Jaké vlaky a autobusy si přejí v kraji cyklisté?
Vlaky
Bezbariérový a snadný nástup do vozidla
Některá železniční vozidla již umožňují bezbariérový nástup s kolem, kočárkem či vozíčkem. To ocení nejen něžné pohlaví, pro něž bývá problém kolo zvednout do schodů, které jsou v naších vagonech dost vysoko, ale také pro seniory. Hlavně, pokud mají na kole brašny. Situace se ještě komplikuje, pokud má cyklista s kolem nastoupit po vysokých schodech do úzké uličky a tam se s ním otočit.
Kolo stále pod dozorem
Asi každý, komu na kole záleží, ho nerad nechává bez dozoru. A to platí i ve vlaku. Zatímco v Německu již několik let jezdí vlaky s vozy, které jsou velkoprostorové a umožňují přepravu kol v zadní části, do které je z té přední přes skleněnou přepážku stále vidět, naši cyklisté se často musí spokojit s tím, že kolo mají za zády a pokud by na ně chtěli vidět, museli by v prostoru na kola stát. Výjimkou jsou vlakové soupravy Interpanter, které v našem kraji zatím nejezdí (za rok už možná budou) a také soupravy RegioSHARK, které jezdí zejména na trati z Plzně do Domažlic a z Plzně do Chebu.
Háky na každé kolo
Doby, kdy se jezdilo jen na kolech městských, silničních a horských se 26 palcovými koly, jsou již ty tam. Trh před více než 5 lety obohatila horská kola s 29 palcovými koly, před nedávnem k nim ještě přibyly fatbiky, tedy kola s šířkou plášťů a ráfků rozměrem podobným spíš mopedu. Všechna tato kola, stejně jako ta dětská, která jsou menší, by mělo být možné uložit do vyhrazeného prostoru, resp. na hák. To bývá často problém zejména v rekonstruovaných služebních vozech (tzv. "pošťák"), ve kterých lze cestovat s bicyklem hlavně v rychlících mezi Prahou a Plzní. Stačí jedno větší (tedy delší kolo) a se zavěšením máte problém, pokud se zrovna nedostanete na nejvyšší hák. Ten nejnižší je totiž spíš na dětské nebo na menší dámské kolo. Vše se komplikuje, pokud máte kolo se širokými bikerskými řídítky, která do sousedních kol narážejí.
Někdy to lze vyřešit tak, že zavěsíte kolo obráceně (řídítky dolů), ale ne vždy. Neumístitelná velká kola pak překážejí vedle těch na hácích.
Označení vagonů pro kola
Možná se vám už stalo, že jste čekali na přeplněném nástupišti, kde měl jen na pár minut zastavit vlak, do kterého jste měli nastoupit. Už z dáli jste vyhlíželi, kde je vagón či přímo dveře, do kterých máte nastoupit. Ale piktogram kola byl malý nebo dokonce někde dole na dveřích, kde jste ho kvůli lidem stojícím na nástupišti neměli šanci zahlédnout. Lépe jsou na tom cyklisté v Německu nebo Švýcarsku, kde má piktogram kola šířku minimálně půl metru.
K dokonalosti ale nástup kol do vlaku dovedli v Dánsku, kde má bílý piktogram kola výšku vagonu a místo, kde budou nástupní dveře do prostoru pro cyklisty, je ještě na peróně označeno dalším velkým piktogramem kola.
Wi-fi ve vagonech pro kola
I když vozů s bezplatným Wi-fi připojením na kolejích u nás stále přibývá, vagóny pro přepravu kol, je nemívají vždy. Přitom mnohý cyklista si na chytrém telefonu během cesty dohledává v mapě trasu či informace o zajímavých místech, které chce navštívit. Wi-fi připojení by mnozí uvítali. Tím spíš, že podle Prvního Cyklo a in-line průzkumu využívají cyklisté oproti běžným turistům internet častěji. Teď si wi-fi ve vlaku při cestování s kolem můžete v našem kraji užít nejen v Pendolinu, ale také v soupravách Regioshark na trati Plzeň - Domažlice a na trati Plzeň - Cheb.
Autobusy
V Plzeňském kraji operuje s nosiči kol zatím jen několik linek autobusů. Jaké by to ale bylo, kdyby kola vozil každý linkový autobus? Zatímco u nás se vozí kola stále ve vleku za autobusem, ve Švýcarsku si můžete kolo naložit i do linkových autobusů, které obsluhují místa, kam nevede železnice. Jednoduchý držák na kola, tzv. „zádíčka", který mají švýcarské Postbusy, umožňuje převážet až 6 kol bez cyklovleku. V linkových autobusech vypravovaných ČSAD autobusy Plzeň pak můžete převézt kolo v zavazadlovém prostoru, pokud se tam vejde, nebo pokud mu pootočíte řídítka a připevníte ho gumicuky, aby se při jízdě v zavazadlovém prostoru nepohybovalo. Vždy se ale musíte domluvit s řidičem. U linek, kde se nadrozměrná zavazadla nepřepravují, pak nejspíš u řidiče nepochodíte, protože v zavazadlovém prostoru nebývá na kolo místo. Individuální přepravu kola umožňují ale také některé autobusy, které jsou vybavené plošinou pro kočárky. Pokud je plošina volná, může ji cyklista po domluvě s řidičem využit. Jeho kolo by ale nemělo být špinavé, aby se o něj neušpinili další cestující. Sama jsem jednou takto nízkopodlažním autobusem na plošině pro kočárky s kamarádkou cestovala při výluce a nutno říci, že je to způsob vhodný jen na kratší vzdálenosti - třeba na popovezení k vlaku. Komfort nastupování jsme ale ocenily obě.
Máte další přání? Tak je sdělte
Pokud Vás napadlo, jak vylepšit pro cestování s kolem nové vlakové soupravy a autobusy Plzeňského kraje, sdělte to zadavatelům, aby je mohli zahrnout do podmínek tendru. Jednoduchý formulář pro zasílání připomínek najdete na stránkách Plzeňského organizátora veřejné dopravy (POVED), nebo je napište do diskuse pod tímto článkem.