Na kole se zimním časem často za tmy
S posunutím hodinek na zimní čas nám ubylo odpoledního světla. Teď v prosinci je den už dost krátký a tak ti, co dojíždí na kole třeba do práce, jezdí často za tmy. Zkušený cyklista si zajistí řádnou výbavu. Jízda za tmy má ale svoje úskalí.
Autor: cykloRADKA
Aktualizace: 04.12.2008
Ten, kdo si vyzkoušel jízdu na kole za tmy, mi dá za pravdu, že cyklista musí být mnohem pozornější, než když jede za světla. Nerovnosti cesty, kterým se za světla automaticky vyhýbá, za tmy spatří až na poslední chvíli a tak musí reagovat velice rychle. Ten, kdo jezdí za tmy pravidelně, si tedy pořídí kvalitní světlo dopředu i blikačku dozadu. Přední světlo nemusí být připevněné jen na řidítkách, můžete ho mít jako „čelovku” na přilbě. Světlo se otáčí s vámi, což může být výhodou zejména na místech, kde odbočujete. Při rozhlížení na křižovatce doleva a doprava jste tak pro řidiče daleko viditelnější, než se světlem na řidítkách. Pro viditelnost kola zboku je dobré mít odrazky v drátech výpletu. Pokud se jim chcete vyhnout, pořiďte si pláště s reflexními nástřiky zboku. Když nebudete jezdit blátem, budou nástřiky na pláštích na křižovatkách vidět ještě lépe než odrazky v drátech - to je patrné i z titulní fotografie. Na jednotlivé dráty lze také přilepit reflexní pásky - to ocení zejména ti, co odrazky v drátech často ztrácejí.
Vhodné je také použít oblečení a doplňky s reflexními nášivkami nebo nástřiky. Většina cyklistického a turistického oblečení má již reflexní plochy - většinou na zádech, v bočních švech nebo u zapínání. U těchto ploch je ale důležité šetrné praní, aby se reflexní nátěr při praní neodřel. Proto oblečení s reflexními nástřiky či proužky perte v pračce naruby. Pokud se Vám to zdá složité, nebo si oblečení s reflexními plochami nechcete kupovat, můžete použít samostatné reflexní pásky. Jsou to asi 30-40cm dlouhé pruhy v reflexních barvách navlečené na kovovém pásku, který se ohnutím stočí. Proužek můžete dát na ruku nebo na nohu. Tam může dobře posloužit třeba ke stažení příliš široké nohavice.
Součástí výbavy do tmy jsou ovšem také brýle. Do tmy můžete použít jednak skla čirá, nebo také žlutá či oranžová, která vám pohled do okolí prosvětlí. „Rozsvěcovací” skla oceníte zejména při dojezdech za šera v terénu, kdy vám umožní lépe rozeznat nerovnosti terénu. Pokud jezdíte za tmy posilnicích mimo město, kde řidiči aut používají dálková světla, měli byste se vybavit speciálními brýlemi, které ztlumí pichlavé světlo protijedoucích aut.
Jízda za tmy je mnohem snazší, když jedete po místech, která znáte - víte totiž, co můžete na cestě očekávat. Nemusí to tak být vždycky. Stačí třeba pozdě zpozorovat zavřenou závoru, která bývá ve dne otevřená. I v Plzni je stále dost míst, kterými projíždí často cyklisté i za tmy a kde překážky nejsou opatřeny reflexní fólií. Jde zejména o sloupky zabraňující vjezdu aut na cyklostezky, případně závory bránící vjezdu do lesa. Pokud o nějakém takovém místě víte, napište nám. Požádáme správce o nápravu. Jak takový kousek reflexní fólie zviditelní za tmy jinak přehlédnutelný sloupek se můžete přesvědčit na fotografii.
Přečtěte si také
Světlo na kolo?