Bezpečný odstup při předjíždění cyklistů bude nově 1,5 m
Poslanci dnes schválili novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ta mimo jiné obsahuje také ustanovení o bezpečném předjíždění cyklistů. Obdobné pravidlo, které ukládá povinnost předjíždět cyklisty právě ve vzdálenosti 1,5 metru, již bylo uzákoněno třeba v Německu, Španělsku nebo Francii. V dalších evropských zemích se takový návrh projednává.
Právě bezpečný odstup při předjíždění cyklistů motorovými vozidly je dosud jedním z hlavních důvodů, proč se mnozí cyklisté u nás necítí na komunikacích bezpečně. Na nutnost řešit situace, ve kterých umírají nebo jsou těžce zraněni cyklisté, již delší dobu upozorňovaly také cyklistické organizace jako jsou Český svaz cyklistiky nebo Česká cyklistická federace, jejímž členem je i náš spolek Plzeňsko na kole. „Ze statistik ze vzájemných srážek cyklisty s motorovým vozidlem si těžké následky odnáší v 98 % případů cyklista. Cyklisté nejsou v provozu chráněni bezpečnostními prvky vozidla, jejich ochranou před zraněním při nehodě je prostorový odstup od jiných účastníků. Proto je tato novela, byť se to nezdá, pro zvýšení bezpečnosti cyklistů v provozu tak důležitá a pro její podporu spojilo síly hned několik cyklistických organizací a podporovatelů," říká Daniel Mourek z Nadace Partnerství, který je předsedou České cyklistické federace.
Cílem navrhovaných změn zákona je zvýšit bezpečnost cyklistů a pomoci dopravní policii, která dnes může postihovat jen případy končící nehodou. „Dosud byla vymahatelnost nulová, protože dopravní policie neví, jaký odstup je bezpečný. Návrh zákona jí v tomto pomůže," říká poslanec Petr Dolínek, který předložil návrh novely. Ten navrhuje bezpečný odstup při předjíždění minimálně 1,5 m tam, kde je to možné. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 km v hodině (obytné zóny a zóny 30) by podle Petra Dolínka stačila metrová vzdálenost. Tento návrh také dnes poslanci schválili. Od 1. července tedy bude řidič předjíždějící cyklistu, dodržovat minimální odstup 1,5metru, v obytných zónách a zónách 30 pak minimálně 1 metr. Právě pozměňovsací návrh zákona o bezpečném odstupu při předjíždění cyklistů vyvolal ve Sněmovně velkou diskusi. Poslanci napříč politickým spektrem byli dlouho rozdělení, jednání o změnách zákona bylo dokonce přerušeno, takže musela být nakonec jeho účinnost odložena až na 1. července. Pokud změnu v této podobě schválí i Senát, měli bychom se o prázdninách, kdy na kola vyráží hlavně rodiče s dětmi, dočkat bezpečnějšího pohybu na kole po komunikacích pro motorová vozidla.
„Hodnota 1,5 metru pro bezpečné předjíždění je uzákoněna v celé řadě evropských zemí. Toto pravidlo platí například v Německu, Portugalsku, Francii nebo Belgii," říká poslanec Parlamentu PS ČR a předseda spolku Partnerství pro městskou mobilitu Jaroslav Vymazal, který návrh také podpořil. Debata spojená s úpravou legislativy probíhá například v Maďarsku nebo Slovinsku, zavedení čerstvě zvažuje také Slovensko.
Co obsahuje novela zákona o provozu o pozemních komunikací aneb Nová pravidla v kostce
Podle již dnes platné úpravy předjíždějící motorista musí dodržet bezpečný odstup při předjíždění cyklisty. Není však dopředu určena žádná konkrétní vzdálenost. Konkrétní vzdálenost určují až soudní znalci v případě nehody. Podle obdobných úprav platných v Německu, Francii, Španělsku, Belgii, Portugalsku nebo Austrálie byla dnes schválena poslanci definice bezpečného odstupu.
Bezpečným bočním odstupem při předjíždění cyklisty se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m. V místě s nejvyšší dovolenou rychlostí nepřevyšující 30 km/h bude vzdálenost bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty nižší − nejméně 1 m.
Přečtěte si také
Jak bezpečně předjet cyklistu - pár tipů na to, jak to na kole zvládnout bez úrazu, když vás předjíždí auto