Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Nový jízdní řád vlaků a změny začnou platit 9. prosince 2018

article

Cyklisté mohou nastupovat všemi dveřmi. Kolik kol může nastoupit ale nepoznají.

V neděli 9. prosince začne platit nový jízdní řád pro rok 2019. Významné změny se cyklistů příliš nedotknou, přesto stojí některé za řeč.

 



Autor: cykloRADKA Aktualizace: 28.11.2018
Regionální osobní dopravu objednává Plzeňský kraj. Dálkovou dopravu, tedy rychlíkové a expresní spoje, zajišťují České dráhy na základě objednávky Ministerstva dopravy. Nový Jízdní řád na železnici je v Plzeňském kraji připravován ve spolupráci s organizátorem a koordinátorem veřejné dopravy POVED. Zahrnuje celkem 547 vlaků, z toho v pracovní dny pojede 493 vlaků, o sobotách a nedělích 321 vlaků. Regionální spoje ujedou 5 321 931,7 vlakokilometrů, což představuje meziroční nárůst o 5,04 %. Největší nárůst bude na trati 190 v úseku Plzeň - Horažďovice předměstí. Počet cestujících stále vzrůstá, od roku 2015 o 2-3% ročně. „Přeprava kol v roce 2018 byla umožněna v 6208 vlacích, od nového jízdního řádu je to v 6553 vlacích. V Plzeňském kraji to představuje zvýšení z 398 na 412 vlaků. S kolem jako spoluzavazadlem tedy budou moci cyklisté využít o 14 vlaků více než dosud," uvedl ředitel regionálního obchodního centra osobní přepravy Českých drah v Plzni Vladimír Kostelný.

Vlaky směrem na Prahu budou rychlejší

testDíky nově otevřeným tunelům u Ejpovic dochází také k podstatnému zrychlení dopravy mezi Plzní a Rokycany, Hořovicemi nebo Prahou. „Rychlíky pojedou nově z Plzně do Rokycan pouze 11 minut, do Hořovic 32 minut a expresy dorazí na pražský Smíchov za 1 hodinu 8 minut a do centra Prahy na hlavní nádraží za 1 hodinu 19 minut, v opačném směru pak 1 hodinu 14 minut. Vlak tak nabídne velmi rychlé spojení mezi hlavním a krajským městem i mezi krajským městem a regionálními centry Plzeňského kraje. Cesta vlakem nebo v kombinaci autem a vlakem tak bude z mnoha směrů rychlejší než přímá cesta vozem do centra Plzně," zdůrazňuje Michal Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod. Osobní vlaky urazí trasu Plzeň - Rokycany za 15 minut a zrychlí se tak i cesta do Ejpovic, Mýta a dalších míst v tomto směru. Vlaky v úseku Plzeň-Doubravka - Ejpovice budou jezdit tunely mimo zastávky Chrást u Plzně a Dýšina. Tyto zastávky budou obsluhovány vlaky Plzeň hl.n. - Ejpovice - Chrást u Plzně - Radnice a zpět. Z trati z Plzně Doubravky do Chrástu by se měla stát cyklostezka, jak jsme již dříve psali v článku Do Chrástu bez prudkých stoupání. Místo kolejí cyklostezka.

Nové vagony a vlakové soupravy i pro cyklisty

Ke zkvalitnění komfortu cestování dojde v úseku mezi Plzní a Horažďovicemi předměstím (na trati 190) a na tzv. Plzeňské lince, tedy na trati 170 v úseku Plzeň - Kozolupy - Pňovany. Zde bude totiž jezdit devět nových elektrických jednotek RegioPanter v barvách Plzeňského kraje. „V souvislosti se zvýšením komfortu rovněž dochází k navýšení objednávky Plzeňského kraje na tomto úseku o 21 mil. korun," říká hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard.
RegioPantery pro Plzeňský kraj mají barevnou kombinaci modré, zelené a žluté s prvky Plzeňského kraje. Změny barevného řešení se dočkal nejen exteriér, ale i interiér. Vzhled vybrali v anketě, kterou uspořádal Plzeňský kraj, lidé.


testtest„Nové vlaky významně zvyšují komfort pro cestující. Jsou plně klimatizované, nabízejí připojení k internetu pomocí Wi-Fi, elektrické zásuvky nebo moderní informační systém. Kromě toho bude vždy alespoň jeden vůz v soupravě disponovat místem pro přepravu osob se sníženou schopností pohybu a orientace,"
doplňuje Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva skupiny Škoda Transportation a člen představenstva Škody Vagonka, která soupravy vyrábí. Cyklisté mohou nastupovat všemi čtyřmi dveřmi. Označení dveří symbolem kola ale neříká, kolik kol za kterými dveřmi zaparkuje. Umístění relativně velkého symbolu kola ve spodní části dveří je dost nešťastné. Stačí jeden cestující před dveřmi a symbol nevidíte. Na plném nástupišti pak bude cyklista nejspíš tápat, protože neuvidí ani jeden symbol kola. Přitom řešení z okolních států jsou jednoduchá: co největší symbol kola ve výši očí, či výš. Někde je v prostoru vagonu za dveřmi hák na kola, jinde mohou cyklisté kola opřít vedle sklopných sedadel v nízkopodlažní části soupravy. Upevňovací pásek ale chybí, a tak je na místě vzít s sebou 1-2 gumicuky, k zajištění kol. Počet vlaků, ve kterých je k dispozici Wi-Fi připojení zdarma, postupně roste. „Před začátkem další cyklistické sezóny, tedy v dubnu 2019 už by měly mít Wi-Fi připojení i vagóny s prostorem pro kola v rychlících mezi Prahou a Plzní," uvedl Jiří Ješeta z generálního ředitelství Českých drah.

Do Radnic z Plzně už bez přestupu

Významná změna, kterou cyklisté uvítají, je možnost přímého spojení do Radnic. Zatímco dosud bylo třeba pro cestu z Plzně do Radnic přestoupit v Chrástu, od nového jízdního řádu pojedou osobní vlaky do Radnic již přímo z Plzně, a to přes Ejpovice. Změna je přímým důsledkem zprovoznění Ejpovického železničního tunelu.

Rozšíření Integrovaného dopravního systému

V roce 2019 by mělo dojít v obvodu Plzeňského kraje k rozšíření platnosti integrovaného dopravního systému (IDS). Od 1. ledna zvažuje Plzeňský kraj rozšíření Integrované dopravy Plzeňska (IDP) na trati 190 o úsek z Horažďovic předměstí do Strakonic a integraci dalších vlaků dálkové dopravy. „Plzeňský kraj také navýšil nabídku spojů cestujícím v úsecích Plzeň - Rokycany, Plzeň - Přeštice a mezi Horažďovicemi a Plzní, kde současně nabízí cestujícím vyšší kvalitu zavedením nových elektrických vozidel," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek. „Je velice příjemné, že integrovaný dopravní systém v Plzeňském kraji je poměrně sofistikovaný a umožňuje cestujícím dobré přestupy z vlaků na autobusy a obráceně a tak zatraktivňuje cestování," uvedl Michal Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod. O možnostech spojení na jednu dopravní kartu jsme již psali v článku Na jednu dopravní kartu v Plzni a brzo i po Plzeňsku.

Přečtěte si také

Do Chrástu bez prudkých stoupání. Místo kolejí cyklostezka - kdy a jak bychom se měli dočkat cyklostezky po bývalých kolejích

Na jednu dopravní kartu v Plzni a brzo i po Plzeňsku - IDS na Plzeňsku umožňuje sloučit funkce InKarty Českých drah a Plzeňské karte, ale i karet podobných. Seznamte se  s výhodami

 

Fotogalerie