Na kole na sněhu a za mrazu
Je zvláštní, že se u nás málokdy někdo pozastavuje nad lyžováním v zimě, ale nad jízdou na kole ano. Nejčastější otázku, kterou dostávám, když někam přijedu v zimě na kole, bývá: „Není vám zima?” Většinou odpovídám otázkou, která nutí lidi k zamyšlení nad tím, na co se vlastně ptají: „A vám je zima, když jezdíte v zimě na běžkách?" V tu chvíli si tazatel uvědomí, že jízda na kole je druh pohybu a oproti pěší chůzi trochu intenzivněší (pokud zrovna nejedete z kopce) a začne nad tím přemýšlet. Ano, jízdou na kole v zimě se můžete zahřát nebo dokonce zpotit. Zimní cyklista by proto měl trochu upravit jak oblečení, výbavu kola, tak i způsob jízdy. Na co si tedy dát pozor?
Oblečení
Pokud jedete jen pár kilometrů třeba do města, bude vám stačit jen běžné pohodlné oblečení. Na krátké trase (pokud na ní není kopeček) se totiž ani nestačíte zahřát. Do práce tak můžete jet i v běžném oblečení - hrozí vám jen, že si zastříkáte boty, či nohavice. Pokud se chystáte na zimní výlet na kole, je vhodnější sportovnější oblečení s patřičnými doplňky.
Krátká trasa, např. do města:
- kratší kabátek či bunda zakrývající dostatečně ledviny
- úzké nohavice (dámy mohou zastrčit do kozaček)
- zapínání ke krku (nejlépe na zip) či dobře krk kryjící šála (v mrazech ji lze dát přes ústa)
- teplé neprofoukavé prstové rukavice, kterými lze dobře ovládat brzdy i přehazovačku (doporučuji před jízdou vyzkoušet)
- štupny neboli návleky nad kotníky, aby vám nefoukalo mezi botu a nohavici, nebo jako doplněk k sukni
Delší trasa, např. výlet do přírody
- vrstvené funkční oblečení - stačí 2-3 vrstvy: tenký funkční rolák + funkční tričko (dres) + neprofoukavá, nepromokavá a pot odvádějící bunda (ideálně softshellová)
- teplé kalhoty z funkčního materiálu se zesílením vepředu na kolenech, popř. oblečené přes kolenní návleky
- 1-2 funkční teplé ponožky
- návleky na boty s reflexním proužkem
- čepice či kukla pod přilbu
- teplé neprofoukavé prstové rukavice, kterými lze dobře ovládat brzdy i přehazovačku (doporučuji před jízdou vyzkoušet), přetáhněte přes rukávy bundy
Pro zimní cesty se vždy vyplatí si některé doplňky jako rukavice, ponožky, boty a návleky nahřát na topení. Nohy v nich vydrží v teple asi o 10 kilometrů delší cestu a zpočátku v nich venkovní zimu ani necítíte.Oblečení by mělo mít více reflexních proužků, pokud jezdíte v civilu, by bylo dobré vzít si reflexní pásek na levou paži a kotník. Kratší den a inverze si žádají více prvků zlepšujících viditelnost cyklisty na silnici i na stezce.
Kolo
Většina cyklistů, co jezdí v zimě, má na toto období druhé horší kolo zvané zimák. Kolo potřebuje pravidelnější údržbu hlavně proto, že v zimě se na něj jízdou ve sněhu či sněhové břečce po silnicích dostane agresivní sůl. Je třeba více mazat a častěji čistit, aby solný nános co nejméně poškozoval hlavně mechanické části kola. Pozornost je třeba věnovat také obutí a světelné výbavě, kterou s krátkým dnem využijeme teď mnohem častěji. Zaměřme se tedy napřed na výbavu, pak na údržbu.
- dobré pláště s hrubším vzorkem, na zimu lehce podhuštěné, aby lépe zabíraly na sněhu a měly větší styčnou plochu s povrchem vozovky
- funkčí přední a zadní blikačka
- boční oranžové odrazky
- odrazky na pedálech či na sedlovce
- blatníky teď oceníte více než v létě
Zimní údržba kola
- důležité je mazat převodovou soustavu, tedy řetěz, popř. kolečka pastorku či talíře. Ani ne proto, aby vám to jelo podle známého pořekadla "Kdo maže, ten jede" ale hlavně proto,abyste zabránili vodě a sněhové břečce začít s korozí Vašeho kola. Dobře promazané kolo nepodlehne tolik vlivům soli, která se po většinu zimy na ulicích a bohužel i stezkách často vyskytuje.
- kontrolovat stav baterií v blikačkách - pokud pojedete za tmy a vaše světlo už jen skomírá či přestane svítit vůbec, může Vám jt i o život. Na mokré a kluzké vozovce totiž potřebuje řidič delší dobu na reakci. Řádně svítící přední světlo ale pomůže i vám. Odhrnutý sníh či zmrazky byste měli zaregistrovat co nejdříve, abyste nemuseli kličkovat.
Jak plánovat zimní cyklovýlet
I když budete mít sebelepší výbavu, většinou vám po ujetí asi tak třiceti kilometrů začnou zábst nohy. Trasa by tedy měla být vhodně dlouhá - buď kratší (30-40km) nebo delší (60-70km) se zastávkou na zahřátí v hospodě. Pokud se vydáte na výlet v zimě, když bude svítit sluníčko, naplánuje trasu pokud možno mimo lesní úseky, abyste si sluníčka užili co nejvíce a na výlet vyjeďte později - ráno bývá nepříjemný mráz.
Jak jezdit
- udržovat plynulé tempo, abyste se nezpotili, ale aby vám ani nebyla zima
- dýchat nosem, v mrazu třeba přes šálu nebo kuklu
- zbytečně nezastavovat a nestoupat nohou do sněhu či na mokrou zemi v návlecích - navlhnou a noha nevydrží tak dlouho v teple
- vyhnout se trhavým pohybům řidítky, které mohou vést k tomu, že vám kolo uklouzne
- brzdit plynule již před zatáčkou, zatáčku projíždět plynulým obloukem a pomaleji
- na místech, kde je sníh uježděný a klouže, jezdit s vyháknutým kufrem, či nohou připravenou chytat balanc, kdyby kolo uklouzlo (chce to ovšem neklouzavé obutí)
- na křižovatkách počítat s delší brzdnou drahou vlastního kola i ostatních vozidel
Jídlo a pití
Pití v cykloláhvi v držáku na kole není do zimy to pravé, protože neustálým ochlazováním studeným vzduchem za jízdy může i zmrznout. Bývá lepší si pořídit speciální termolahev nebo si vozit pití a svačinku v batůžku, který navíc pěkně hřeje. Ideální je mít jídlo a pití tak zabalené, abyste se do něj mohli pustit i bez sundavání rukavic. Každé svléknutí rukavic totiž o něco zkrátí dobu, po kterou vám ruce v rukavicích vydrží teplé.
Přečtěte si také
Na kole v zimě - jak na to? - pár rad na zimní bicyklování