Novou cyklostezku ze Srní otevřeli na běžkách i s kolem
Otevírat cyklostezku v zimě, když na jejím novém povrchu leží tak čtyřicet centimetrů prašanu, možná někomu přijde divné. Šumavská magistrála je ale cyklostezkou, která slouží v zimě i v létě. V létě cyklistům a v zimě běžkařům. Také proto byl na slavnostní otevření přizván šumavský nestor lyžování Emil Kinzl, který ještě nedotčenou trasu pokřtil běžeckou stopou. Spolu s ním absolvoval první pokus o projetí na kole i Honza Shafhauser. Vzhledem k výšce sněhové pokrývky ale téměř okamžitě po rozjezdu skončil i s kolem v prašanu. S Emilem Kinzlem si ovšem přátelsky podal ruku a oba vzali tento netradiční křest cyklostezky s úsměvem. Úsměv měli na tváři i všichni přítomní, kteří se i přes silný mráz opravdu radovali z dokončené stavby. Že to nebylo lehké, dokázal manažer projektu Josef Jiřička z NP Šumava. Právě otevíraný úsek vede zvětšiny po historické cestě, jen v místech, kde vede novodobá silnice, bylo nutné v délce asi půl kilometru zpevnit svah na Šumavě ojedinělou zahraniční technologií Tensartech Green Slope. Část stezky tak vede po opěrné stěně ve výšce 3,5 m nad komunikací a cyklisté jsou tedy i zvukově odstíněni od hluku projíždějících aut. Pro vyšší bezpečnost je okraj stezky osazen zábradlím. Technologie Tensartech Green Slope umožňuje, aby na kolmém svahu mezi komunikací a stezkou mohla růst tráva, takže se dá očekávat, že za rok nebo za dva se i tato část stavby zazelená a lépe tak zapadne do zdejší krásné šumavské krajiny. Při výstavbě stezky musely být částečně rekonstruovány i kamenné terasy na historické cestě, které zpevňují její podloží.
Za zmínku stojí i přístup Správy NP Šumava k veřejným prostředkům, které spravuje. Protože podnebí v této části značně zkracuje stavařům jejich pracovní rok, rozhodla se Správa NP vypsat výběrové řízení ještě před tím, než bylo zřejmé, zda dotaci z evropských peněz dostane, či nikoli. To vše, aby cyklisté nemuseli čekat až na další sezónu. Ukázalo se, že o stavbu byl poměrně velký zájem. Tendru se zúčastnilo deset firem, které předpokládanou cenu právě dokončeného úseku snížili z očekávaných 22 milionů korun bez DPH na pouhých 18. Stavba byla financována Evropskou Unií z prostředků Evropského Fondu pro regionální rozvoj Programu Cíl 3 přeshraniční spolupráce Česká republika - Svobodný stát Bavorsko 2007-2013 a partnerem na německé straně je v tomto případě bavorský okres Regen. Jeho představitelka paní Christina Wimber uvedla: „Již nyní máme pozitivní ohlasy na tuto stezku a tak plánujeme pro příští rok vydat leták pro cyklisty s okruhem v délce asi 130 kilometrů.” Starosta Prášil uvedl, že nové stezky se na Šumavě budují hlavně pro větší bezpečnost cyklistů, kterých tu stále přibývá, což potvrdil i místostarosta Srní Oldřich Coufal. „Žádosti o podporu budou nově směřovat na adresu Operačního programu životního prostředí, neboť v programu Cíl III již nejsou finanční prostředky na financování cyklostezek,” upřesnil Josef Jiřička.
Milovníky krásné šumavské přírody potěší, že trasa vede místy, kterými prochází zóna I národního parku, tedy nejkrásnější území Šumavy. Nové úseky cyklostezky jsou v celé délce značeny jako CT33 a vinou se zvětšiny v blízkosti komunikace, která touto částí vede v nadmořské výšce 900 - 1050m. Jediný kopeček je u právě dokončeného parkoviště v Srní Mechově, zbytek trasy se příjemně houpe po šumavských pláních. Pokud byste chtěli na trasu vyrazit třeba s dětmi, nechte auto na parkovišti v Mechově a odtud pokračujte na kolech.
Jak se ke stezce dostat cyklobusem
Pro ty, co nemají vlastní auto, se nabízí možnost využít šumavský cyklobus na lince 440840 Plzeň - Klatovy - Železná Ruda - Srní - Kvilda - Churáňov - Stachy.
Souhrnné informace o aktuálním stavu výstavby cyklostezky
S přípravou projektu se začalo již v roce 2005. Stezka byla rozdělena do čtyř úseků, z nichž ten realizačně poslední byl posléze rozdělen ještě na dva. Nové úseky jsou v celé délce značeny jako CT33. Zde jsou základní informace ke všem úsekům:
Úsek I: Gerlova Huť - Nová Hůrka
Povrch: povrch střídavě živičný a přírodní
Počet mostků: 6 mostky přes vodoteče a mokřady
Doprovodná infrastruktura ke stezce: na Gerlově Huti parkoviště pro 50 osobních aut; zastávka a obratiště autobusu
Náklady: 18 mil. Kč (z toho 10,6mil dotace z Programu Interreg IIIA, 771 tis. Kč ze státního rozpočtu a 6,6 mil. Kč Správa NP a CHKO Šumava)
Projekt zpracoval: PRAGOPROJEKT, a.s. a Ateliér České Budějovice
Zhotovitel: Silnice Klatovy, a.s.
Stav realizace: dokončeno 11/2006
Úsek IIA: Nová Hůrka - Skelná
Délka: 7 km
Stav realizace: bude se teprve projektovat
Úsek IIB: Skelná - Vysoké Lávky
Délka: 3 km
Povrch: povrch střídavě živičný a přírodní
Počet mostků: 1 (jen dřevěná konstrukce)
Doprovodná infrastruktura ke stezce: není (parkoviště již zde je na druhé straně silnice a v roce 2012 se bude rozšiřovat ze 10 os aut na 20 aut v rámci projektu Bike & Ride)
Stav realizace: do konce r. 2010 by měla Správa NP získat stavební povolení bude se teprve projektovat
Úsek III: Vysoké Lávky - Prášily - Velký Bor
Délka: 6,9 km
Povrch: ve spáditých částech živičný, ve zbytku přírodní pískový
Počet mostků: 2 mostky přes Prášilský a Jezerní potok
Doprovodná infrastruktura ke stezce: u konce trasy ve Velkém Boru se rozšířilo stávající parkoviště o 10 stání pro osobní automobily a u parkoviště vzniklo odpočinkové místo s vyhlídkou do kaňonu Křemelné
Náklady: 30 mil. Kč (z toho 22,3 mil stavební), 60% z EU a 40% z rozpočtu NP Šumava
Projekt zpracoval: VPÚ DECO Praha a.s.
Zhotovitel: Silnice Klatovy, a.s.
Stav realizace: dokončeno 12/2009
Úsek IV: Velký Bor - Srní-Mechov
Délka: 4,2 km
Povrch: ve spáditých částech živičný, ve zbytku přírodní pískový
Počet mostků: 1 dřevěný mostek (dimenzován na rolbu)
Stavební zajímavost: 3,5 m vysoká a 500m dlouhá stěna stavěná licencovanou technologií Tensartech Green Slope, která dovoluje, aby v čele stěny mohla růst tráva a stěna se tak později mohla zazelenat
Doprovodná infrastruktura ke stezce: Srní-Mechov - parkoviště pro osobní auta (15 vozů + 2 vozy pro handicapované)
Náklady: 23,1 mil. Kč (z toho 22,3 mil stavební), 85% z EU a 15% z rozpočtu Správa NP a CHKO Šumava
Projekt zpracoval: VPÚ DECO Praha a.s.
Zhotovitel: Silnice Klatovy, a.s.
Stav realizace: dokončeno 12/2010