Jak podporují jízdu na kole velké podniky v Plzni?
Již několikrát jsem slyšela od cyklistů, kteří se mnou jezdí na výlety, že by do práce na kole jezdili (tedy aspoň v létě), kdyby k tomu měli podmínky. Někde je zaměstnavatel vstřícný, někde aspoň zaměstnancům nebrání, jinde svým přístupem používání kola znemožňuje. Všechno je v lidech. Pokud ten, kdo o věci ve firmě rozhoduje, je cyklista, bývá přístup vstřícný. Pokud ale šéf na kole už dlouho neseděl a zná Plzeň jen z auta nebo tramvaje, používání kola nepodporuje nebo je dokonce proti. Budete se asi divit, ale i s takovým přístupem jsem se setkala.
Pro zmapování situace v Plzni jsem vytipovala několik větších zaměstnavatelů z různých oblastí, což se ukázalo jako velice rozumné, neboť zájem o jízdu na kole do práce nebo při pracovních povinnostech závisí na charakteru vykonávané práce. K tomu jsem přidala názory cyklistů. Úřednici jízda do práce na kole zdaleka tolik neláká, jako třeba muže, který dělá technickou práci a nevyžaduje se po něm být zrovna v obleku. Na jednom se ale všichni ti, co na kole jezdí i do práce, shodují: Bez podpory zaměstnavatele to nejde. Tak jsem se na tu podporu zeptala. Oslovila jsem několik zaměstnavatelů se třemi otázkami:
1) Jak podporujete dojíždění vašich zaměstnanců do práce na kole?
2) Mohou zaměstnanci používat kolo pro služební cesty/popojížďky - v areálu/mezi pobočkami atp.?
3) Jak podporujete příjezd vašich klientů na kole do vaší firmy?
Protože mi bylo jasné, že podmínky nebudou nikde ideální, zjišťovala jsem i vstřícnost firmy situaci změnit.
Do práce na kole
Většina oslovených firem úschovu kol řeší. ČEZ má kryté parkoviště pro kola. „Zaměstnanců, kteří jezdí do práce na kole, přibývá, takže jsme už vyčlenili prostor pro kolárnu. Teď řešíme její vybavení," uvádí tiskový mluvčí ČEZu Martin Sobotka. „Pro kola a motocykly máme kryté stání v průjezdu kousek za branou v našem areálu," uvedla Lenka Živná z Panasoniku. Tři velká krytá koloviště pro několik desítek bicyklů má Západočeská univerzita na Borech. Helena Hejdová z odboru vztahů s veřejností k tomu říká: „Nevím, kolik studentů či zaměstnanců jezdí na kole do školy, ale od jara do podzimu jsou stojany plné." Nejvíce cyklistů bych čekala mezi těmi, co pečují o lidské zdraví. Mezi lékaři je jich opravdu dost. Situaci v plzeňské fakultní nemocnici popisuje tisková mluvčí Renata Jenšíková „Před lety jsme vybudovali uzamykatelný přístěnek pro kola v borském areálu nemocnice, avšak byl využívaný jen velmi krátce a pro nezájem začal sloužit jiným účelům. Zamřížovaný a uzamykatelný prostor pro parkování kol máme i na Lochotíně a ten ze zaměstnanců, kdo jej chce využívat, dostane klíč. Toto parkoviště funguje a denně v něm stojí asi deset jízdních kol. Většina lékařů, či ostatních zdravotníků, využívá možnost zaparkovat si jízdní kolo ve své pracovně, nebo v kanceláři." Situace na magistrátě se liší úřad od úřadu. Zatímco úředníci ve Škroupově 4 a Jagellonské mohou využívat kryté parkoviště ve dvoře, na radnici takové místo není. Tajemník magistrátu Petr Vagner k tomu říká: „Neregistroval jsem nějaký požadavek. Pokud to zaměstnanci chtějí, tak ať si to prosadí v orgánech města." Plné koloviště mívá i MD Elmont v Chotěšově. Jeho personální vedoucí Tomáš Kubec podotýká: „Zaměstnancům je k dispozici kryté parkoviště na kola v areálu firmy pro sedmdesát kol. V létě tam parkuje tak padesát kol. Přestože spolufinancujeme tři autobusové linky k areálu našeho závodu, někteří lidé v létě raději jezdí na kole."
Kvalita poskytovaných stojanů ovšem není valná - až na pár výjimek před úřady jde o samé lamače kol, do kterých běžným zámkem nezamknete rám kola a navíc hrozí poškození přehazovačky, pokud budete muset zaparkovat zadním kolem. Může se poškodit i ráfek nebo kotoučové brzdy. Ať člověk parkuje sebelépe, kolo nebude nikdy pořádně stabilní a stojan může poškodit jeho mechnické části.
Podle zákoníku práce je zaměstnavatel odpovědný za odložené věci. Tato odpovědnost se vztahuje i na kolo, ovšem jen do určité hodnoty. Tam, kde zaměstnavatel nevybudoval kolárnu nebo aspoň kryté parkoviště, umožňuje většinou parkování na jiných místech - v kanceláři nebo někde ve skladu. „Když jsme u nás ve firmě vybudovali kolárnu na kola, počet dojíždějících cyklistů se nám zdvojnásobil," říká o dopadu lepších podmínek na pracovišti projektant cyklostezek Květoslav Syrový. Tam, kde vedení firmy kola nestrpí, nebo jsou prostory i tak stísněné, jsou cyklisté v pasti. Který z nich by se domáhal práva na bezpečné odložení kola?
Někteří zaměstnavatelé pořádají pro své zaměstnance Dny bez aut. ČEZ motivuje dárkem ty, kteří přijedou 22. září do práce na kole nebo veřejnou dopravou. „Panasonic AVC Network Czech, s.r.o., se v rámci celosvětových aktivit korporace Panasonic snaží motivovat své zaměstnance k ekologickému chování," říká Lenka Živná. „Každý rok pořádáme dva ´Dny bez aut´, kdy motivujeme zaměstnance, aby při dopravě do zaměstnání nepoužívali auta - přijeli MHD, na kole, apod. V případě, že auto nezbytně potřebují , navrhujeme, aby jedno auto sdílelo více lidí.V minulém roce se ´Dnů bez aut´ aktivně zúčastnilo asi 300 zaměstnanců, kteří běžně jezdí do práce autem. Další kolo ´Dnů bez aut´ chystáme na 1. října tohoto roku," dodává.
Služební jízda na kole
Přestože zákonem omezena není , většina podniků s velkým areálem, kde přejít z jednoho konce na druhý trvá i několik minut, ji zakazuje. V plzeňské fakultní nemocnici se tento zákaz vztahuje i na kolečkové brusle a koloběžky. Jízdu na kole v areálu zaměstnancům v pracovní době zakazuje i Plzeňský Prazdroj a ČEZ . Služební kola mají z oslovených jen na slovanské radnici a Správě veřejného statku města Plzně, kola pro úředníky Odboru životního prostředí magistrátu již dosloužila. Jak uvádí Marek Rab z Oblastního inspektorátu práce v Plzni: „Zaměstnavatel by měl stejně jako pro auta stanovit i pro služební kola podmínky užívání a podmínky provozu. Vhodné je i seznámit s obsluhou kola. Zaměstnavatel totiž odpovídá za pohyb osob v areálu a vyhodnocuje rizika. Vždy je tedy na něm, jak si upraví používání kol ve vlastním areálu nebo pro služební účely."
Že by byla jízda autem po areálu bezpečnější než na kole? Některým to asi tak připadá a tak jízdu na kole raději zakázali. Holanďané se na to dívají jinak: Když se brněnští úředníci při návštěvě Utrechtu měli dostat z radnice k jiné budově úřadu, dostali služební kola a museli jet. Na nic se jich neptali - bylo to samozřejmé...
Vstřícnost ke klientům - cyklistům
Zkusili jste zajet na kole třeba na úřad nebo do banky? Přestože většina firem má vlastní parkovací stání pro klienty, kteří přijedou autem, s parkovišti pro kola je to horší. Ve fakultní nemocnici například zcela chybí u Komerční banky jsou zase stojany, kterým se přezdívá „lamače kol", takže cyklisté raději přizamknou kolo k dopravní značce před vchodem. Lamače kol u Éčka v Guldenerově ulici by měly brzy vystřídat nové stojany z masivních trubek nepoškozující parkující kola. Většina úřadů v Plzni nabízí parkování ve stojanech se zamykacím systémem s použitím FAB vložky - například před radnicí na náměstí Republiky nebo budovou, kde se vydávají občanské průkazy. Stejný typ mají i v Prazdroji, ovšem jen na osm kol. „O nedostatku parkovacích stání víme, proto chceme zahrnout parkoviště na kola do návrhu nového uspořádání prostoru u Návštěvnického centra v areálu pivovaru, které chceme mít již pro příští turistickou sezónu," říká Jindřiška Eliášková z Plzeňského Prazdroje.
Anketa - jezdíte do práce na kole? Máte pro to podmínky?
Bohouš SKALA (VŠ učitel): Na kole jezdím do práce už 11 let. Pokud nenapadne opravdu hodně sněhu, tak i v zimě. Kolo si uschovávám v budově, jen se sprchou je to horší - nejbližší je k dispozici v druhé budově u tělocvičen.
Standa Kopelent (manažer správy budov): Na kole jezdím rád a protože bydlím až v Doubravce, jezdím na něm i do práce. Je to rychlejší než veřejnou dopravou a skoro stejně rychlé jako autem. Jezdím na silničce, takže bohužel sdílím silnici s auty. To moc příjemné není. V práci máme kryté parkoviště za branou a mám se i kde osprchovat, takže jediné, co řeším, bývá to, kde usušit zpocený dres.
Martina Chomátová (úřednice): Na kole jezdím vždy, když je pěkně, v létě skoro pořád. Kolo si nechávám u skladu. Sprchu většinou nepotřebuji, protože k radnici to mám z domova z kopce a schválně jezdím pomalu, abych se nezpotila. Takže jen ohrnu nohavice a jedu. Někdy jedu na kole i pracovně - vyřídit něco neformálního, protože mi to ušetří čas. Problém bývá, když zastavím cestou z práce a chci něco koupit. Už několikrát mne nechtěli pustit do krámu s kolem a já to své nechci nechávat venku napospas zlodějům.
Ilja Topinka (lékař): Na kole jezdím do práce skoro celý rok - jen když napadne hodně sněhu, tak kolo nechávám doma. Když přijedu, kolo si nechám v bývalé kuchyňce a dám si sprchu. U nás v nemocnici jsou dobré podmínky, takže z našeho oddělení nás jezdí víc, někteří celoročně jako já. Ráno potkávám hodně cyklistů, odhaduji, že jich bude víc než stovka. Někteří si kola dávají do šaten nebo pokojů, jiní využívají kolárny, kterých je tu několik.
Bohouš Vřešťál (projektant): Na kole jezdím do práce už pětadvacet let. Dříve měla Škodovka úschovny na kola a motocykly. Byly mimo areál a za bránu se muselo pěšky. Kolem roku 2000 se úschovny začaly rušit a nebylo kam kola dávat. Za branou sice postavili pár stojanů, ale ty nestačily a na kola pršelo. Zkusil jsem si tedy zažádat o povolení k vjezdu (asi jako pro soukromé auto) a vyšlo to. Měl jsem v té době povolení s pořadovým číslem asi 5. Platilo jeden rok, muselo se vždy obnovovat. Nyní už mám povolení vjezdu bez časového omezení. U budovy máme zřízen box pro uložení kol, ale využívá ho jen několik lidí. Já sám parkuji kolo v průjezdu, někteří v mezipatře. S hygienou problém není, sprchy v závodě jsou, usušit se mohu ve vlastní kanceláři.