Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Míra Klas: Chci propagovat cyklodopravu osobním příkladem

article

Míra rád spojuje své dopravní záliby - mašinky a kolo

Míru Klase jsem poznala před několika lety. Obrátil se na mne s žádostí o konzultaci svých návrhů na provoz cyklobusů v Plzeňském kraji. Chtěl prosadit Brdský cyklobus a cyklobus do Českého lesa. Poslední čtyři roky jsme se potkávali na jednáních subkomise cyklistiky, jíž byl stejně jako já  členem za Společnost pro veřejnou dopravu. Míra jezdí do práce na kole nebo veřejnou dopravou. Na svých cestách hledá inspiraci pro lepší dopravní řešení a o svých zkušenostech píše. Já se ho ale ptala na jeho vztah ke kolu, cykloturistice a hlavně k cyklistické dopravě...

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 28.02.2011

Tento rozhovor otevírá volnou sérii rozhovorů se zajímavými lidmi, kteří pomáhají cyklistice na Plzeňsku. Představí vám ty, kteří stojí za tím, že můžete jezdit po cyklostezkách, využívat cyklobusy, číst cyklistické knížky, časopisy a webstránky. Dozvíte se tak, jak vznikají některé pro uživatele zcela samozřejmé věci, co a koho vedlo k tomu, že je prosazoval, a jaké překážky mu stály v cestě. Mnohý čtenář-cyklista si tak možná uvědomí, že podporovat cyklistiku stojí víc úsilí, než to na první pohled vypadá...

 

 

testplzenskonakole.cz: Jak ses vlastně dostal k dopravě a k cyklistice?

Míra KLAS: Od malička mne zajímala železnice a tramvaje a když se rozhodovalo, kam půjdu po škole, moje rozhodování silně omezili lékaři kvůli problémům s očima. Nakonec se ze mne stal opravář strojů, z učňáku jsem šel pak na průmyslovku, dodělal si maturitu a šel studovat strojařinu na VŠ. Už tam mne zajímaly informace o dopravě, a tak jsem začal číst nejstarší a nejproslulejší české dopravní diskuzní fórum K-report To bylo asi před třinácti lety. Na K-reportu jsem se seznámil s lidmi, které také zajímala doprava. V té době to vypadalo, že Mariánské Lázně zruší svůj trolejbusový provoz a my o tom hodně diskutovali. Někteří tu situaci zkoušeli zvrátit, ale zjistili, že se s nimi jako s jednotlivci nikdo kompetentní nechce vážně bavit. A tak jsme založili občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu. Časem k trolejbusům přibyla i další temata, většinou plzeňská, protože většina našich členů z Plzně pochází.

 

plzenskonakole.cz: Co je tedy cílem SPVD?

Míra KLAS: Pro mne a mé kolegy je tím cílem povýšit v SPVD náš zájem o dopravu v obecně prospěšnou činnost. Nejen, že dopravu sledujeme z pohledu její historie a současnosti, ale intenzivně se zajímáme o perspektivy jejího možného rozvoje. Jsme převážně mladší generace a tak nás doprava zajímá i z pohledu trvale udržitelného rozvoje, zejména ve městech. Snažíme se trvale udržitelnou dopravu podporovat a to včetně té cyklistické.

 

plzenskonakole.cz: Ty jsi cyklista. Jsi cykloturista nebo dopravní cyklista?

Míra KLAS: Začínal jsem v roce 2004 s nově zakoupeným kolem jako cykloturista na výletech s kamarády. Zakrátko jsem si řekl, že by bylo zajímavé zkusit z výzkumných důvodů začít jezdit na kole také do práce a na nákupy. A rychle se to ujalo...

 

testplzenskonakole.cz: Někteří by se asi zeptali:´Proč to děláš?´

Míra KLAS: Ty hlavní důvody jsou dva: baví mne to a chci se udržovat v kondici. Navíc je ranní jízda do práce příjemný start do nového dne, zejména díky tomu, že mám možnost jet část cesty krásnou přírodou kolem Berounky.

 

plzenskonakole.cz: Jezdíš celý rok?

Míra KLAS: To ne, do práce jezdím tak od dubna do října. Přes zimu jsem se ještě neodvážil. Ráno kolem šesté bývá pěkně zima, část trasy, kterou jedu, není vůbec osvětlená, bývá v zimě blátivá a to je dost nepříjemné. Teoreticky můžu ještě jezdit po Jateční třídě, ale tam je to velmi nebezpečné. Kdyby tam ale byla udržovaná stezka s veřejným osvětlením, zkusil bych to asi i v zimě. Vždyť v Dánsku a Švédsku je zcela normální jezdit na kole i zimním období.

 

plzenskonakole.cz: Jak daleko to máš do práce? Jak dlouho Ti to trvá?

Míra KLAS: Jezdím z Bolevce přes Bílou Horu na Doubravku, je to asi 4,5 kilometru. Urazím to tak za 20-25 minut, je to o něco rychlejší než chůze na zastávku a jízda autobusem. Další čas mi však stojí nutné převléknutí. do civilních šatů. Značnou část cesty totiž musím jet po polních a lesních cestách.

 

plzenskonakole.cz: Pamatuji se, že prvně jsme se potkali nad  materiálem, který navrhoval nové linky cyklobusů. Chtěl jsi ho se mnou konzultovat. Jak vlastně ten materiál vznikl?

Míra KLAS: Když jsem jezdil na kole na výlety po Plzeňském kraji, tak jsem zjistil, že do některých jeho částí vlakem nejde rozumně z Plzeňské aglomerace dojet. To mne přivedlo na myšlenku vytvořit základní síť turisticko - cyklobusových linek do těch částí, kam se člověk s kolem nedostane. Vycházel jsem z vlastních zkušeností cyklisty v terénu a z podobných projektů jinde. Zejména u jihočeského Cyklotransu.

 

plzenskonakole.cz: Kdy to bylo?

Míra KLAS: V roce 2006 až 2007. To tento můj projekt vznikal.

 

plzenskonakole.cz: A co se s ním dělo dál? 

Míra KLAS: Předložil jsem ho na krajském úřadě, tehdejšímu náměstku dopravy, ale kraj se k němu stavěl dost vlažně. Pak jsem ale shodou okolností nastoupil do autobusové firmy a tak se hlavně díky vstřícnosti jejího ředitele, podařilo projekty nových cyklobusů konečně rozjet.

 

testplzenskonakole.cz: O které šlo?

Míra KLAS: Nejdříve to byl Brdský cyklobus. To nebylo až tak náročné, protože na jeho trase už pravidelná autobusová linka jezdila. O rok později, v roce 2009, se podařilo rozjet i další cyklobus do Českého lesa. zejména díky aktivitě pana starosty Bělé nad Radbuzou. To už bylo náročnější, vyžadovalo to větší spolupráci s obcemi, ale podařilo se to.

 

plzenskonakole.cz: Kde jsi sbíral zkušenosti k cyklobusům?

Míra KLAS: Snažil jsem se zkoumat systémy, jak spustit a hlavně financovat cyklobusy v Německu a Rakousku. Tam ale speciální turistické cyklolinky v podstatě neznají: Autobusy mají jen taková „zádíčka" - tedy držáky na kola na zadní stěně busu a nebo vlek na kola, který připojují na telefonickou objednávku. Nejpropracovanější systém mají Češi, tedy přesněji jihočeši. Je to jejich Cyklotrans.

 

plzenskonakole.cz: Co tě vede k tomu hájit cyklistickou dopravu proti ostatním?

Míra KLAS: Ne všechny dopravní problémy je vhodné a ekonomické řešit automobilovou a nebo veřejnou dopravou. Celá naše generace se totiž potýká se špatným zdravotním stavem kvůli nedostatku pohybu a cyklistika je přitom vhodnou alternativou, jak se zdravě a ekologicky dopravovat do práce.

 

plzenskonakole.cz: Proč se tomuto tématu nevěnuje víc pozornosti?

Míra KLAS: To nevím, v Plzni je málo lidí, kteří se touto tematikou zabývají. Je to asi ještě nevyzrálé společenské téma. Při exkurzi v Berlíně nám tamější odborníci říkali, že poptávka po cyklodopravě, byla po roce 1990 doménou především přesídlencům ze západního Německa a místních intelektuálů. Průměrný východní Němec se toužil především prezentovat pěkným automobilem. Ovšem dnes ten zájem opadá a dokonce pod vlivem nových trendů ve městské dopravě klesá počet osobních aut ve městech. Podobná materiální měřítka úspěchu a prestiže bohužel u nás stále převažují. Problematika dopadů tohoto chování na životní prostředí měst je bagatelizována. Mrzí mě to, ale doufám, že se to časem také zlepší..

 

plzenskonakole.cz: Říkáš, že jezdíš do práce na kole. Jak se na to dívají tví kolegové, jezdí také?

Míra KLAS: To je různé. Názor mých kolegů se moc neliší od českého průměru: část lidí to absolutně nechápe, protože jejich představa dopravy je auto, pak dlouho nic a pak možná MHD. Část lidí si myslí, že jsem sportovec a jízda na kole je součástí tréninku. A část lidí mi možná závidí, že si takto mohu zpestřovat život. U nás ve firmě jezdí občas pouze další 2-3 kolegové a zdaleka ne tak často jako já. Ovšem, a to je zajímavé, u mého předchozího zaměstnavatele jezdila do práce na kole v sezóně asi třetina zaměstnanců a byl mezi nimi i takový, co mohl jezdit služebním autem.

 

plzenskonakole.cz: Mladý muž tvého věku už má většinou auto. Proč sis ho ještě nekoupil?

Míra KLAS: Ďábelsky jednoduchá odpověď - protože jsem ho nepotřeboval. Velké nákupy obstarává táta, který jezdí autem skoro pořád, ty běžné zvládnu sám na kole.

 

plzenskonakole.cz: Kde parkuješ své kolo?

Míra KLAS: V práci ho dávám do sklepa, ve městě ho zamykám nejčastěji ke značce nebo ke sloupu. Stojany u Penny marketu, kam jezdím většinou nakoupit, jsou tak na vylámání výpletu kola, tak kolo raději zamykám k trubce hrazení prostoru na nákupní vozíky.

 

testplzenskonakole.cz: Už se ti kolo někdy ztratilo?

Míra KLAS: Musím zaklepat, zatím ne.

 

plzenskonakole.cz: Jaký používáš zámek?

Míra KLAS: Obyčejný lanový.

 

plzenskonakole.cz: Jak si vybíráš místo pro parkování kola?

Míra KLAS: Nejraději na dohled a tam, kde mohu kolo k něčemu pořádně přivázat.

 

plzenskonakole.cz: Kolik kilometrů na kole tak ročně najedeš?

Míra KLAS: Asi tak dva tisíce.

 

plzenskonakole.cz: Jaký je tvůj největší cyklistický zážitek?

Míra KLAS: Kodaň. Chtěl jsem to město cyklistů vidět. Pro Plzeňáka je to šok. Vidí věci, o kterých si myslí, že fungovat nemohou. Byl jsem tam koncem října, kdy už nebylo nejlepší počasí, ale v ulicích byla přesto obrovská masa lidí, doslova cyklistické zácpy! Byl to neuvěřitelný zážitek.

 

plzenskonakole.cz: Zkusils to na kole?

Míra KLAS: Bohužel ne.

 

plzenskonakole.cz: Co tě tam nejvíc překvapilo?

Míra KLAS: Asi právě ta infrastruktura. Cyklostezky často zabírají víc prostoru než chodníky, patrová cykloparkovistě nejsou výjimkou. Paradoxně, jen ty stojany na kola jsou trochu horší, než například v Německu.

 

plzenskonakole.cz: Co podle tebe Plzeň v oblasti cyklistiky nejvíc potřebuje?

Míra KLAS: Nejvíc??? Myslím, že udržet či navýšit investice do cyklistické dopravní infrastruktury a také ji dotvořit, zejména v oblasti křižovatek. Tady je důležité si uvědomit, že chybí mnoho důležitých stezek mezi jednotlivými čtvrtěmi města, které mají potenciál být i významnými pěšími trasami. Potřeby cyklistů a chodců se často překrývají. Namátkou mi napadá například spojení Plzně s Nýřany a Starým Plzencem či propojení Severního předměstí s Doubravkou, ale i Skvrňany.

 

plzenskonakole.cz: Na čem pracuješ teď?

Míra KLAS: Z více důvodů je mi blízké téma přeprava cyklistů v prostředcích veřejné dopravy. Jak dopravní cyklista, tak i rekreační cyklista, veřejnou dopravu jednou za čas potřebuje. Dosavadní dopravní prostředky nejsou pro přepravu jízdních kol moc uzpůsobeny a v tom bych se rád v nejbližší době angažoval. Už mám k tomu něco připravené, chce to „jen" uvést v život. Pokračovat by se mělo i v projektu cyklobusů Plzeňského kraje, je to však otázka především peněz. Snad připravovaný krajský grantový program tomu bude nápomocen.

 

plzenskonakole.cz: Co bys vzkázal našim čtenářům? Jak mohou oni sami podpořit cyklistiku?

Míra KLAS: Pokládám za důležité propagovat cyklistickou dopravu osobním příkladem. Prostě ukázat těm okolo, že to jde a je to přirozené, ne něco neobvyklého. V Kodani jsem viděl, že to jde, tak proč by to nešlo u nás?


plzenskonakole.cz: Děkuji ti za rozhovor.

 

 

 

Miroslav KLAS, dopravní specialista  (nar. 1976)

test - předseda Společnosti pro veřejnou dopravu o.s. (SPVD)
- člen subkomise cyklistky Komise dopravy města Plzně (2006 - 2010)
- člen Komise dopravy města Plzně ( 2006 - dosud)
- vystudoval: středoškolské vzdělání strojního charakteru v Plzni
- povolání: správa majetku u autobusového dopravce
- zájmy: veřejná doprava, železnice, turistika, cyklosturistika, fotografování, knížky, rozhledny, historické památky

 

 

 

Přečtěte si také

Cyklobus do Českého lesa vyjede opět 1. května - cyklobusová linka z Plzně do Českého lesa zahajuje provoz v cyklosezóně 2010

Od června do září bude jezdit Brdský cyklobus - ČSAD autobusy Plzeň zavádějí novou linku pro cyklisty

Zájem o brdský cyklobus plzeňské ČSAD mile překvapil - Zkušenosti s využitím nového cyklobusu

Brdský cyklobus mění jízdní řád - změny v jízdním řádu  Brdského cyklobusu na konci cyklistické sezóny

 

 

Fotogalerie