Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Do práce na kole - to je cyklodoprava

article

Jezdit na kole je přirozené. A nemusí to vždy být jen v cyklistickém dresu.

Cyklistiku u nás stále mnozí chápou jen jako volnočasovou aktivitu. Nemusí to tak zůstat. Vnímání jízdy na kole jako dopravy se snaží změnit teď již celonárodní kampaň Do práce na kole. Motivuje lidi k tomu, aby se pohybovali vlastní silou a dělali tak něco pro své zdraví. Motivuje také zaměstnavatele, aby je v tom podporovali. Letošní kampaň byla spuštěna, co přinese nového? Jak se můžete zapojit vy?

Autor: cykloRADKA (text&foto), Milan VŘEŠŤÁL (foto) Aktualizace: 22.03.2016

testCyklistická doprava ve městech u nás nemá ve srovnání s cyklisticky vyspělými státy na západ od nás zdaleka tak silnou pozici. Právě kampaň Do práce na kole se to ale snaží změnit. Z původně malé soutěže pár desítek dopravních cyklistů v Praze se po několika letech stala soutěž celonárodní, která probíhá letos již ve více než 30 městech a účastní se jí tisíce cyklistů a cyklistek. V Plzni ji organizuje iniciativa Plzeň na kole (pozn. red. nikoli Plzeňsko na kole) a SK ASK ČR Klub cestovatelů Plzeň  za podpory Nadačního fondu Zelený poklad. „Loni se v Plzni do soutěžní kampaně registrovalo 245 účastníků v 66 týmech, letos očekáváme dvojnásobek," uvádí Eva Haunerová, místní koordinátorka kampaně v Plzni a dodala: „Už nyní máme registrovaných 170 účastníků z 55 firem." Letošní motto Je tisíc důvodů, proč jezdit Do práce na kole podporují dvě části videa ukazující rozdílný způsob vnímání cyklodojížděčů jejich pracovními kolegy. Zatímco první část videa ukazuje, jak zaměstnanci svého dojíždějícího cyklokolegu při příchodu do firmy nadšeně vítají, druhá ukazuje stále ještě přezíravý způsob vnímání těch, kteří upřednostní kolo před jinými dopravními prostředky. Mnohé instituce a firmy se zapojují v Plzni do kampaně opakovaně. Letos se jako první přihlásil Clever blondes team ze Škoda JS, za Policii ČR bude jezdit tým Divočáci, Masarykovo gymnázium Plzeň nasazuje tým Mouchy v očích a Výtahy VOTO zas Modré šípy. Povodí Vltavy Plzeň svůj přístup deklaruje pojmenováním týmu Jedeme všichni a IntraWorlds zas názvem Chceme trika. testZapojují se i Cyklosestry z Polikliniky Slovany a Kvalitní tým ze Zodiac Galleys Europe. Dále jezdí třeba týmy z Církevního gymnázia v Plzni, Fakultní nemocnice, ZČU v Plzni, Techmania Science Center, Komerční banky, České spořitelny, Plzeňského Prazdroje, Socialbakers, Reus, Daiho, Škoda JS, Škoda Electric a Škoda ICT. Jednotlivé týmy na pracovištích většinou vytvářejí „tahouni", kteří strhnou i ostatní na pracovišti, aby vytvořili tým, či dokonce více týmů, které mezi sebou soutěží i v rámci firmy. Důležitá je ale také podpora zaměstnavatele, který může vytvořením vhodných podmínek na pracovišti své zaměstnance k dojíždění do práce na kole motivovat, například tím, že vytvoří vhodné parkovací prostory na kola, či převlékárnu nebo sprchy. To potvrzuje i Jiří Pour z Církevního gymnázia, který už se letos zaregistroval. „V našem případě je důležitý náš pan ředitel Daniel Petříček. Bez jeho přístupu bychom ve škole neměli nic. Ani pěkné parkoviště na kola," uvedl Jiří Pour a dodal: „Chceme vlastním příkladem motivovat studenty, aby jezdili i oni do školy na kole." Pokud patříte k těm „tahounům" a chcete přesvědčit své kolegy, že to jde a jejich výmluvy typu „na cestě mám moc kopců“, „při cestě bych se zpotil“, „nemám kde zaparkovat kolo“  jsou plitké, můžete načerpat inspiraci v našem článku Po městě na kole – jak na to? Letos se navíc mohou zapojit kdekoli z ČR - připojí se prostě ke kampani v nejbližším městě. V případě Plzeňského kraje  je to ale jen Plzeň. Zvláštností plzeňské kamapaně Do práce na kole budou doprovodné cyklodílny, které  pomohou zájemcům dát si do pořádku kolo, na kterém chtějí jezit.A pokud nemátekolo vlastn, můžete použít to bikesharingové.

 

testHlavní soutěžní kategorií je pravidelnost. Každý tým, který během května najede průměrně alespoň dvě třetiny jízd do práce a z práce na kole (anebo ujde či uběhne), má šanci vyhrát. Trasa by přitom neměla být kratší než 1,5 kilometru. Odměněni budou ale také ti, kteří našlapou nejvíc kilometrů nebo jsou nejkreativnější. Ceny od partnerů postupně přibývají, soutěžící se mohou těšit například na poukazy na cykloservis nebo bikesharing, připravují se i věcné ceny. Díky soutěži zlepšují podmínky pro své zaměstnance dojíždějící do práce na kole stovky firem. Titul Cyklozaměstnavatel roku získá firma s nejlepšími podmínkami pro dojíždění do práce na kole. Loni to v Plzni byly firmy KONTRON ECT design a EUTIT.

 

„Městská cyklistika k životu ve městech patřila od vzniku prvních bicyklů, v posledních 25 letech si každý chtěl pořídit co nejlepší či dokonce největší osobní automobil. Jenže ta auta už se do měst prostě nevejdou. Jednou z cest je restrikce - tedy zpoplatnění parkování, druhou cestou je využívání MHD a příměstské dopravy, třetí cestou, nejzdravější pro život ve městě - je používání kola. A více kol, znamená méně aut," říká k městské cyklistice pan Petr Náhlík, náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí, který převzal záštitu nad plzeňskou kampaní.

Jak se registrovat

testDo kampaně se mohou poprvé kromě cyklistů zapojit i běžci, chodci nebo vozíčkáři. Stačí v práci utvořit s kolegy 2-5 členný tým, zaregistrovat se a jezdit během května co nejčastěji do práce na kole, koloběžce (anebo chodit či běhat). Každý tým jde do soutěže s vlastním názvem, který ho nějak vystihuje, nebo vyjadřuje jeho cíle.

 

Registrovat se můžete již teď na stránkách www.dopracenakole.cz.

Registrace přijde účastníka v březnu na 195 Kč/os v dubnu pak už na 250 Kč/os.

Informace o kampani v Plzni pak najdete na www.dopracenakole.cz/locations/plzen

 

Registrovat se můžete do konce dubna. Za registraci  získáte tričko kampaně. 

Do práce na kole v ČR v roce 2015 v číslech

V celé ČR loni jezdilo ve 24 městech celkem 7 280 soutěžících z 1 156 firem a institucí a dohromady najeli 1,5 miliónu „bezemisních" kilometrů. V Plzni to bylo 245 soutěžících, kteří najezdili 40 297 km a uskutečnili 5308 jízd. Pro srovnání: v roce 2013 to bylo 168 soutěžících, v roce 2014 pak 241 soutěžících. Mezi plzeňskými soutěžícími se loni nejlépe umístili dva z Katastrálního úřadu Plzeň: Olga Kapitánová s 886 kilometry a Jan Tlustý, který najel jen o kilometr méně.

Přečtěte si také

Po městě na kole – jak na to? – návod na to, jak jezdit na kole po městě. Poradí vám jak eliminovat obvyklé důvody, proč na kole nemůžete po Plzni jezdit, jako jsou: „na cestě mám moc kopců“, „při cestě bych se zpotil“, „nemám kde zaparkovat kolo“ 

Odkazy

www.dopracenakole.cz - registrace do kampaně Do práce na kole 2016.

www.dopracenakole.cz/locations/plzen - Informace o kampani Do práce na kole v Plzni

https://www.youtube.com/watch?v=GigTywGHMBM - odkaz na video k letošní kampani

https://youtu.be/9uq3hudXCwo - odkaz na video k letošní kampani

 

 

Fotogalerie