Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Na nákup na kole? Proč ne

article

Kolo prý vlastní každý druhý obyvatel Plzně, stále je ale ve větší míře používáno jen pro rekreační jízdy. Přesto těch, co se pohybují po městě na kole, přibývá. Přibývá i cyklistů, kteří na kole nakupují. Mnozí si ale nákup na kole stále ještě nedovedou představit. Proč a co jim v tom brání? Jsou vůbec pro nakupování na kole v Plzni podmínky? Na to i na důvod proč na nákup jezdí na kole jsem se ptala nakupujících cyklistů.

 



Autor: Text: cykloRADKA a Jarda SOBOTA, Foto: Milan VŘEŠŤÁL, Standa RAUCH, cykloRADKA a Helča JIRKOVSKÁ Aktualizace: 16.09.2008
Já sama nakupuji na kole pravidelně. Pro naši dvoučlennou domácnost není problém uvézt najednou i větší týdenní nákup. Těžké věci do košíku, lehčí na záda. Po dokončení sítě cyklostezek na Slovanech navíc jedu skoro celou cestu po cyklistickém chodníčku. Před mým oblíbeným obchodem potkávám stále více zaparkovaných kol.

Kdo na kole nakupuje

 

testNakupování na kole je zdravé, levné a pokud zrovna neprší, tak i příjemné. Co ušetříte na benzínu do auta, můžete investovat do vlastní stravy. Jaké jsou zkušenosti těch, co na kole ve městě nakupují? Většinou se pohybují po městě na kole a obchod je jen jednou zastávkou na jejich trase. Bývají to lidé sportovně založení, kteří moc nestůňou. Pro pohyb městem používají často druhé starší kolo. Většina z nich vlastní auto, ale dává přednost jízdě na kole. Někteří vozí na kole i velké rodinné nákupy - v košíku, brašnách, batohu nebo dokonce v přívěsném vozíku. Pro skalní cyklisty není nic neobvyklého jezdit na nákup na kole i v zimě. Dobře naložené kolo zvládne i třicetikilový nákup. Nejvíce cyklistů nakupuje v těch super či hypermarketech, které jsou dostupné po cyklostezkách a nemusí se k nim šlapat do kopce. Navštěvovanější jsou spíš obchody uprostřed bytové zástavby než ty na periferiích. Lidé to k nim mají blíž. Hlavním důvodem pro nákupy na kole je rychlost a pohyblivost kola v městském provozu. Kdo ví, kudy jet, bývá rychlejší než auto a v centru zaparkuje dřív než auto.

Co brání nakupování na kole

testNejvíce asi málo cyklostezek, na kterých by se kolaři cítili bezpečně. Pokud víte, že se budete muset, byť krátký kus cesty, tísnit na frekventované dvouproudovce, na kole prostě nepojedete. Druhým důvodem jsou obavy ze zcizení či poškození kola. Cyklostojanů není mnoho a jejich kvalita je dost zoufalá. Mnozí cyklisté přiznávají, že kola přizamykají k různým mřížím, zábradlím, dopravním značkám či sloupům veřejného osvětlení. Většina stojanů po Plzni zamčení toho nejdůležitějšího, tedy rámu kola, neumožňuje. Výjimkou je stovka tzv. „bezpečných stojanů", které před dvěmi lety rozmístilo město do čtyř velkých plzeňských obvodů. Jen málokterý kolař, ale výhody stojanů zná a využívá je. Pro jejich zamykání potřebuje totiž FAB vložku. S její pomocí pak zamkne rám kola půlkruhovou trubkou a běžným lanovým zámkem, který si vozí, pak může zamknout třeba přední kolo nebo vidlici.

 

Je to v myšlení lidí

Mnozí se domnívají, že hlavní důvod, proč kolo nevyužívá k nákupům víc lidí je psychologický. „Jsou prostě zvyklí se autem dovézt všude. I když budou čekat v dlouhé koloně a těch pár věcí, co potřebují, by uvezli v batohu na zádech, raději sednou do auta," říká jeden z nich. „Možná jsou i líní," myslí si Daniel Rajdl z Dětí Země.

 

Poučme se v zahraničí

V severských státech, Holandsku nebo Německu jsou malé nákupy na kole běžnou záležitosti. Městská kola jsou opatřená košíky a parkovat mohou i před menšími obchody v centrech měst, kde jsou pěší zóny. Do obchodního centra můžete zajet po cyklostezce, kola pak uložíte do cykloúschovny nebo do stojanu, který je pod dohledem kamery mnohdy v podzemní garáži.

Městská kola

Větší podíl cyklistů na dopravě ve městech na západ od nás je také ovlivněn typovou skladbou kol. „City biky" tedy městská kola u nás nepředstavují ani 5% všech kol, v zemích s rozvinutou infrastrukturou pro cyklisty je to asi polovina. Pohodlné svezení na kole s velkým sedlem, vybaveném světly s dynamem a též košíkem, se u nás moc nenosí. Na city biku přitom třeba v Holandsku potkáte i dámu v kostýmku nebo pána v obleku. V Plzni se s ním často nesetkáte. To je česká zvláštnost.

 

Rady pro pravidelné nákupy na kole

test• Na nákupy si pořiďte starší kolo - nebude tak lákat zloděje a při nakupování budete klidnější. Pořídit se dá velice levně.
• Pořiďte si košík nebo brašny, nebudete omezováni velikostí batohu. Pokud si pořídíte košík na přední nebo zadní nosič, nebudou vás popruhy batohu tolik škrtit, protože těžké věci můžete naložit na kolo. Nezapomeňte také na gumicuky k zajištění nákupu v košíku.
• Pořiďte si kvalitní lanový zámek dostatečné délky. Pokud jezdíte po Plzni a parkujete na místech s bezpečnými stojany, pořiďte si také FABku s držáčkem na sedlovku pro zamykání kola v těchto stojanech.
• Promyslete si předem, kudy pojedete. Nejkratší cesta nebývá nejlepší.
• Nezapomeňte, že s velkým nákupem na kole se tak rychle nerozjedete.
• Vždy zamykejte rám kola.
• Parkujte na viditelném místě pod dohledem kolemjdoucích.

 

Správný cyklostojan

test• Umožňuje opřít rám kola ve dvou místech, aby kolo stálo stabilně
• Je pevně spojen s podložím či stěnou
• Umožňuje zamknout rám kola lanovým zámkem, tzn. tvoří nebo obsahuje smyčku k jeho provléknutí
• Všechny části jsou oblé a hladké, aby nepoškozovaly kolo
• Je umístěn na viditelném frekventovaném místě nejlépe v dohledu nakupujícího cyklisty

 

ANKETA

Proč na kole nakupujete? Nakupujete výhradně na kole nebo i autem?
Co podle vás nejvíce brání nakupování na kole?

 

testJaroslav SOBOTA, nezaměstnaný
Po městě většinou jezdím na kole, přitom i nakupuji. Když jsem schopen nákup odvézt, jedu na kole, jinak autem. Často ale hledám bezpečné místo pro uložení kola - stojany na kola mnohdy chybí. Také stezky pro cyklisty.

 

 

 

testAnna TOPINKOVÁ, oční lékařka
Na kole na nákup nevyjíždím, ale občas nakupuji cestou z práce, kam jezdím na kole. Nakupuji jen to nejnutnější, co zrovna potřebuji, jako chleba nebo pečivo. Batoh nevozím, mám brašnu na nosiči, ale tam se toho moc nevejde. Velký týdenní nákup pro celou tříčlennou rodinu děláme autem.

 

 

testMilan PODSKALSKÝ, důchodce
Na kole nakupuji, protože na něm jezdím rád a protože jsem mnohem pohyblivější než v autě. Vím, kudy do města rychle projet. Projedu i tam, kde neprojedou auta a nemusím přitom stát v kolonách. Na velký nákup jezdím na Borská pole - tam je to z Valchy, kde bydlím, nejblíž. Do města na menší nákupy jezdím po cyklostezce kolem Radbuzy, to je nejrychlejší a taky bezpečné. U malých krámků parkuji, kde se dá. Kolo většinou zamykám k nějakému zábradlí nebo ke značce. Spousta lidí má zafixováno, že nakupovat se jezdí autem. Třeba jen pro cigarety. Aby se to změnilo, musí se změnit myšlení lidí.

 

testStanislav RAUCH, nakladatel
Jezdím na kole všude, autem mne to nebaví. Na nákupy je to lepší na kole, člověk nekoupí tolik zbytečností, když ví, že to bude muset odvézt na zádech. Na kole jezdím spíš na menší nákupy, na ty větší jezdíme autem - třeba pro cement.

 

 

 

testDaniel RAJDL, lékař
Na kole jezdím pořád, tak je přirozené, že na něm jezdím i nakupovat. Velké rodinné nákupy děláme pěšky nebo autem - obchod máme jen kousek od domu. Ne všude se dá bezpečně zaparkovat kolo nebo tam bezpečně dojet po stezce. Hlavně v centru je parkování jen pro otrlé. Třeba na náměstí - tam je možné kolo zamknout tak leda k dopravní značce. Myslím, že hodně cyklistů na kole nenakupuje jen proto, že jsou líní.

 

 

testVítězslav HÖRL, student
Kolo je po městě rychlejší, do krámu dojedu dřív než autem, tak většinou nakupuji na kole. Velký nákup pro naši čtyřčlennou rodinu bych ale neuvezl, na ten jezdíme autem. Nakupuji i ve městě, v centru ale stojany nejsou, tak kolo zamykám kde to jde, většinou o nějakou mříž, zábradlí nebo o značku.

 

 

testJana VANĚČKOVÁ, manažerka
Spojím příjemné s užitečným, navíc na kole jsem v obchodě většinou stejně rychle jako autem. Jet si třeba jen pro hrozno autem je přeci blbost! Velký nákup pro naši tříčlennou rodinu ale děláme autem. Jezdila bych na kole nakupovat víc, ale u nás není zrovna vyhovující síť cyklostezek. V halových garážích hypermarketů chybí střežený prostor pro parkování kol. Pokud jedu nakupovat do nějakého obchodního centra, většinou se domluvíme, že jeden z nás hlídá kola. V Německu jsem na kole po stezce dojela až do podzemních garáží a tam zaparkovala kolo pod dohledem kamer. To v Plzni nejde. Malé krámky většinou stojany na kola nemají. Já navíc jezdím na Duratecu s kotoučovými brzdami takže do spousty rádoby stojanů vůbec nemohu zaparkovat, abych si mechanismus brzd nepoškodila.

 

testJitka RAUCHOVÁ, vydavatelka map
Nenávidím nákupy ve velkých obchodních centrech. Většinou nakupuji pěšky s taškou na kolečkách, protože obchod máme asi 100m od domu. Protože jezdím na kole po městě, některé věci nakupuji po cestě. Při parkování před obchody potkávám hodně cyklistů. Lidí, co nakupují na kole, přibývá, to vidím při parkování před obchody. Mohlo by jich být daleko víc - myslím, že jsou líní.

 

 

testVáclav ROJÍK, důchodce
Nakupuji výhradně na kole, protože je to pro mne pohodlnější.Většinou pro nás dva, někdy ale i pro dceru. Jen když jedu koupit skříň nebo počítač, jedu autem. Než bych dojel z domova na kole pro auto do garáže a pak ho tam zas vracel, ztratil bych spoustu času. Na kole navíc jezdím rád. Jezdím všude a cestu i místo k parkování kola si vždy najdu. Po městě jezdím na starém favoritu s brašnami, tak se o kolo nemusím tolik bát. Myslím, že spousta lidí na kole nenakupuje jen proto, že jsou pohodlní.

 

testMirka HELUSOVÁ, prodavačka razítek
Nakupování na kole je rychlejší. Jezdím celý rok, tak mi ani nepřijde, že bych na kole neměla nakupovat. Vozím si ale pořádný zámek a kolo jím zamykám o rám. Do některých stojanů to nejde, tak ho zamykám třeba o zábradlí. Myslím, že mnozí cyklisté nejezdí právě proto, že by se při nakupování o kolo báli, nebo se bojí jezdit, protože je to nebezpečné.

 

 

testBohumil VŘEŠŤÁL, konstruktér
Je to někdy rychlejší než autem a taky ekologičtější. Teď nakupujeme na kole společně celá rodina. Já s manželkou jezdíme na dvojkole, kárku za kolo si někdy připojuje náš syn. Co jsme si pořídili dvojkolo, je to s parkováním horší. Podobné je to s kárkou. Nákup pro 3-4 lidi bychom bez ní jen těžko zvládli. To, co lidem brání v nakupování na kole, je lenost. Každý raději jede autem, protože se přitom nemusí moc hýbat a bez námahy projede i zacpanou Plzní.

 

 

Parkování u super- a hypermarketů v Plzni

Otestovali jsme parkování v některých obchodních centrech v Plzni. Když už tam byly stojany, většinou neumožňovaly zamknutí rámu. Často byly tak schované, že je nebylo možné najít, nebo byly prostě jen mimo dohled kolemjdoucích, takže by tam zloděj měl na práci klid. Proto většina cyklistů parkuje (=zamyká) kolo k dopravním značkám či zábradlím kolem prostoru na nákupní vozíky. Jen několik cyklostojanů je pod střechou, přestože veškerá parkoviště nákupních vozíků jsou zastřešená.

 

   Je zde stojan?
Na kolik kol?
 Je kvalitní?
 Je za- střešen?
 Kde je umístěn?
Je na očích?

 Obsazenost

*)

Vede

kolem cyklo- stezka?

BILLA(DELVITA)
Papírenská

ANO
na 8 kol

neumožňuje

zamknout rám

kola ani zaparkovat

kolo s kotoučovými brzdami 

 NE vedle vchodu  1 kolo
ANO

GLOBUS

Košutka

ANO
na 18 kol

neumožňuje opřít a zamknout rám kola, není ukotven do povrchu, kolo s košíkem nezaparkujete

 NE dříve vedle vchodu, často pod dozorem zaměstnance rovnajícího vozíky, nyní přesunut kvůli prodeji brambor 1 kolo

NE

ale je

v plánu

HYPERNOVA
Gerská

 ANO
na 6 kol
 opřít a zamknout rám kola lze, rozteče mezi parkovacími stáními jsou nedostatečné  částečně  vedle vchodu, je na něj vidět ze vchodu do obchodu přes sklo  2 kola
 ANO
KAUFLAND
Karlovarská
 ANO
na 12 kol
 není upevněn do země, při akcích se stánky nebývá přístupný  ANO  vedle vchodu  3 kola
 ANO
INTERSPAR
Rokycanská
 ANO
na 6 kol
 neumožňuje zamknout rám kola ani zaparkovat kolo s kotoučovými brzdami  ANO  vedle vchodu za sloupem, je těžké ho najít  1 kolo
ANO
LIDL
Doudlevecká

  ANO
na 4 kola
 neumožňuje zamknout rám kola, takže cyklisté parkují o zábradlí kolem vozíků  NE vedle vchodu u vozíků   1,5 kola
ANO
OLYMPIE
Černice

 NENALEZEN
parkuje se u dopr. značek
 ---  ---  ---

max

0,5 kola

ANO,

ale bez návaznosti do města

PENNY MARKET Částkova   ANO
na 20 kol
 neumožňuje zamknout rám kola ani zaparkovat kolo s kotoučovými brzdami  NE všechny
 vedle vchodu u parkoviště na vozíky   2 kola  ANO
PLAZA
Skvrňanská

 NENALEZEN
parkuje se u sloupů před vchodem
 ---  ---  ---  2 kola
 ANO
NORMA
Belánka

 ANO
na 9 kol
parkuje se o zábradlí přístřešku na vozíky
 neumožňuje zamknout rám kola ani zaparkovat kolo s kotoučovými brzdami  NE  stranou vchodu, snadno přehlédnutelný, mimo dohled vchodu do prodejny

max

0,5 kola

 ANO

 TESCO

Rokycanská

   ANO
na 4 kola
 neumožňuje zamknout rám kola ani zaparkovat kolo s kotoučovými brzdami  NE  nedaleko vchodu částečně skryt za sloupem max

0,5 kola


 NE
 TESCO
Americká

 NENÍ
parkuje se o zábradlí přístřešku na vozíky
 ---  ---  ---  1,5 kola
 ANO

TESCO

Borská pole

  ANO
na 9 kol
 neumožňuje zamknout rám kola ani zaparkovat kolo s kotoučovými brzdami  ANO  u budovy,
dále od vchodu v samostatném přístřešku
  3 kola  ANO

 *)   průměrný počet zaparkovaných kol v cyklistické sezóně za nedeštivého dne

 

 Postavit kolo není totéž co zaparkovat

 

V poslední době stále více lidí začalo používat kolo jako běžný dopravní prostředek. Zejména proto, že se jedná o dopravu ekologickou a v mnohých případech i rychlejší než ostatní druhy dopravy po městě. Většímu rozšíření mnohdy brání nedostatek míst pro bezpečné uložení kola při jeho opuštění. Při nových investičních akcích se mnohdy zapomíná právě na místa pro parkování kol. Je to způsobeno jistým stereotypem v pojetí stojanu pro kola v naší společnosti. Je zažito, že kolo musí ve stojanu stát a tomu jsou uzpůsobeny konstrukce stojanů. Na obranu projektantů je možno říci, že stávající pojetí stojanů má nevýhodu ve velké „zastavěné" ploše. Stojany jsou koncipovány tak, že obvykle jsou kola zaparkovaná kolmo k ose chodníku a tak značně zužují průchod lidí. I prázdný stojan zabírá velký prostor na chodníku.


Podívejme se na problematiku zaparkování kola z jiného pohledu. Opusťme zažitý stereotyp a změňme stávající pojetí stojanu z „postav kolo" na pojetí „opři kolo". Dostaneme se ke zcela jinému řešení. Zjistíme, že na parkování kola postačí jednoduchá svislá opora s možností zamčení kola. Při tomto pojetí lze stojany, přesněji, řečeno opory, umístit téměř kdekoli. Zastavěná plocha prázdného stojanu je minimální. I se zaparkovaným kolem, stojícím souběžně s osou chodníku a zabírá nesrovnatelně méně místa.


Takto koncipovaný stojan lze navíc využít i jako ochranný prvek pro fasády budov, či jako zábrana vstupu na trávník apod.


Z technického hlediska cyklisté stávající stojany příliš nemilují. Jejich řešení vznikala v době, kdy vybavení kol bylo na hony vzdáleno dnešnímu pojetí. Chyběly takové „zbytečnosti" jako přehazovačky, kotoučové brzdy apod. Právě těmto „zbytečnostem" hrozí poškození ve stávajících stojanech

 

Odkazy

O cyklostojanech jsme již psali v článku Jak by měl vypadat správný cyklostojan a jak by měl být umístěn.

 

Zkrácenou verzi tohoto článku otiskla MF DNES ve své příloze Plzeňský kraj ve středu 17. září 2008.

 

O nakupování na kole v Němcku si můžete přečíst v němčině zde.

 

 

 

Fotogalerie