Na kole Bavorskem po mezinárodních cyklotrasách
Pro plánování našeho výletu byl naším omezením čas. Vyhradili jsme si sobotu a neděli a hledali vhodné vlakové spojení, kterým se dostaneme v sobotu ráno za hranice a v neděli večer zpátky z hranic. Abychom s sebou nevozili stan a spacák, domluvili jsme se, že využijeme levnější ubytování pod střechou. Postupně se nám klubal plán výletu... Prostudovali jsme vlaková spojení, profil terénu cyklotras na německé straně a zvolili strategii - v sobotu delší ale méně náročná trasa až k Dunaji do Deggendorfu z německého Furth im Waldu, v neděli z Deggendorfu zpátky do Železné Rudy - Alžbětína na vlak kratší trasou přes Bavorský les.
Vlakem do Furth im Waldu
Tento výlet jsme podnikli koncem léta 2009. Sobotní cestu do Furth im Waldu jsme měli již ozkoušenou. Vlak se služebním vozem, resp. jeho polovinou jezdil až do Norimberku zamčený. Český průvodčí ho musel vždy v hraniční stanici, kde jej střídá německý kolega, zamknout. Němci totiž neznají ve vlaku službu úschova během přepravy. Proto jsme nechtěli riskovat a zvolili cestu jen do Furth im Waldu vlakem Karel Čapek s odjezdem v 7.00 z hl. nádraží v Plzni a příjezdem do Furth im Waldu v 8.10 ráno. (Pozn. red. Odjezd a příjezd vlaků je aktuální k datu publikace tohoto článku.) Vlak měl již na příjezdu asi 15 minut zpoždění, zřejmě proto, že jím jela spousta lidí na Domažlické slavnosti. Ve Furth im Waldu tento víkend probíhalo Skolení draka - nejstarší slavnost s hranou scénou ve střední Evropě. Brzy ráno bylo ale bojiště opuštěné, takže jsme si prohlédli aspoň kulisy naaranžované na náměstí a pak se vydali konečně na cestu.
Na kole do Deggendorfu
Z Furth im Waldu jsme pokračovali podél řeky Chamb po Chambtal Radweg až k Chamu. Cesta vedla mimo silnice zvětšiny po asfaltové cyklostezce, jen občas komunikaci z Furthu do Chamu překřižovala. Problém jsme měli jen na začátku Furthu, kde stezka procházela staveništěm a značky byly tedy přelepeny izolepou jako neplatné. Tam jsme se museli doptávat. Asi 4 km před Chamem jsme sjeli na Regental Radweg, která nás po svých značkách asi 13km vedla podél řeky Regen k Miltachu. Na několika místech tu byly pěkné kryté odpočívky. U jedné z nich jsme zastavili, najedli se a pozorovali skupiny vodáků, které na kánoích splavovaly řeku Regen. Všude kolem kvetla netýkavka, která sice tvořila hezké pozadí pro fotky, ale když zafoukal vítr, cítili jsme, jak smrdí. Tam jsme tuto stezku opustili a vydali se spojovací Donau-Regen Radweg do Bogenu. Čekal nás asi čtyřicetikilometrový úsek cyklostezky vedené po tělese bývalé železnice. Lemovaly ji staré železniční patníky s kilometráží, několikrát jsme projížděli pod mostky. Na jednom z nich byly dokonce vápencové krápníky. Tahle příjemná cyklostezka měla většinou jen zpevněný štěrkový povrch a hodně projížděla lesem. Bohužel se nám u Mitterfelsu podařilo minout odbočku k blízkému hradu Mitterfels.
V Bogenu jsme se napojili na Dunajskou stezku, která, což nás překvapilo, většinou vedla za protipovodňovou hrází, takže z ní nebylo moc vidět na řeku. Na chvilku jsme zastavili v místě, kde místní spouštějí na vodu čluny. Z krátké zastávky se ale stala delší, protože Vojta zjistil, že píchnul. Před Deggendorfem jsou u Dunaje malé pláže, kde skupinky místních grilují a děti se cachtají ve vodě. I my jsme se osvěžili, já navíc posbírala pár mušliček jako památku na Dunaj. Projeli jsme příměstským parkem až k nábřeží s restauracemi s posezením u vody. Pak jsme ještě prozkoumali kousek stezky podél Isaru, který se do Dunaje vlévá právě v Deggendorfu. Projeli si historické centrum s několika věžemi a zastavili na večeři v hotelu na náměstí naproti kostelu s překrásnou barokní věží. Restaurace byla ve dvoře, kousek za ní byla velká garáž na úschovu kol. Cyklistů tu bylo hodně, my už svá kola museli nechat venku. Po večeři jsme se vydali do našeho pensionu. Přestože jsme měli mapu, chvilku nám trvalo než jsme ho našli - byl totiž až na kraji Deggendorfu. Nevím jak ostatní, ale já usnula raz dva.
Z Deggendorfu na kole do Železné Rudy - Alžbětína
Po vydatné snídani jsme naložili kola. Start se opozdil, protože Vojta měl přední kolo opět prázdné. Inu, nový plášť mu do odjezdu nepřišel a ten starý byl už pěkně prošoupaný. Majitel pensionu nám půjčil pořádnou pumpičku s manometrem, takže jsme si ještě dofoukali i my ostatní a mohli jsme pokračovat. V centru jsme se napojili na Waldbahn Radweg a té jsme se s vyjímkou úseku Patersdorf-Zwiesel drželi až do Alžbětína. Již za Deggendorfem bylo jasné, že tahle trasa bude mít víc kopečků. Postupně stoupala k hřebeni Bavorského lesa. Všichni jsme koukali po značkách, Vojta do mapy v mapníku. Zpočátku vedla trasa po cestách (zčásti asfaltky, zčásti štěrkové), pak se přehoupla na starou silnici, která projížděla všemi vesnicemi na trase. V Arztingu jsme se museli ptát, protože v té mé chytré brožurce s mapami, kterou vezl Vojta v mapníku, tento úsek Waldbahn Radweg nebyl (vyšla v roce 2003). Úsek z Patersdorfu do Regenu byl asi nejnáročnější. Sluníčko už pěkně pálilo a stezka se vinula od vesničky k vesničce přes kopce. Ty výhledy, které se nám vždy nahoře naskytly ovšem patřily k těm nejhezčím, co jsme na celém výletu spatřili. Pár kopců nás ještě čekalo z Regenu do Zwieselu, pak už byla cesta pohodovější - zpočátku po asfaltové stezce podél silnice, pak po cestě kousek nad ní a nakonec lesem přes Bavorskou Rudu až do Alžbětína. Tam jsme stihli zajet jestě na výbornou zmrzlinu do krámku u bývalé celnice a pak nasedli do vlaku. Přestože bylo krásné letní počasí, cyklistů ve vlaku moc nejelo.
Minianketa názorů účastníků
Jarda SOBOTA, zdatnější cyklista
plzenskonakole.cz: Líbila se ti víc trasa prvního dne nebo druhého? Proč?
Jarda: První den - byl totiž většinou po cyklostezkách bez aut.
plzenskonakole.cz: Nejhezčí zážitek/místo na cestě?
Jarda: Výhled u Hunderdorfu, málem jsme jej přejeli!
plzenskonakole.cz: Kdybys tento výlet jel znovu, změnil bys ho nějak?
Jarda: Dojezd bych plánoval pouze do Deggendorfu, už bych nevymýšlel žádné další okruhy a místo toho využil čas na více odpočinkových zastávek. Druhý den bych raději odjížděl z Deggendorfu o hodinu dříve. Tempo by pak bylo klidnější.
Petr NOVÝ, zdatnější cyklista:
plzenskonakole.cz: Líbila se ti víc trasa prvního dne nebo druhého? Proč?
Petr: Obě trasy byly diametrálně rozdílné a tím nesrovnatelné. Druhá trasa byla časově omezená, méně frekventovaná, na zážitky bohatší ale povrch výrazně horší. Přesto se mi více líbila.
plzenskonakole.cz: Nejhezčí zážitek/místo na cestě?
Petr: Celkový dojem při průjezdu krásně zvlněnou, upravenou krajinou s obydlími tradičně bohatě ozdobenými květinami.
plzenskonakole.cz: Kdybys tento výlet jel znovu, změnil bys ho nějak?
Petr: Posunul bych termín po prázdninách, nebo alespoň mimo víkend.
Vojta LIŠKA, zdatnější cyklista, ale moc netrénoval
plzenskonakole.cz: Líbila se ti víc trasa prvního dne nebo druhého? Proč?
Vojta: Druhá. Více jsme viděli, bylo to náročnější a nebyla to jen rovina.
plzenskonakole.cz: Nejhezčí zážitek/místo na cestě?
Vojta: Asi dvojitý odraz kostela ve vodě. Pak ještě krajina druhý den (okolí Patersdorfu, Bavorský les).
plzenskonakole.cz: Kdybys tento výlet jel znovu, změnil bys ho nějak?
Vojta: Možná bych první den obohatil o nějakou prohlídku nebo na kus cesty sjel ze stezky.
Blanka SOBOTOVÁ, trénovaná cyklistka, co nemá kopce příliš v lásce
plzenskonakole.cz: Líbila se ti víc trasa prvního dne nebo druhého? Proč?
Blanka: První den, protože byl pohodovější a klidnější.
plzenskonakole.cz: Nejhezčí zážitek/místo na cestě?
Blanka: Růžovými kytkami lemované břehy potoků a řek bez kopřiv, šípků, bezinek a odpadků.
plzenskonakole.cz: Kdybys tento výlet jela znovu, změnila bys ho nějak?
Blanka: První den ukončit na náměstí v Deggendorfu bez dalšího kroužení.
Jana VANĚČKOVÁ, zdatná cyklistka
plzenskonakole.cz: Líbila se ti víc trasa prvního dne nebo druhého? Proč?
Jana: Nemohu bohužel odpovědět, absolvovala jsem pouze první den. I tuto variantu je možné ale doporučit, regionální vlak z Deggendorfu do Bayerisch Eisenstein příp. do Alžbětína jezdí každou hodinu. V případě dobré kondice je možné i tuto trasu protáhnout a do vlaku nastoupit třeba v Regenu nebo ve Zwieselu. Je to možnost pěkného, nenáročného cyklistického výletu pro ty, kteří mají ubytování v Železné Rudě a chtějí se trochu dál k našim sousedům alespoň na jeden den podívat.
plzenskonakole.cz: Nejhezčí zážitek/místo na cestě?
Jana: Hezkých míst byla celá řada, jsou vybavena odpočívadly, takže se dá výhled do krajiny spojit třeba se svačinou.
plzenskonakole.cz: Kdybys tento výlet jela znovu, změnila bys ho nějak?
Jana: Protože jsem trasu plánovanou na druhý den nejela, nemohu na tuto otázku odpovědět.
Mně se jednoznačně víc líbila trasa druhého dne, přestože byla plná kopečků. Na každém z nich se objevil jiný, ale opět krásný pohled do krajiny. Na můj vkus bylo na takovou trasu příliš teplo, takže pro příště bych si raději vybrala trochu chladnější počasí.
Mapy
Cestu jsme plánovali podle mapy Radeln in Ostbayern se sítí cyklotras v Bavorsku, která je k dispozici zdarma např. v Informačním centru Bavorský Les - Šumava (IC Šumava) v Plzni. V terénu jsme využili mapu Radlspass Bayerischer Wald, která v mapových listech pokryla v měřítku 1:50 000 s vyjímkou úseku z Deggendorfu do Patersdorfu celou trasu našeho výletu. Můžete ji koupit v IC Šumava.
Ceny
Do Furth im Waldu jsme jeli s využitím jízdenky jedné REGIO DB+ pro 2-5 osob za 440Kč a jedné pro 1 osobu za 220 Kč, v šesti lidech nás tedy jízdné vyšlo na 110 Kč/osobu. K tomu je nutné připočítat 30 Kč/kolo. Celkem tedy 140 Kč/osobu. To platilo v roce 2009. Teď už REGIO DB+ pro 2-5 osob neexistuje, na německých nádražích nebo na hl. nádraží v Praze si můžete zakoupit podobný produkt německých Deutsche Bahn tzv. Bayern-Böhmen ticket. Ten existuje ve variantě pro 1 osobu za 24 EUR nebo pro 2-5 osob za 34 EUR (+2 EUR pokud si ho koupíte u prodejce a ne v jízdenkovém automatu)
Chtěli jsme si užít přírody a tak jsme si s sebou vzali svačinku s tím, že zastavíme až na večeři v Deggendorfu. Někdo si dal polévku - velký hrnek gulášovky, co se nedal skoro sníst stál 4,50 EUR, bavorské špecle se salátem byly z 6,50 EUR, třetinka piva 1,60 EUR, 2 dcl džusu 1,90 EUR. Namixovat džus s vodou v kohoutku do půllitru nebyl problém. (Ceny z 08/2009)
Hledali jsme levnější ubytování pod střechou. Noc v penzionu na osobu se pohybuje od 14 EUR, většinou je cena 20-30 EUR za jednu osobu Ubytování jsme vybírali na www.deggendorf.de, kde v sekci Tourismus můžete použít jednoduchý vyhledávač ubytování podle kategorie, ceny atp. (Ceny z 08/2009)
Společná zpáteční jízdenka pro pět lidí stojí z Alžbětína 377 Kč, pro šest 440 Kč. K tomu je nutné opět připočítat 30 Kč/kolo. Celkem tedy cca 105 Kč/osobu. (Ceny z 08/2009)
Odkazy
Cyklistika v Bavorsku www.bayernbike.cz - spousta informací pro cyklisty v Bavorsku - informace o akcích, značené cyklostrasy s možností stáhnout si itinerář té které trasy. Stránky jsou pouze v němčině.
ADFC http://www.adfc.de/ - stránky německého svazu cyklistiky Algemeiner Deutscher Fahrrad-Club. Pouze v němčině.
Vlakové spojení www.cd.cz - vyhledávač spojení vlakem v ČR
Bayern-Böhmen ticket - informace o česko-bavorské jízdence německých drah (pouze v němčině)
Deggendorf www.deggendorf.de - oficiální stránky města Deggendorfu, kde si v sekci Turismus můžete vyhledat vhodné ubytování
Přečtěte si také
Nový jízdní řád ČD - pro cyklisty novinky k lepšímu - aktuální informace o tom, jak cestovat vlakem s kolem v ČR i přes hranice našeho regionu
S kolem do vlaku - vyhněte se úskalím - článek plný rad pro cestování s kolem po železnici. (ceny a některé další informace v článku uváděné jsou vztažené k datu, kdy byl publikován, tedy s novým jízdním řádem nemusí být aktuální)