Jediný český akvadukt pro cyklisty otevřeli na Hadrovci
„Přemostění pro cyklisty na Hadrovci bylo při výstavbě cyklostezky z Domažlic na Ovčí vrch nad Furth im Waldem jedním z klíčových míst," říká předseda Svazku obcí Domažlicko Libor Picka. „Umožní totiž propojit cyklostezku podél hlavní komunikace z Babylonu do Domažlic s novými úseky u Havlovic. Cyklisté se tak vyhnou frekventované komunikaci či kopcům. Než byl akvadukt postaven, museli jet buď po frekventované komunikaci I/26 nebo přes kopec. A to je s naloženým kolem náročné," dodává Libor Picka. „Již teď po nově vybudovaných cyklostezkách jezdí mnoho místních cyklistů hlavně z Domažlic a okolí," uvádí domažlický starosta Miroslav Mach a dodává: „Právě pro rodiny s dětmi je stezka z Domažlic přes Havlovice a Babylon na Ovčí vrch velkým lákadlem. Současně slouží jako nástupní cyklistická komunikace výletům po cyklotrasách v okolí Čerchova." Přesto, že Chodsko je v oblasti pohraničních hor, převýšení na této stezce je i přes blízkost kopců Českého lesa minimální, a tak ji mohou bez problémů využívat i rodiny s malými cyklisty. „Náhon Teplé Bystřice, který odvádí vodu z povodí Dunaje na západní straně Čerchova je sám technickou zajímavostí a my doufáme, že akvadukt k nám přiláká další turisty, zejména ty na kole, kterým se snažíme vytvořit podmínky pro bezpečnou cyklistiku," dodává Miroslav Mach. „Podle našich poznatků žádný jiný akvadukt přes železniční trať v České republice nevede," uvedl Tomáš Kučera ze Železničního muzea. Tento nový akvadukt je také zřejmě jediný v ČR, který má dřevěnou konstrukci. Akvadukty se dříve stavěly většinou z kamene nebo betonu. Dřevěné náhony mlýnských kol nelze totiž považovat za akvadukty v pravém slova smyslu. „Neznám jiný most, po kterém teče voda a mohu si jej projet i na kole," říká o hadroveckém akvaduktu národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. „Doufám, že si jej budu moci brzy prohlédnout i se svými dětmi," dodává Martinek.
Stavba akvaduktu nebyla jednoduchou záležitostí. Oproti tomu původnímu, který zde stával až do roku 1984, kdy musel být pro zchátralost stržen, je ten nový výše. „Nový akvadukt bylo nutné zvednout o 64 centimetrů nad původní úroveň kvůli možné elektrifikaci železniční tratě pod ním. Ani projektant tomu nevěřil, že se to dá zvládnout," uvedl Miroslav Mach při slavnistním otevření. Na rozdíl od původního akvaduktu, který měl u koryta na vodu jen úzkou lávku pro pěší se zábradlím, nový akvadukt představuje širší dřevěnou lávku, na níž je přibližně čtvrtina šířky určena k otevřenému průtoku vody a zbylá část slouží pro průchod pěších a cyklistů. Obě části odděluje lehké zábradlí, které umožňuje pozorovat proudící vodu. Při prvním zkušebním napouštění vody do koryta akvaduktu začala voda vytékat i ze svahu pod ním, rovnou až ke kolejím. V zemi pak bylo nalezeno drenážní potrubí, které pravděpodobně sloužilo k napouštění parních lokomotiv čistou vodou. Bylo proto nutné potrubí zrušit, aby voda tekla pouze do koryta akvaduktu. Ani jednání se Správou železniční dopravní cesty nebyla jednoduchá. Podle předsedy svazku obcí Libora Picky provázelo stavbu množství administrativních komplikací. „Jedním z argumentů správců trati bylo, že by mohlo kapat na vlaky a docházet tak k jejich nadměrnému zatížení," uvedl žertovně Libor Picka při otevírání akvaduktu.
Na Domažlicku je mnoho zajímavostí, které jsou turistům dostupné většinou i na kolech. Lákadlem pro mnohé může být například náhon Teplé Bystřice, který od roku 1571 přivádí vodu z povodí Dunaje do povodí Labe a sloužil k napájení domažlických mlýnů a příkopu městského opevnění. V roce 1862 byl náhon přerušen výstavbou železniční trati Furth im Wald - Plzeň, a tak musela být voda převedena přes trať kovovým akvaduktem. Poté, co byl původní akvadukt v roce 1984 stržen, byly před pěti lety zahájeny projekční práce pro obnovení mostu. Nosnou konstrukci nového akvaduktu tvoří dva lepené dřevěné nosníky délky 24 metrů, mezi nimi je ocelová konstrukce s lávkou i korytem. Tato konstrukce byla na místo uložena již v loňském roce, letos na jaře byly dokončeny nájezdové rampy, které umožnily pohodlný přejezd i cyklistům, projíždějícím po mezinárodní cyklotrase číslo 3 z Prahy a Plzně do Regensburgu a Mnichova. Jako poslední byly dokončeny práce pro propojení koryta akvaduktu s původním náhonem a dovedení vody do nedalekého rybníka. Cyklisté jistě ocení i opravu polní cesty vedoucí z havlovické strany k akvaduktu, Její pevnou základovou vrstvu z recyklátu pokrývá vrstva písku a tak zcela přirozeně zapadá do zdější přírody.
Otevření akvaduktu proběhlo v rámci Evropského dne spolupráce pod záštitou Ministerstva pro místní rozvoj v Týdnu mobility. Zástupci české i německé strany přijeli na místo na kolech. Otevírání bylo součástí akce Českým lesem po evropských cyklostezkách, které pořádaly společně Svazek obcí Chodská liga s Akčním spolkem Čerchov, svazek obcí Domažlicko, město Domažlice, městys Klenčí pod Čerchovem a obec Luženičky.
Přečtěte si také
Cyklotrasa 3 do Regensburgu se v Plzeňském kraji mění - podokončení cyklostezek mezi Domažlicemi a Furth im Waldem se změnilo i vedení mezinárodní cyklotrasy Praha - Plzeň - Regensburg - Mnichov
Za drakem - cyklovýlet pro malé i velké po Domažlicku, který vám ukáže i nové cyklostezky spojující Domažlice a Furth im Wald přes akvadukt
K dračí sluji - cyklovýlet pro malé i velké, který vás zavede k tajemné jeskyni
Za Kozinou a jeho velkým psem - cyklovýlet Domažlickem po stopách nejslavnějšího Choda