Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Novou cyklostezku ze Srní otevřeli na běžkách i s kolem

article

Stezku tak pokřtili na lyžích i s kolem

Počet cyklistů na Šumavě stoupá a tak správa národního parku vytváří nové bezpečné komunikace. Jedním z velkých projektů pro cyklisty a běžkaře je výstavba nové cyklostezky z Gerlovy Huti přes Novou Hůrku a Prášily do Srní. Po loňském dokončení téměř sedmikilometrového úseku z Vysokých Lávek přes Prášily do Velkého Boru, byl letos otevřen navazující úsek z Velkého Boru do Srní. Vytvořila se tak lákavá a na šumavské poměry nenanáročná trasa, kterou využijí hlavně ti méně zdatní cyklisté - tedy rodiny s dětmi a ti, co jezdí jen krátké trasy a vyhýbají se kopcům. Co nové úseky nabízejí?

Autor: cykloRADKA (text&foto), Josef JIŘIČKA a archiv NP Šumava(foto&mapka) Aktualizace: 21.12.2010

testOtevírat cyklostezku v zimě, když na jejím novém povrchu leží tak čtyřicet centimetrů prašanu, možná někomu přijde divné. Šumavská magistrála je ale cyklostezkou, která slouží v zimě i v létě. V létě cyklistům a v zimě běžkařům. Také proto byl na slavnostní otevření přizván šumavský nestor lyžování Emil Kinzl, který ještě nedotčenou trasu pokřtil běžeckou stopou. Spolu s ním absolvoval první pokus o projetí na kole i Honza Shafhauser. Vzhledem k výšce sněhové pokrývky ale téměř okamžitě po rozjezdu skončil i s kolem v prašanu. S Emilem Kinzlem si ovšem přátelsky podal ruku a oba vzali tento netradiční křest cyklostezky s úsměvem. Úsměv měli na tváři i všichni přítomní, kteří se i přes silný mráz opravdu radovali z dokončené stavby. Že to nebylo lehké, dokázal manažer projektu Josef Jiřička z  NP Šumava. Právě otevíraný úsek vede zvětšiny po historické cestě, jen v místech, kde vede novodobá silnice, bylo nutné v délce asi půl kilometru zpevnit svah na Šumavě ojedinělou zahraniční technologií Tensartech Green Slope. Část stezky tak vede po opěrné stěně ve výšce 3,5 m nad komunikací a cyklisté jsou tedy i zvukově odstíněni od hluku projíždějících aut. Pro vyšší bezpečnost je okraj stezky osazen zábradlím. Technologie Tensartech Green Slope umožňuje, aby na kolmém svahu mezi komunikací a stezkou mohla růst tráva, takže se dá očekávat, že za rok nebo za dva se i tato část stavby zazelená a lépe tak zapadne do zdejší krásné šumavské krajiny. Při výstavbě stezky musely být částečně rekonstruovány i kamenné terasy na historické cestě, které zpevňují její podloží.

 

Za zmínku stojí i přístup Správy NP Šumava k veřejným prostředkům, které spravuje. Protože  podnebí v této části značně zkracuje stavařům jejich pracovní rok, rozhodla se Správa NP vypsat výběrové řízení ještě před tím, než bylo zřejmé, zda dotaci z evropských peněz dostane, či nikoli. To vše, aby cyklisté nemuseli čekat až na další sezónu. Ukázalo se, že o stavbu byl poměrně velký zájem. Tendru se zúčastnilo deset firem, které předpokládanou cenu právě dokončeného úseku snížili z očekávaných 22 milionů korun bez DPH na pouhých 18. Stavba byla financována Evropskou Unií z prostředků Evropského Fondu pro regionální rozvoj Programu Cíl 3 přeshraniční spolupráce Česká republika - Svobodný stát Bavorsko 2007-2013 a partnerem na německé straně je v tomto případě bavorský okres Regen. Jeho představitelka paní Christina Wimber uvedla: „Již nyní máme pozitivní ohlasy na tuto stezku a tak plánujeme pro příští rok vydat leták pro cyklisty s okruhem v délce asi 130 kilometrů.” Starosta Prášil uvedl, že nové stezky  se na Šumavě budují hlavně pro větší bezpečnost cyklistů, kterých tu stále přibývá, což potvrdil i místostarosta Srní Oldřich Coufal. „Žádosti o podporu budou nově směřovat na adresu Operačního programu životního prostředí, neboť v programu Cíl III již nejsou finanční prostředky na financování cyklostezek,” upřesnil Josef Jiřička.

 

Milovníky krásné šumavské přírody potěší, že trasa vede místy, kterými prochází zóna I národního parku, tedy nejkrásnější území Šumavy. Nové úseky cyklostezky jsou v celé délce značeny jako CT33 a vinou se zvětšiny v blízkosti komunikace, která touto částí vede v nadmořské výšce 900 - 1050m. Jediný kopeček je u právě dokončeného parkoviště v Srní Mechově, zbytek trasy se příjemně houpe po šumavských pláních. Pokud byste chtěli na trasu vyrazit třeba s dětmi, nechte auto na parkovišti v Mechově a odtud pokračujte na kolech. 

test 


Jak se ke stezce dostat cyklobusem

Pro ty, co nemají vlastní auto, se nabízí možnost využít šumavský cyklobus na lince 440840 Plzeň - Klatovy - Železná Ruda - Srní - Kvilda - Churáňov - Stachy.

 

Souhrnné informace o aktuálním stavu výstavby cyklostezky

S přípravou projektu se začalo již v roce 2005. Stezka byla rozdělena do čtyř úseků, z nichž ten realizačně poslední byl posléze rozdělen ještě na dva. Nové úseky jsou v celé délce značeny jako CT33. Zde jsou základní informace ke všem úsekům:

 

Úsek I:  Gerlova Huť - Nová Hůrka

testDélka: 5 km

Povrch: povrch střídavě živičný a přírodní

Počet mostků:  6 mostky přes vodoteče a mokřady

Doprovodná infrastruktura ke stezce: na Gerlově Huti parkoviště pro 50 osobních aut; zastávka a obratiště autobusu

Náklady: 18 mil. Kč (z toho 10,6mil dotace z Programu Interreg IIIA, 771 tis. Kč ze státního rozpočtu a 6,6 mil. Kč Správa NP a CHKO Šumava)

Projekt zpracoval: PRAGOPROJEKT, a.s. a Ateliér České Budějovice

Zhotovitel: Silnice Klatovy, a.s. 

Stav realizace: dokončeno 11/2006

 

 

Úsek IIA:  Nová Hůrka - Skelná

Délka: 7 km

Stav realizace:  bude se teprve projektovat

 

 

Úsek IIB:  Skelná - Vysoké Lávky

Délka: 3 km

Povrch: povrch střídavě živičný a přírodní

Počet mostků: 1 (jen dřevěná konstrukce)

Doprovodná infrastruktura ke stezce:  není (parkoviště již zde je na druhé straně silnice a v roce 2012 se bude rozšiřovat ze 10 os aut na 20 aut v rámci projektu Bike & Ride)

Stav realizace: do konce r. 2010 by měla Správa NP získat stavební povolení  bude se teprve projektovat

 

 

Úsek III Vysoké Lávky - Prášily - Velký Bor test

Délka: 6,9 km

Povrch: ve spáditých částech živičný, ve zbytku přírodní pískový

Počet mostků: 2 mostky přes Prášilský a Jezerní potok

Doprovodná infrastruktura ke stezce:  u konce trasy ve Velkém Boru se rozšířilo stávající parkoviště o 10 stání pro osobní automobily a u parkoviště vzniklo odpočinkové místo s vyhlídkou do kaňonu Křemelné

Náklady: 30 mil. Kč (z toho 22,3 mil stavební), 60% z EU a 40% z rozpočtu NP Šumava 

Projekt zpracoval: VPÚ DECO Praha a.s.

Zhotovitel: Silnice Klatovy, a.s. 

Stav realizace: dokončeno 12/2009

 

 

Úsek IV Velký Bor  - Srní-Mechov

Délka: 4,2 km

Povrch: ve spáditých částech živičný, ve zbytku přírodní pískový

Počet mostků: 1 dřevěný mostek (dimenzován na rolbu)

Stavební zajímavost: 3,5 m vysoká a 500m dlouhá stěna stavěná licencovanou technologií Tensartech Green Slope, která dovoluje, aby v čele stěny mohla růst  tráva a stěna se tak později mohla zazelenat

Doprovodná infrastruktura ke stezce: Srní-Mechov - parkoviště pro osobní auta (15 vozů + 2 vozy pro handicapované)

Náklady: 23,1 mil. Kč (z toho 22,3 mil stavební), 85% z EU a 15% z rozpočtu Správa NP a CHKO Šumava

Projekt zpracoval: VPÚ DECO Praha a.s.

Zhotovitel: Silnice Klatovy, a.s. 

Stav realizace: dokončeno 12/2010

 

Přílohy

Leták s nově dokončenými úseky v letech 2009 a 2010 (483.88 kB)

Fotogalerie