Luboš Jedlička: Nejlepší Čech v závodě fatbiků Snow Epic
Zkušený tým organizátorů výživného závodu Cape Epic letos připravil pro milovníky jízdy na kole na sněhu závodní lahůdku. Do švýcarského Engelbergu pozval závodníky na třídenní etapový závod „tlustých kol", i u nás nazývaných fatbike. Na první Snow Epic se jich sjelo 111 a byly mezi nimi i ženy. Na startu netradičního klání se mezi závodníky z celého světa objevila i pětice Čechů: Radek Fuksa, Luboš Jedlička, Otta Matoušek, Richard Novák a Tomáš Přibyl. Horské počasí si se závodem a organizátory zahrálo malou ruletu a tak se leccos oproti plánům změnilo. Napřed teplo, díky kterému sníh roztával, pak noční mráz, který trať změnil v led, a nakonec sněhová peřina. Trať vedla i tam, kde je to normálně nemyslitelné, třeba po sjezdovkách. To vše učinilo ze závodu fatbiků opravdu jedinečný zážitek, který jen umocnila profesionální práce zkušeného týmu organizátorů. Místo téměř sta kilometrů závodníci ujeli jen asi polovinu, ale přesto byli spokojeni. Jaký tedy byl první ročník cyklistického závodu Snow Epic pro závodníky na fatbikových strojích s nezvykle širokými plášti? Zeptala jsem se Luboše Jedličky, šestatřicetiletého bikera z Plzně, který podle výsledkové listiny dojel z pětice Čechů na nejlepším místě - celkově na jednadvacátém místě, v prvním závodě dokonce na příčce sedmnácté. A to vše bez zázemí závodního týmu!
cykloRADKA: Počasí vám asi moc nepřálo, že?
Luboš JEDLIČKA: Den před závody, kdy probíhala registrace, pršelo a sníh dost natál. V noci před prvním závodem mrzlo, tak to vše zmrzlo a druhý den se jel maraton 35 kilometrů na jednom ledu. Při něm bylo hodně pádů i zranění, jedno dost vážné - prý zlomenina pánve. V noci před posledním závodním dnem napadlo dole přes dvacet čísel prašanu, nahoře až padesát. Start byl na louce v tom hlubokém čerstvě napadlém sněhu. Kola byla po přední náboj ve sněhu, ale dalo se jet. Bylo kolem -2 oC. Naštěstí napadnul prašan, tak se nelepil.
cykloRADKA: Jak jsi se o závodě Snow Epic dověděl?
Luboš JEDLIČKA: Někdy v listopadu 2014 z německého časopisu BIKE. Když jsem v zahraničí, tak si ho občas koupím, protože jsou v něm i zahraniční akce. Z něj jsem vyčetl základní informace, dál jsem pak hledal na internetu. V té době jsem si začal stavět svůj fat bike, tedy kolo se širokými plášti. Nevěděl jsem o jiném závodě, ale když už ho budu mít, tak jsem ho chtěl v nějakém závodě vyzkoušet. Proto jsem se na ten závod přihlásil.
cykloRADKA: Máš v plánu ho vyzkoušet ještě někde u nás v Čechách?
Luboš JEDLIČKA: Já už jsem tady Čechách jeden závod jel - Winter trans Brdy, což je takový zavírák cyklistické sezóny. Ale byly spíš letní podmínky (smích), jen bláto, takže jsem nové kolo vyzkoušel na blátě. Plánuju ale i další závody i přes léto. Loni jsme s kamarádem Petrem Stehlíkem objížděli celou sérii nočních závodů, mj. jiné i Night Bike Stupno. To byl pěkný závod, ten bych si rád zopakoval i na fatbiku.
cykloRADKA: Pojedeš také Ledový kafe v Českém lese?
Luboš JEDLIČKA: Bude záležet na tom, jakou výkonnost si teď budu držet. Rozhodně bych ho chtěl jet, pokud bude sníh. Jinak bych raději vzal kolo a jel si zajezdit někam na Šumavu na sníh. Chtěl bych si ještě trochu toho sněhu na fatbiku užít.
cykloRADKA: Jaký je to pocit oproti běžnému horskému kolu, když jedete na sněhu na fatbiku?
Luboš JEDLIČKA: Je to hodně o tom vychytat tlak v pneumatikách - to je zásadní. Buď dobře nahustit, nebo dobře podhustit, aby se kolo nebořilo, ale také to jelo. Je to hodně o povrchu, po kterém se jede. Při Snow Epicu jsem ho upouštěl a dofukoval a to asi mělo rozhodující vliv na můj výsledek. Když bylo dost nafouklý, tak se bořilo a nejelo to, takže to chtělo i podhustit. Jízda na sněhu je dost náročná pro celé tělo. Není to zdaleka jen o práci nohou, zatěžujete hodně břišní svaly, je nutná práce rukou, ramen.
cykloRADKA: S fatbikem jsem se prvně setkala na videu z Aljašky, kdy na něm parta kluků jela při pobřeží v písku. Zkoušel jsi na něm jet taky na písku?
Luboš JEDLIČKA: Mimo klasického povrchu tady kolem Plzně a sněhu jsem ho ještě nikde neměl. Po pláži ani po poušti jsem s ním ještě nejel. (úsměv)
cykloRADKA: Kolik jsi na fatbiku natrénoval, než jsi se na cyklistický závod Snow Epic vydal?
Luboš JEDLIČKA: Od listopadu jsem na něm měl naježděno asi 700 kilometrů, teď už na něm mám necelých 900 kilometrů.
cykloRADKA: Jaký je rozdíl třeba v zatáčkách? V čem tkví rozdíl v jízdě na fatbiku oproti horskému kolu?
Luboš JEDLIČKA: Musí se hodně pracovat s vyvážením, právě v zatáčkách. Vždy podle toho, jak jsou kola nahuštěná. Když jsou podhuštěná, aby kolo ve sněhu jelo, a pak se vjede na něco tvrdšího, tak kolo jakoby plave - prostě neposlouchá do zatáček. Po technické stránce je to těžší. Navíc já mám fatbike s pevnou vidlicí, takže se veškeré odrazy předního kola promítají do řídítek a tedy do rukou. Podle toho musím „zapínat" tělo a terénu se přizpůsobovat.
Trasy závodu Snow Epic v Engelbergu
Čt 15/1/2015:
1. závod: 30km okruh s převýšením 600m
Pá 16/1/2015:
2. a 3. závod: měřený výšlap a měřený sjezd sjezdovkou (každý zvlášť)s převýšením 900 m
4. závod: Snowbike eliminator - vyřazovací noční závod, vždy dva ze čtyř postupují
So 17/1/2015:
5. závod: 10 km do kopce s převýšením 1000 m (původní trať 35 km byla kvůli sněhové nadílce zkrácena)
cykloRADKA: Upadl jsi během závodu?
Luboš JEDLIČKA: Měl jsem tam jednu riskantní situaci, ale nakonec jsem to ustál a nespadnul jsem. Trochu jsem přitom riskoval, ale zase ne až tak moc. Někde jsem získával technikou jízdy.
cykloRADKA: Všichni jeli na fatbike kolech?
Luboš JEDLIČKA: Všichni museli, bylo to v podmínkách závodu - byla předepsaná minimální šíře plášťů 3 palce. Myslím, že tak padesát procent závodníků tam bylo na svých fatbicích, zbylých padesát je mělo půjčené. Buď si je přivezli z domova, nebo si je půjčili až v Englbergu. Tam si je mohli závodníci zarezervovat. Z Čech nás na závod jelo pět. Já a ještě další dva závodníci jsme měli kola vlastní, zbylí dva si je u nás v Čechách půjčili.
cykloRADKA: Takže majitelů fatbiků přibývá... A to od toho prvního českého, který vyrobili pro Honzu Kopku na Iditarod uplynulo skoro 10 let. Víš, že to jeho kolo, které s ním vyhrálo tento extrémně náročný cyklozávod napříč Aljaškou bylo vyrobeno v plzeňském DURATECu?
Luboš JEDLIČKA: Ano, to vím.
cykloRADKA: Přibývá majitelů fatbikových kol, tak možná u nás přibydou i závody pro fatbiková kola, ne?
Luboš JEDLIČKA: Fatbikových závodů bude, myslím, víc a víc. I na jaře a v létě - to bude celoroční záležitost. Půjčovny na horách to začínají pořizovat - to jsou první signály. Myslím, že se budou využívat nejen v zimě, ale i v létě. Ježdění na fatbiku, když je dobře nafoukaný, docela příjemné. Ale tohle kolo dobře vede i v blátě a na suchu.
cykloRADKA: Ptal ses ostatních závodníků, jak se na Snow Epic připravovali?
Luboš JEDLIČKA: To jsem se neptal, ale sledoval jsem hodně informace na Facebooku těch známých závodníků. Na seznamu přihlášených bylo asi tak 10-15 zvučných jmen. A ti se na to připravovali poctivě, to bylo vidět.
cykloRADKA: Ty na fatbiku jezdíš i teď, když neleží sníh?
Luboš JEDLIČKA: Já na něm jezdím stále, i teď. Svoje horské kolo jsem pověsil začátkem listopadu v garáži, když jsem si postavil fatbike a ani se mi ho nechce sundavat. Na fatbiku budu jezdit určitě do jara. Je mi líto, že to horské teď visí, ale jezdit na něm mne teď neláká. Jezdit na fatbiku mne chytlo, nevidím v tom žádný ztráty nebo hendikep.
cykloRADKA: Použil jsi při závodě nějakou speciální výbavu? Třeba zateplené návleky na řídítka?
Luboš JEDLIČKA: To nebylo třeba, dalo se to odjezdit s rukavicemi, se kterými jezdíme v ČR do - 5 stupňů. Dole při startu bylo kolem minus dvou stupňů, ale když člověk vyjel nahoru, byl stejně celý uvařený. V Englbergu nebyly velké rozdíly v teplotách.
cykloRADKA: Jak ses vlastně dostal k fatbiku? Já ho prvně viděla před několika lety na videu party bikerů, kteří na něm jeli po pobřeží Aljašky. Na vlastní oči jsem pak viděla na nějakém cyklistickém veletrhu na stánku Duratecu fatbike Honzy Kopky, na kterém jel Iditarod.
Luboš JEDLIČKA: Dostal jsem se k tomu přes kamarády z Prahy, se kterými jezdíme vyjížďky i závody. Mají prodejnu a staví kola. Jeden z nich má spolu s Honzou Kopkou asi největší zkušenosti s fatbikama, už dvakrát jel závod Iditarod napříč Aljaškou a letos v únoru odlétá na další ročník. Přes něj jsem se k tomu dostal. Vyzkoušel jsem si nejprve jízdu na jeho kole a pak mi to moje stavěli. Tady v Plzni ho asi nikdo nemá, aspoň na kole jsem na něm ještě nepotkal nikoho. Ale myslím, že se fatbiky budou rozšiřovat.
cykloRADKA: Asi to bude podobné jako s devětadvacítkama... Chvíli to potrvá a pak to bude běžné kolo.
Luboš JEDLIČKA: Chce to mít možnost si takové kolo vyzkoušet, svézt se na něm, aby člověk nebyl mylně na tom, že je to jen snowbikové sněžné kolo. To je všechno mylné. Fatbike je normální kolo, na kterém se dá jezdit celý rok a užívat si to. Je to jen jiný druh bajkování. Kdo je biker srdcem, vychytá to a naučí se na něm, tak si to užívá... Je to změna, něco nového. A ono to občas chce změnu.
cykloRADKA: Jely Snow Epic i ženy?
Luboš JEDLIČKA: Ano, jelo jich asi deset. Všechny etapy jich dojelo asi šest nebo sedm. Nejlepší z nich, která Snow Epic jela, byla mistryně světa v maratonu horských kol Švýcarka Esther Süssová. Její kolo poznal každý - mělo silné růžové pláště.
cykloRADKA: Na kolik se vlastně fatbike fouká?
Luboš JEDLIČKA: Tady tak na 0,5-0,7 atm, na sněhu jsme měli 0,3 atm. To bylo jen kousek od ráfku. Tlak vzduchu v kolech má velký vliv na jízdu. Chce to foukat spíš málo, hlavně přední kolo.
cykloRADKA: Díky za rozhovor a přeji hodně šťastných kilometrů bez bolavých pádů a zranění, a to nejen na fatbiku!
O fatbikových kolech jistě nepíšu poprvé. Pokud nám sníh vydrží, dočkáte se jistě dalšího článku. Ostatně, kdo čte pravidel ně CYKLOČTENÍ, tak ví, že v posledním čísle jsou fatbiky hned na obálce.
Fatbike aneb „tlusté kolo”
Fat bike (z angl. tlusté kolo) - kolo se širokými ráfky, na nichž jsou nezvykle široké pláště trochu připomínající balonová kola. Pláště fatbiku jsou široké minimálně 3,7 palce, tedy 9,4 centimetrů. Široké pláště fatbikových kol umožňují díky větší styčné ploše s povrchem lepší ovládání kola na měkkém a kluzkém povrchu. Protože se na fatbiku jezdí hodně po sněhu, někdy se takovému kolu také říká snowbike, nebo-li sněžné kolo. Fatbike je ale také vhodný například na písčitý povrch nebo na podmáčené cesty. Jezdit na něm můžete celoročně, důležité je správně nafoukat kola podle očekávaného terénu. Ve srovnání s jízdou na běžném kole, na fatbiku kromě nohou zapojujete více zbývající části těla, hlavně břišní svaly a ruce.
První fatbiky byly vyrobeny počátkem 90. let minulého století pro účast na extrémním závodě Iditarod Alaska. První ráfky fatbiků byly vytvořeny spojením dvou běžných dohromady. První český fatbike vyrobil plzeňský DURATEC pro Jana Kopku na základě jeho požadavků a zkušeností právě pro závod napříč Aljaškou Iditarod.
Přečtěte si také
Noční závod Night bike Stupno pohledem nováčka - čím se liší noční cyklistický závod od toho ve dne?
Karel Babka o závodě 1000 Miles Adventure 2013 - finišér Karel Babka o extrémním závodě s extrémními zážitky
Přes Brdy pojede cyklomaraton - již po osmé - o brdském cyklomaratonu 4. října 2014
Odkazy
Výsledky závodu Snow Epic 2015
Termín a registrace na Snow Epic 2016
Jak Kopka - první český cyklista na fatbike
Pavel Richtr - Čech závodící s Janem Kopkou