Cyklostezka Karlovarská – Gerská otevřena
Komunikace začíná na křižovatce ulic Karlovarská a Na Chmelnicích, kde se dosavadní obousměrná stezka se smíšeným provozem mění v jednosměrný cyklistický pruh. Ze všech směrů jsou cyklisté pro cestu na Košutku směrováni novými návěstmi.
Většina cyklostezky vede po chodníku, jenž vznikl zhruba před třiceti lety, tedy v době, kdy se v ČSSR a ostatních zemích východního bloku o nějaké cykloinfrastruktuře vůbec neuvažovalo. To se odráží v některých místech, kde bylo za cenu minimálních nákladů na přestavbu zvoleno krkolomné a pro kolaře nepohodlné řešení. V prostoru některých křižovatek, které prošly rekonstrukcí v minulých několika letech je situace o poznání lepší. Do této skupiny patří křížení s ulicí Boženy Němcové. Cyklopruhy jsou vyvedeny vedle přechodů pro chodce, takže cyklista nemusí sesedat a vést kolo jako jinde. Diskutabilní cyklistické semafory zde instalovány nebyly, takže není třeba čekat na žádný signál, jen je třeba se přesvědčit, zda-li nějaký automobil nehodlá odbočovat a případně mu dát přednost, na což cyklistu upozorňuje vodorovné značení. Bohužel stezku kříží i hmatné pásy pro nevidomé, kteří tak nemají možnost přítomnost cyklisty jakkoli zaznamenat, na což je nutno při jízdě brát ohled.
Na křižovatce s alejí Svobody byla nová stezka napojena na již dříve vybudované cyklopruhy podél této ulice, které tak nabyly určitý dopravní význam, neboť už nejsou slepé. Bohužel při rekonstrukci aleje Svobody se zapomnělo na přejezd podél Karlovarské a tak je třeba kolo přes přechod vést. Ve směru do města stezka chybí úplně - důvodem jsou stísněné poměry a zejména schodiště.
O kus dále v místě přechodu na tramvajové zastávky byl zhruba před deseti lety vybudován i obousměrný přejezd pro cyklisty. Přestože by měl opodstatnění i sám o sobě, tak cyklistické semafory ukazovaly dlouhá léta „Stůj!" a „Volno" pro nikoho. Teď byl vodorovným značením zlegalizován a umožňuje nejen vzájemné spojení dvou směrů stezky, ale i ulice Horní s vnitroblokem paneláků v Sokolovské, což jsou komunikace s nízkou intenzitou dopravy a tudíž vhodné pro cyklistickou dopravu.
Provoz cyklistů musí být převeden i přes prostor autobusové zastávky Karlovarská. Ani v jednom směru není situace ideální, při jízdě z centra cyklostezka rozděluje nástupiště na dvě poloviny, takže v době pobytu autobusu ve stanici může docházet ke kolizím s cestujícími. V opačném směru je režim stezky v prostoru zastávky změněn z rozděleného provozu na smíšený. Neúčinné a zbytečné značky nařizující sesednutí z kola tak, jak je známe od pivovaru již osazeny nebyly, tabulka upozorňující na zvýšený pohyb chodců by ale přišla vhod.
Nejpovedeněji je vyřešen průjezd zastávkou Severka ve směru do centra. Cyklisté jsou odkloněni k pravému obrubníku, takže pro cestující zůstává dostatek místa i s krytou čekárnou. Zbyl i prostor pro chodce, kteří kolem zastávky jen procházejí.
V křižovatce Severka stezka prozatím končí. Bohužel nepříliš šťastně, cyklisté jsou vrženi do silnice nebo na chodník. Naznačeno je budoucí pokračování podél Studentské, které nejspíš dočká realizace až po rekonstrukci této ulice. Velmi by se hodilo i prodloužení až k tramvajové konečné se zaústěním do cyklisty hojně navštěvované rekreační oblasti a nezbytná propojení do sídlištních vnitrobloků.
Fotogalerie
Křižovatka s alejí Svobody - splynutí jednosměrných pruhů od Gery a od centra na křižovatce s alejí Svobody
Přejezd u Družby - cyklopruh na Košutku u Družby kříží obousměrné spojení vnitrobloku Sokolovské a Horní ulice
Zastávka „Karlovarská“ směr Severka. Cestující z autobusu zde vystupují téměř pod kola cyklistů, což není ideální.
Křižovatka Karlovarská x Sokolovská x Gerská. Stezka je na jedné straně zaústěna do přechodu pro chodce, na druhé začíná na obrubníku…
Konec stezky na křižovatce u Severky. Jak napovídá nepoužitelné slepé pravé rameno, jde o ukončení jen dočasné. Cyklista má tak jen jedinou možnost, sjet na Studentskou či Gerskou mezi auta…
Začátek stezky pro směr do centra. Budoucí připojení od Plzeňky připraveno není (stavebně však ano), zato jednosměrný přejezd přes koleje (v současnosti bez dopravního významu) již vyznačen byl.
Autobusová zastávka „Severka“. Cyklisté jsou svedeni k jedné straně, chodci a cestující čekající na svůj spoj tak mají k dispozici celistvý prostor s čekárnou.
Přemístění sloupů je mimo investiční rozsah vyznačení stezky. Řešení ale určitě nelze nazvat uspokojivým.
Stejná stanice ve směru do města. Režim stezky se zde mění z rozděleného na smíšený, cyklisté jsou ale navedeni přímo do dopravní značky.
Cyklistické šikany nedaleko areálu učňovských škol. V sedmdesátých letech se o stezkách ještě moc nevědělo, v době výměny krytu zámkovou dlažbou ale už ano a šlo to zohlednit…
Častý nešvar plzeňských cyklostezek – vegetace bující do průjezdního profilu se vyskytuje i na tomto úseku.
Přejezd u Družby - vodorovné značení na straně u Horní ulice ne úplně koresponduje s dříve provedenými stavebními úpravami. Cyklista projíždějící v příčném směru se na chvíli octne nesmyslně na chodníku.
Stezka přerušena a cyklisté musí do silnice. Bohužel jsou na to upozorněni jen bílým trojúhelníkem na asfaltu, řidiči aut vůbec.
Komunikace pro cyklisty pokračuje až po pár stech metrů. Kolaři, kteří musí jet po silnici ale na ní v tomto místě nemají možnost odbočit.