Mosty v Plzni na Letné opět průjezdné i pro cyklisty
Rekonstrukce, ve skutečnosti však výstavba dvou nových mostů na místě zbouraných, je po obchvatu Staňkova na Domažlicku druhou největší silniční investicí státu v Plzeňském kraji za rok 2016. Dvojice konstrukcí překlenujících řeku Úslavu je významná i pro cyklistickou dopravu. Každá z mostovek disponuje smíšenou stezkou pro chodce a cyklisty o šířce 4,65 m. Stejně široké byly už i na původních mostech z roku 1976 vybudovaných jako součást rozsáhlé stavby průtahu státní silnice I/5 z Prahy do Rozvadova. Změna spočívá v jejich povrchu. „Vrstva, kterou vidíme a po které se chodí je zároveň izolační," objasňuje Zdeněk Kuťák pověřený řízením plzeňské správy Ředitelství silnic a dálnic ČR. „Jde v podstatě o to nejmodernější, co se dává na mosty," doplňuje s příslibem, že odlupování vrstev betonu známé z jiných staveb se tu konat nebude. A bát se nemusíme ani uklouznutí, neboť povrch byl zdrsněn, což zároveň pomáhá odvádět vodu. Velkoryse pojaté stezky čtyřmetrové šířky ale svádějí k chůzi uprostřed či k jízdě ve dvou řadách. Držet se na pravé straně podvědomě pomáhá dělicí čára, kterou ale v Plzni najdeme jen na jednom místě a spíše symbolicky. Nebyly by právě letenské mosty vhodné pro její vyznačení? „O tom jsme neuvažovali. Ale není problém, abychom po dohodě s městem provedli na mostě vodorovné značení i v naší režii. Jde jen o to se domluvit," naznačuje Kuťák, že Ředitelství silnic a dálnic ČR je takové úpravě nakloněno. Zda-li město tuto hozenou rukavici zdvihne, budeme bedlivě sledovat. Naší pozornosti neujde ani blížící se rekonstrukce mostu Generála Pattona, pro kterou byla stavba mostů na Letné jakousi generální zkouškou. Informace o tom, jak se jedno z nejvýznamnějších omezení dopravy v centru Plzně dotkne cyklistů, přineseme brzy na portálu plzenskonakole.cz
Stavba mostů v číslech
název stavby: |
I/26 Plzeň - most ev. č. 26-009..1 a ..2 |
konstrukce: | dva samostatné třípolové ocelobetonové mosty s horní mostovkou |
spodní stavba: | dvě opěry a čtyři pilíře |
délka mostů: | 70,9 m |
šířka mostů: | 13,6 a 14,6 m |
šířka smíšené stezky: | 4,65 m |
výška na terénem: | 3,5 m |
doba výstavby: | 19 měsíců |
cena: | 62,3 mil. Kč |
Fotogalerie
Slavnostního otevření se zúčastnil člen Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Martin Kolovratník, generální ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica, náměstek primátora města Plzně Petr Náhlík, Zdeněk Kuťák pověřený řízením plzeňského ŘSD a Tomáš Krones, generální ředitel zhotovitelské firmy Colas CZ