Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Mosty v Plzni na Letné opět průjezdné i pro cyklisty

article

Na stezce šířky 4,65 metru se dá bez problému jet i ve dvou řadách.

Tak trochu ve stínu dálnice Českým Středohořím a v době vrcholícího předvánočního shonu otevřelo Ředitelství silnic a dálnic ČR zrekonstruované mosty na Rokycanské třídě. Skončilo tak rok a půl trvající omezení motorové i nemotorové dopravy. Stálo to čekání za to? A co přinesla stavba v hodnotě téměř 63 milionů korun cyklistům?

Autor: Martin LEŠKA (text&foto), cykloRADKA(foto) Aktualizace: 12.01.2017

testRekonstrukce, ve skutečnosti však výstavba dvou nových mostů na místě zbouraných, je po obchvatu Staňkova na Domažlicku druhou největší silniční investicí státu v Plzeňském kraji za rok 2016. Dvojice konstrukcí překlenujících řeku Úslavu je významná i pro cyklistickou dopravu. Každá z mostovek disponuje smíšenou stezkou pro chodce a cyklisty o šířce 4,65 m. Stejně široké byly už i na původních mostech z roku 1976 vybudovaných jako součást rozsáhlé stavby průtahu státní silnice I/5 z Prahy do Rozvadova. Změna spočívá v jejich povrchu. „Vrstva, kterou vidíme a po které se chodí je zároveň izolační," objasňuje Zdeněk Kuťák pověřený řízením plzeňské správy Ředitelství silnic a dálnic ČR. „Jde v podstatě o to nejmodernější, co se dává na mosty," doplňuje s příslibem, že odlupování vrstev betonu známé z jiných staveb se tu konat nebude. A bát se nemusíme ani uklouznutí, neboť povrch byl zdrsněn, což zároveň pomáhá odvádět vodu. Velkoryse pojaté stezky čtyřmetrové šířky ale svádějí k chůzi uprostřed či k jízdě ve dvou řadách. Držet se na pravé straně podvědomě pomáhá dělicí čára, kterou ale v Plzni najdeme jen na jednom místě a spíše symbolicky. Nebyly by právě letenské mosty vhodné pro její vyznačení? „O tom jsme neuvažovali. Ale není problém, abychom po dohodě s městem provedli na mostě vodorovné značení i v naší režii. Jde jen o to se domluvit," naznačuje Kuťák, že Ředitelství silnic a dálnic ČR je takové úpravě nakloněno. Zda-li město tuto hozenou rukavici zdvihne, budeme bedlivě sledovat. Naší pozornosti neujde ani blížící se rekonstrukce mostu Generála Pattona, pro kterou byla stavba mostů na Letné jakousi generální zkouškou. Informace o tom, jak se jedno z nejvýznamnějších omezení dopravy v centru Plzně dotkne cyklistů, přineseme brzy na portálu plzenskonakole.cz

 

Stavba mostů v číslechtest

název stavby: 
I/26 Plzeň - most ev. č. 26-009..1 a ..2
konstrukce: dva samostatné třípolové ocelobetonové mosty s horní mostovkou
spodní stavba: dvě opěry a čtyři pilíře
délka mostů:  70,9 m
šířka mostů: 13,6 a 14,6 m
šířka smíšené stezky: 4,65 m
výška na terénem:  3,5 m
doba výstavby: 19 měsíců
cena: 62,3 mil. Kč

 

Fotogalerie