Dva nové úseky na Panevropské CT u Stříbra otevřeny
V okolí Stříbra prošly v loňském roce rekonstrukcí dva úseky na mezinárodní Panevropské cyklotrase. Jejich otevřením se tak cyklistům dostalo dalších bezpečných komunikací s kvalitním povrchem. „Úsek spojující Červenou lávku podél řeky Mže s Vranovem patří ve Stříbře k vyhledávaným místům pro procházky, běh pro zdraví či pro vyjížďky na kole," říká stříbrský starosta Bohuslav Červený. „Tento úsek vede přírodně i krajinářsky atraktivním územím v zátopovém území řeky Mže a přehrady Hracholusky, proto jsme zde nepoužili asfaltový, ale kalený hutněný povrch s jemným štěrkovým krytem v souladu s požadavky dotčených orgánů," doplňuje Jiří Ševčík, jednatel Rozvojové inženýrské společnosti která projekty nových úseků připravovala projektově i manažersky. „Úsek ze Sytna do Lhoty je veden převážně na pozemcích naší obce. Místní komunikace vybudovaná v 50. letech Státním statkem Tachov byla již v dezolátním stavu a my na její celkovou opravu přispěli 900 tis. Kč, což představuje asi třetinu našeho ročního rozpočtu. Bez dotace by na opravu nejspíš ještě dlouho čekala," uvedl o dalším novém úseku starosta Sytna Václav Bodiš.
Zpevnění povrchu bylo součástí přeshraničního česko - německého projektu s názvem Opatření ke zkvalitnění Panevropské cyklotrasy / Neustadt a.d.W - Stříbro. Ten zahrnuje na české straně stavební rekonstrukci zmíněných dvou komunikací, na německé straně na již vybudovaných cyklostezkách některá bezpečnostní opatření, úpravy povrchu mostů, vytvoření odpočívky a krytého parkoviště pro kola, nové vícejazyčné infotabule a výstavbu odpočívky a informačního střediska na hraničním přechodu. Partnerem projektu na bavorské straně je okres Neustadt a.d. Waldnaab a tak jsme se na historii, ale i současnost Panevropské cyklotrasy se zeptali jejího duchovního otce, Simona Wittmanna, okresního rady z bavorského Neustadtu a.d. Waldnaab.
plzenskonakole.cz: Jak vás vlastně napadlo začít budovat Panevropskou cyklotrasu?
Simon Wittmann: Když existují dálnice, které spojují města a vlastně od pradávna existují i obchodní stezky jako např. Zlatá stezka, proč by nemohla významná města spojovat dálková cyklotrasa. Tím prvním impulsem ale byla možnost využít financování z fondů EU.
plzenskonakole.cz: Můžete porovnat právě otevřený český úsek, jehož část jsme dnes společně projeli, jsme s německou částí?
Simon Wittmann: Mimo dosud nezpevněného úseku v lese je kvalita cyklostezky srovnatelná s naší. Podle mého názoru je důležité, aby byla slušně sjízdná a označená a to tady je. Výhodou na naší straně je, že část je vedena po bývalých železničních tratích.
plzenskonakole.cz: Vím, že jste cyklista, na kole jezdíte i do úřadu a nedovedete si bez něho představit ani svoji dovolenou. Měl jste možnost už celou trasu Praha - Paříž projet?
Simon Wittmann: Bohužel ještě ne, času není mnoho, ale je to jeden z mých tří velkých cyklistických cílů. Zatím jsem projel jen úsek z Plzně do Neustadtu a dále do Norimberka, zbytek trasy mi ještě chybí.
plzenskonakole.cz: Co byste chtěl vzkázat na konec?
Simon Wittmann: Je třeba mít na paměti, že nejen tato cyklotrasa, ale i ostatní přeshraniční cyklistické projekty neslouží nejen sportovnímu vyžití, ale mají velký význam i pro setkávání lidí z obou zemí. A to je možná mnohem důležitější.
plzenskonakole.cz: Děkuji vám za rozhovor.
Cyklistů na našich dálkových mezinárodních trasách rok od roku přibývá. Nejde jen o Němce, ale i Holanďany, nebo o Brity. Naše krajina se jim totiž velice líbí. Panevropská cyklotrasa vede jak v Německu, tak v Čechách i ve Francii po stávajících cyklotrasách. U nás tak mezi Prahou a Plzní vede po značené CT 3. Od hranic našeho kraje se středočeským až do Plzně vede trojka, jak se jí často říká, již většinou mimo komunikace, zčásti po nově vybudovaných stezkách mikroregionu Horní Berounka. Z Plzně pokračuje Panevropská cyklotrasa od hlavního cyklistického rozcestníku ve Štruncových sadech již jako CT 37 až na hranice s Německem. I tato druhá část vede většinou mimo komunikace, kvalita povrchu cest spolu s převýšením, které je tu nutné s ohledem na velmi členitý terén překonat, však ještě vyžaduje mnohé úpravy, které naráží na množství jak legislativních, tak majetkových problémů, a to zejména v lesních úsecích. Po několika letech komplikovaných jednání s Lesy ČR se již podařilo dohodnout rozsah stezek v příměstské oblasti Stříbra, kde by tak měly vzniknout první úseky cyklostezky na Panevropské cyklotrase mezi Plzní a hranicemi s Německem. Tím byl učiněn důležitý posun v řešení problematických míst na trase v Plzeňském kraji.
Za hraničním přechodem Železná/Tillyschanz se trasa napojuje na cyklostezku, která ji po několika kilometrech přivede do Eslarnu k oblíbené Bocklradweg. Právě tato asi padesátikilometrová cyklostezka vybudovaná mezi Eslarnem a Neustadt a.d. Waldnaab na tělese bývalé železnice byla základem cyklostezky Přátelství (Neustadt a.d. Waldnaab - Bělá nad Radbuzou - Stříbro), která se po několika letech stala částí mezinárodní Panevropské cyklotrasy. Většina cestovatelů se na dálkové trasy vydává alespoň na týden, k projetí 1537 km mezi Prahou a Paříží potřebuje průměrný dálkový cyklista dva týdny. „Studie z Německa přitom ukazují, že cyklista utratí denně v průměru víc než motorizovaný turista," říká Daniel Mourek z Nadace Partnerství, která zastupuje ČR v Evropské cyklistické federaci (ECF). „Je přitom šetrnější k životnímu prostředí a mnohdy podporuje služby v ekonomicky méně rozvinutých regionech," dodává Daniel Mourek.
„Potenciál dálkových cyklotras je u nás stále ještě podceňován, přestože za hranicemi v Německu a Rakousku máme v evropském měřítku asi největší skupinu potenciálních klientů - dálkových cykloturistů," říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek. „Vytvořit jim v ČR srovnatelné podmínky pro bezpečnou cestu s naloženými koly je základním předpokladem k tomu, aby k nám jezdili. Naším společným cílem na národní a regionální úrovni pak musí být k nim tuto nabídku dostat. To je jedním z cílů projektu Česko jede, který chce společně nabízet produkty z celé ČR našim i zahraničním cyklistům," říká Martinek.
O Panevropské cyklotrase v kostce
Panevropská cyklostezka *) - je jednou z významných mezinárodních cyklotras, které procházejí Plzeňským krajem. Spojuje Prahu s Paříží a prochází mnohými významnými městy jako jsou Norimberk či Štrasburk. Z celkových 1537 km vede v ČR 227 km, dalších 670 km prochází Německem a 640 km Francií. Projekt mezinárodní cyklotrasy spojující dvě významné evropské metropole přes Německo byl iniciativou německé strany. O vytvoření Panevropské cyklotrasy z původně vytvořené cyklostezky Přátelství se zasadil zejména okresní rada Simon Wittmann. Panevropská cyklotrasa byla slavnostně otevřena v dubnu 2008 v Norimberku. O jejím otevření informovala média, její úsek z Norimberka do Prahy projížděl štáb německé televize ZDF, který o cestě odvysílal velkou reportáž. V Německu vede Panevropská cyklotrasa po síti značených cyklostezek, ve Francii často kopíruje vodní toky.
*) v tomto případě by dle české terminologie mělo být uváděno Panevropská cyklotrasa (jak uvádíme i v článkku), nikoli cyklostezka. Cyklostezka je totiž pojem užívaný u nás pro komunikaci se specifickými parametry určenou cyklistům, zatímco cyklotrasa je směrovým značením vyznačená cesta pro cyklisty z místa A do místa B po rozlišných typech komunikací. O rozdílu mezi cyklotrasou a cyklostezkou se více dovíte zde.
Stavba v číslech
Projekt Opatření ke zkvalitnění Panevropské cyklotrasy/Neustadt a.d.W-Stříbro byl financován z operačního programu Cíl 3 Přeshraniční spolupráce Česká republika - Svobodný stát Bavorsko
Celkové náklady na výstavbu úseků A a D Panevropské cyklotrasy: | 7 879 661 Kč |
Z toho: - úsek A (1.262 m, z toho obec Sytno 1.128m a Stříbro 134m): | 4 280 020 Kč |
(oprava místní komunikace Lhota u Stříbra - Sytno (1,262 km)) | |
- úsek D (2.013 m, z toho Stříbro 1.670m a obec Vranov 343m) |
3 599 641 Kč |
(rekonstrukce lesní cesty „železniční most na trati 170 - | |
křižovatka s MK v obci Vranov" na veřejnou účelovou | |
komunikaci pro cyklisty a dopravní obsluhu. (2,013 km)) | |
Dotace: | |
a) z prostředků Evropského fondu 75 % z celk. uznat. nákladů | max. 224 073 EUR |
b) z prostředků Státního rozpočtu 5% z celk. uznat. nákladů | max. 14 938 EUR |
c) příspěvky od obcí: - Stříbro | 1 200 000 Kč |
- Sytno |
730 626 Kč |
- Vranov | 222 126 Kč |
Termín podání úspěšné grantové žádosti: | 03/2010 |
Termín podání první neúspěšná žádost (zahrnovala i úseky B a C) |
09/2009 |
Celková požadovaná částka na úseky A, B, C a D | cca 20 mil. Kč |
Termín realizace: | 10/2010 - 10/2011 |
Zhotovitel stavby: | TREPART s.r.o. |
Přečtěte si také
Panevropská cyklotrasa otevřena 12.dubna v Norimberku - článek o otevírání Panevropské cyklotrasy v dubnu 2008 v Norimberku
Panevropskou cyklotrasou z Norimberku s kamerou - o cestě štábu německé televize po Panevropské cyklotrase při jejím otevření
Cyklostezka nebo cyklotrasa? Jaký je v tom rozdíl? - v tomto článku se dovíte o tom, jaký je rozdíl mezi pojmy, které se u nás tak často zaměňují - mezi cyklotrasou a cyklostezkou
Odkazy