Prvý cyklopiktokoridor v Plzni aneb malá cyklistická revoluce
Piktogramový koridor pro cyklisty je vyznačený koridor doporučující stopu průjezdu jízdních kol.
Navádí cyklisty a upozorňuje ostatní účastníky provozu. Dle zákona o provozu na pozemních komunikacích je určen vodorovnou dopravní značkou č. V 20. Jde o integrační opatření cyklodopravy napomáhající vnímání společného dopravního prostoru cyklisty a ostatními, především motorizovanými účastníky provozu: jednotliví uživatelé o sobě vzájemně lépe vědí a chovají se předvídatelněji. Toto dopravní opatření velmi efektivně hospodaří s prostorem komunikace a může být provedeno i tam, kde kvůli nedostatečné šířce není možné provedení samostatného vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty.
[zdroj: www.cyklodoprava.cz] .
O co tedy jde? O cykloobousměrku. Řeknete si, že takových máme přeci po Plzni spoustu už řadu let, tak jakápak revoluce. Ano i ne. Od letošního července mohou cyklisté legálně projíždět „v protisměru" i ulicí, kde po obou stranách parkují auta. A aby toho nebylo málo, byl poprvé v Plzni vyznačen piktogramový koridor pro cyklisty. Že netušíte, co to je? Zkusíme vám to osvětlit a také poradit, jak si s novinkou v provozu poradit ať už zpoza říditek bicyklu či volantu auta.
Místem, o kterém je řeč, není žádný zapadlý kout, ale významná cyklistická spojnice středu města s Doudlevcemi a Slovany - Resslova ulice. Cyklistů tu jezdí hodně, ovšem ti, kteří cestují jižním směrem, si museli až doposud vybrat mezi dvěma špatnými možnostmi. Buď porušit zákon jízdou po chodníku či v protisměru po silnici nebo ztratit několik minut času a kolo převést. Teď už mohou úsek v délce 150 metrů s převýšením 5 metrů projet pohodlně, bezpečně a v souladu se zákonem v obou směrech.
A aby provoz v ulici opatřené piktogramovým koridorem nebyl bezpečný jen teoreticky, ale i prakticky, pojďme si říct, jak se tu máme chovat.
Jedu na kole
Piktogramový koridor není vyhrazený pruh. Ze zákona z něj nevyplývají žádné povinnosti ani nařízení. Má jedinou funkci - upozornit ostatní účastníky provozu na obvyklý a častý směr provozu cyklistů a připravit je na případné setkání s nimi.
Jedu-li na kole v místě, kde je vyznačen piktogramový koridor, je pro mě nejvhodnější jeho trasu sledovat. Jednak využívám optimální směr, který pro mě správce komunikace vybral, a jednak se pohybuji v místech, kde jsou o mně řidiči aut již předem informováni a jsou na mě připraveni. Zároveň se ale musím chovat tak, jako na kterékoli silnici bez vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty.
Jedu autem
Pokud řídím auto v místě, kde je vyznačen piktogramový koridor pro cyklisty, zpozorním. Kolařů tu bude asi jezdit více, než jinde a možná pojedou i ve směrech, kde bych to běžně neočekával a šipky se symbolem kola na vozovce mně o tom podají informaci. Pokud mám dostatek místa vedle koridoru, snažím se jej neblokovat při zastavení a stání. Pokud potřebuju, mohu na něj vjet, ale snažím se to dělat co nejméně. Zaparkuji-li v ulici, kde je piktogramový koridor vyznačen, dávám zvlášť pozor na kolaře při vyjíždění z místa a to i v protisměru jednosměrné ulice.
Resslova ulice se po své úpravě stala více přívětivou pro cyklisty a ti ji určitě začnou ve větší míře využívat. Atraktivní propojení přes Martinskou ulici na střed města z ní vytvoří frekventovanou spojnici středu města s oblastí jižně od centra. Po dokončení divadelních teras a odstranění další překážky v cyklistickém provozu se pak otevírá možnost rychlého spojení celého Severního předměstí s Doudlevcemi. A budou podobné úpravy v Plzni následovat? „Naším záměrem bylo vyznačit těchto cykloobousměrek více v různých částech města, aby mělo co nejvíce cyklistů i řidičů možnost se s tímto režimem provozu seznámit," objasňuje Pavla Dyntarová ze Správy veřejného statku města Plzně. „Bohužel návrhy na zobousměrnění ulic 17. listopadu, Bělohorské a části Nepomucké nebyly odsouhlaseny." Jak vidno, paradoxně ani ulice pojmenovaná po listopadové revoluci se svojí drobné dopravní revoluce zatím nedočká. Nám cyklistům tak teď zbývá jediné. Zaradujme se z úpravy Resslovy ulice, připijme si na její zdar a šlápněme do pedálů. Čím více kolařů tudy projede, tím více bude vidět, že jde o úpravu zcela bezpečnou a pro všechny pohodlnou. A snad si toho časem všimnou i ti, kteří vydávají příslušná stanoviska, a podobně řešených ulic bude v Plzni alespoň tolik, co v cyklisticky rozvinutějších městech.
Anketa
Myslíte si, že podobných řešení jako je cyklopiktokoridorové řešení v Resslově ulici by v Plzni mělo vzniknout víc? Napište nám svůj názor na tuto cyklistickou novinku v Plzni do diskuse pod článkem.
Přečtěte si také
Cyklopruhy v komunikaci versus cyklostezky - Jaký je rozdíl v jízdě na kole po cyklostezce vedené souběžné podél komunikace a v cyklopruhu v hlavním dopravním prostoru komunikace. Článek vysvětluje oba pojmy a srovnává obě varianty z pohledu cyklisty.
Diskuse (2)
Vstoupit do diskuseFotogalerie
Takto vypadala Resslova ulice až do letošního léta. Běžná městská jednosměrka s podélně zaparkovanými auty po obou stranách,…
Jako první byl sklopen obrubník v místě, kde cyklisté dnes sjíždějí ze stezky v úrovni chodníku do vozovky.
Následně se objevily Plzeňanům dobře známé dodatkové tabulky o obousměrném provozu cyklistů jak na horním,…
A v polovině července došlo i na vodorovné značení. Bílou čáru oddělující prostor pro cyklisty od chodníku netřeba představovat…
S piktogramovým koridorem se ale mnozí zdejší cyklisté setkají poprvé. Ty ostatní zaujme odlišnost od provedení známého například z Prahy – místo siluety cyklisty je použit symbol jízdního kola užívaný na cyklostezkách.
Toto se nepovedlo. Prostor, ve kterém se nesmí zastavit a stát vyznačuje dopravní značka „žlutá klikatá čára“. Již její název jednoznačně říká, jakou barvou by měla být provedena.
I samotné místo určené ke sjetí do vozovky je poměrně stísněné a vyžaduje nepohodlný manévr v nízké rychlosti. Cargokola a bicykly s vozíky tu projedou jen s obtížemi.
Cyklisté by si zasloužili komfortnější stavební úpravu celého sjezdu. A do doby rekonstrukce ulice alespoň pár betonových svodidel nebo plastové sloupky „balisety“.
Sloupky se stávajícími dopravními značkami zůstaly blízko průjezdnímu profilu cyklistů. Jejich posunutí nebo jen samolepka s černožlutým šrafováním by jistě prospěly bezpečnosti provozu.
Sklopení dvou žulových obrubníků je jediným stavebním zásahem při zobousměrnění průjezdu Resslovou ulicí.
Zužitkování se dočkal i živičný pruh vybudovaný v předstihu při rekonstrukci Americké třídy v roce 2008. Jen ty oblouky mohly být plynulejší.
V Resslovce se vedle sebe vejdou i dvě osobní auta. Míjení vozu a cyklisty tak nemůže přinášet žádné problémy.
I řidiči aut se zatím s novinkou sžívají postupně. Ten ve voze vpředu nechává kolařům prostor pro průjezd, ti v autech za ním se to musí teprve naučit.
…nebo ve středním dělícím pásu Americké třídy. Ten je v jednom místě upraven pro přejetí z Resslovy do Martinské snížením obruby, kterou vůz na snímku částečně blokuje.