Cyklosemafory v Plzni: Blýská se na lepší časy?
Organizací
zodpovědnou za provoz světelné signalizace v Plzni je Správa veřejného
statku města Plzně. Ta o problému ví a má snahu jej řešit, naráží přitom
ale na nedostatky v legislativě. Zákon o provozu na pozemních
komunikacích totiž stále na některých místech na cyklisty zapomíná.
„Problém
je v křižovatkách řízených signály pro auta se směrovými šipkami,"
objasňuje Pavla Dyntarová ze Správy veřejného statku města Plzně.
„Chodcům přecházejícím ve volném směru musejí dát přednost odbočující
auta. O cyklistech ale zákon nehovoří a přednost tím pádem nemají,"
dodává. Tato chyba v zákoně neumožňuje použít smíšené signály pro chodce
a cyklisty na většině důležitých křižovatek. Společná červená a zelená s
„panáčkem" i „bicyklem" se tak objeví jen na těch místech, kde jsou
auta řízena plnými kruhovými návěstidly, tedy semafory bez šipek. „V
takovém případě jsou si chodci a cyklisté rovni a mají všichni přednost
před odbočujícími auty," objasňuje Pavla Dyntarová. Takové řešení bylo
už před lety aplikováno na křižovatku u bolevecké železniční zastávky a
ukázalo se jako zdařilé. Společné signály na sloupku za křižovatkou jsou
přehledné pro všechny účastníky dopravy.
Cyklisté se ale
musejí potýkat i s jiným problémem. Světelná signalizace pro ně sice
byla na mnoha místech vybudována, ale je nepohodlná nebo přímo
nepoužitelná. Typickým příkladem je signalizovaný přejezd u tramvajové
zastávky Lékařská fakulta, Lidická. Sloup s tlačítkem, kterým se sděluje
požadavek na překonání rušné silnice, stojí stranou od stezky a semafor
na něm není ze směru jízdy cyklistů viditelný. Čekat na zelenou tak
znamená dívat se s hlavou vytočenou kolmo vzhůru přímo proti slunci.
Není divu, že cyklisté raději dávají přednost chodeckému semaforu, který
je na dobře viditelném místě na druhé straně ulice. „Ukazuje se, že
pokud je cyklistická stezka vedena v úrovni chodníku, prakticky všichni
cyklisté se chovají u semaforu jako chodci, tedy očekávají svůj signál
za přejezdem, nikoli na sloupku před přejezdem. U dělených přejezdů pak
dochází k nebezpečným situacím, kdy se cyklisté mnohdy řídí dle signálů,
které přísluší až dalšímu úseku," vyjmenovává další úskalí Pavla
Dyntarová. Takto řešené semafory budou nahrazeny společnými signály pro
chodce a cyklisty, což kromě toho sníží náklady na údržbu světelné signalizace.
Pro úplnost
dodejme, že budou bez náhrady odstraněny cyklistické semafory z míst,
kde byly osazeny bez návaznosti na jakoukoli cyklistickou infrastrukturu
a u křížení s tramvajovými tratěmi. U těch je preferován volný přechod
přes koleje bez semaforu, pro rychleji se pohybujícího cyklistu jde ale o příliš riskantní řešení.
A
kdy se těchto úprav konečně dočkáme? Křižovatka ulice U Prazdroje a
Šumavské u mostu Nad nádražím již funguje v novém režimu a pokud se
podaří zařadit do rozpočtu potřebnou částku, mohlo by k ostatním změnám
dojít již v příštím roce. Novela zákona, která zrovnoprávní chodce a
cyklisty na všech světelných křižovatkách, ale musí projít znovu celým
legislativním procesem a to může trvat i několik let. Stejná doba nás
tedy dělí od úpravy všech zbývajících křižovatek čekajících na změnu
pravidel.
Diskutujte s námi
Co si myslíte semaforech pro cyklisty v Plzni vy? Sledujete cyklistický semafor nad sebou nebo ten pro pěší před vámi? Uvítali byste více přejezdů pro cyklisty? Sesedáte z kola vždy, když stezka před křížením s komunikací končí a kolo přes přechod vedete? Váš názor uvítáme v diskusi. Na příspěvky upozorníme příslušné úředníky.
Diskuse (2)
Vstoupit do diskuseFotogalerie
Již několik let slouží společné semafory pro chodce a cyklisty na křižovatce u bolevecké železniční zastávky. Provoz pěších tu řídí pro ně nezvyklé tříbarevné signály.
Tlačítko, kterým je nutno sdělit požadavek na překonání komunikace, je společné pro chodce i cyklisty. Tabulka k tomu však vyzývá pouze pěší účastníky dopravy.
Oranžový symbol přecházejícího chodce upozorňuje na povinnost řidičů dát jim na přechodu přednost. Zákon na cyklisty ve stejné situaci zapomněl a proto se v místech, kde se auta řídí semafory se šipkami, společných signálů do změny legislativy nedočkáme.
Takovýto pohled se naskytne cyklistovi, který přijíždí k přejezdu u Lékařské fakulty. Z tohoto místa je ještě na semafor vidět, blíže k vozovce již ne.
Semafor na Skvrňanské ulici u Centrálního autobusového nádraží je již vypnutý a bude odstraněn. Křížení s tramvajovými kolejemi tedy vyžaduje zvýšenou pozornost.
Cyklisté přijíždějící ke křižovatce na Rychtářce po cyklotrasách č. 35 a 37 na svůj semafor vůbec nevidí. Najet k němu lze jen obtížným manévrováním a couváním. Pro kolaře s vozíky a cargokoly téměř neřešitelný problém.
V dáli zelená, vepředu červená. Chodcům náleží signál za křižovatkou, cyklistům před. Záměna může vést k tragickému omylu a takové situace by měly brzy zmizet.
„Sklíčka“ na chodeckých semaforech již byla u Prazdroje vyměněna. Na rozdíl od Bolevce tu schází žlutý signál „Pozor!“.