Jak se ´slavil´ Den bez aut v Plzni?
Městský obvod Plzeň 3 chtěl podpořit dárkem ty, co přijedou na úřad na kole. Přijely tři dámy a čtyři pánové. Úředníci ale ne. S těžkým srdcem nechala kolo doma i Iveta Zajíčková, která na úřad dojíždí z Města Touškova: „Teď už je ráno v šest, kdy musím na kole vyjíždět, tma a za tmy se bojím jezdit, aby mne nesrazilo auto." Paní Zajíčková to má do práce asi deset kilometrů a na kole jezdí od jara do podzimu. „Občas to ale nejde, protože musím do Plzně odvézt děti. Z Touškova do Radčic jezdím po silnici, pak po cestách kolem řeky. Kolo si nechávám v kanceláři," dodává. „Sprchy tu máme a oblečení si přivezu, když jedu autem, nebo si ho, pokud je nemačkavé, vezu v batůžku na zádech." Paní Zajíčková jezdí na kole očividně ráda, a neodradil ji od toho ani nepříjemný pád.
Městský obvod Plzeň 3 připravil pro pěší a cyklisty ještě jednu akci - prohlídku Borského parku s městským dendrologem Petrem Kutákem. Protože ale začínal již ve 14:30, účastnili se jí většinou jen pěší důchodci. Cyklisté jsme tam byli jen tři, což byla škoda. Využila jsem chvilku před začátkem a zeptala se starosty městského obvodu Plzeň 3 Jiřího Strobacha, zda ví, co cyklisty v jeho obvodě nejvíc trápí. „Nájezdy na stezky, to mi říkají všichni." To ale trápí cyklisty všude. To ale není největší problém v centrálním městském obvodě, kde je nejvíc obchodů a historické centrum města. Snažila jsem se mu napovědět a zeptala se: „Víte, kde jsou v historickém centru Plzně stojany na kola? „Před vědeckou knihovnou a před radnicí," vyjmenovával. Doplnila jsem ještě další dvě místa před budovou úřadu na náměstí, kde se vydávají občanské průkazy a před WC na ploše náměstí. Celkem stání tak na deset kol. To ho očividně překvapilo. Uvidíme, zda se situace změní, když teď pan starosta o problému ví...
Své zaměstnance vyzval k aktivní podpoře Dne bez aut ČEZ. Ten, kdo přijel na kole, nebo veřejnou dopravou dostal hned u brány dárek. A takových bylo dost. Během našeho asi dvacetiminutového čekání přišlo hodně zaměstnanců pěšky, dva na kole a jeden na koloběžce. Další koloběžka s mladou koloběžkářkou prosvištěla kolem nás po protějším chodníku. Na kole přijel do práce i jeden z manažerů ČEZu pan Jan Kašpar. Jak jsem se dověděla, přijel z Rokycan po silnici a cesta mu trvala přes hodinu. Autem to jezdí po dálnici jen za dvacet minut. „Jsem ale spíš sváteční cyklista. Na kole jezdím nepravidelně a jen kratší trasy - tak do třiceti kilometrů," říká. „Nebylo to špatný, ale pro letošek mi to stačilo. Nejsem trénovaný." Jak vidí pan Kašpar dojíždění na kole do práce: „Kdybych si s sebou nevozil notebook a nemusel být v práci v obleku, tak bych o tom v létě přemýšlel. Pro ty, co to mají do práce blíž než já to může být dobrý způsob jak odstranit problémy s parkováním auta tady v areálu. Já si dnes zapomněl zámek na kolo, tak si kolo dám do kanceláře. Touhle dobou už bývá cyklostojan stejně plný," dodává.
Já se na Den bez aut také připravila - na rozhovor jsem přijela stylově na elektrokole a v kostýmku. Dobře jsem se přitom bavila při jízdě po síti slovanských cyklostezek lemujících zaplněné komunikace. Vypadalo to, jako kdyby někteří viděli cyklistku na podpatcích a v kostýmku poprvé. Třeba se ještě nějaká přidá - právě mladé cyklistky v sukénkách a botách s podpatky nám tady stále chybí. A nemusí jezdit jen na elektrokole, i když právě elektrokolo je ideální kolo do nerovinatého města - pomůže vám při jízdě do kopce, takže do cíle dojetete, aniž byste se zpotili.
Vyvrcholením Dne bez aut byla podvečerní cyklojízda pořádaná Dětmi Země. Kola, kolečka, jednokolo i dvojkolo, vozík pro dítě i pejskové jeli letošní cyklojízdu. Někteří cyklisté přitom na zádech vezli kartony s nápisy AUTA SMRDÍ, ŽERU ASFALT nebo SPOTŘEBA A EMISE = 0 Na trať se vyjíždělo opět od Branky za asistence městského strážníka a strážnice. Kuriozním strojům a jejich výbavě se nestačili divit. Asi padesát cyklistů vyjelo ulicí Bedřicha Smetany na náměstí. Vždy platilo, že hromadná doprava má na křižovatkách přednost, auta nikoli.
V Praze se letošní cyklojízda s mottem Zažij město jinak konala již v neděli 20. září. Pořádal ji opět AUTO*MAT a vy si o ní můžete přečíst na stránkách spřáteleného portálu NaKole.cz. V Budapešti jelo tentokrát asi 20 000 cyklistů. Brno se na svou cyklojízdu teprve chystá.
V Panasoniku budou mít svůj Den bez aut až 1. října, tak jim přejme pěkné počasí a doufejme, že jim nebudou stačit stojany...
A co vy? Jak jste oslavili letošní den bez aut? A co si nachystáte na příště?