Okružní křižovatka na obchvatu Letkova otevřena
Ponechme stranou fakt, že přestavba křižovatky odstranila nejnebezpečnější místo v okolí Plzně i povzdech nad tím, že deset let čekání na ni zaplatilo několik lidí svým životem. Podívejme se na věc pohledem cyklisty, který tudy denně projíždí do školy, do práce nebo za zábavou.
Letkov je malá obec s více než 600 obyvateli ležící zhruba 3 kilometry východně od hranic Plzně. I přes značné převýšení patří k předměstským sídlům vhodným ke každodennímu dojíždění na kole do krajského města a zpět. To podtrhuje i vedení místní cyklotrasy č. 2127 z Rokycan do Plzně, která prochází středem Letkova i zmiňovanou křižovatkou. Dalo by se tedy očekávat, že při její rekonstrukci dojde na opatření, která cyklistům zpříjemní průjezd tímto místem. Proč tomu tak není, jsme se zeptali náměstka hejtmana Plzeňského kraje pro dopravu Jaroslava Bauera. „Cyklostezky a cyklotrasy jsou ze zákona v působnosti obcí. Plzeňský kraj se v rámci staveb na síti silnic II. a III. třídy zabývá opatřeními pro cyklisty jen tehdy, pokud takový požadavek vznese příslušná obec. Tady takový požadavek nezazněl."
Zdá se tedy, že zodpovědnost za výsledný stav nese obec Letkov. Ta si je dle vyjádření starosty Rostislava Kotila problému vědoma: „Víme o tom, že stávající situace není pro jízdu na kole úplně optimální. Naším záměrem je se v rámci úpravy průtahu obcí zabývat i opatřením pro cyklisty. Zda-li vznikne vyhrazený pruh nebo chodníková stezka, to v tuto chvíli netušíme. Ale je nám jasné, že s tím něco udělat budeme muset."
Je pozitivní, že obec nezapomíná na své obyvatele, kteří preferují bezmotorovou dopravu, když už na tuto roli téměř rezignoval kraj. „Přesto, že se stále snažíme vysvětlovat, že při každé dopravní stavbě je nutné myslet i na cyklisty, bohužel se to u nás ještě nestalo pravidlem. A tak vznikají řešení podobná tomu na okružní křižovatce u Letkova. Cyklotrasa tudy vede, ale kromě zohýbané tybulky s číslem před tou křižovatkou to nepoznáte. A co hůř - cyklista to při křížení ucítí. Škoda, že v křižovatce není aspoň cyklopiktokoridor upozorňující ostatní řidiče na průjezd cyklistů. Ten by ale do jara bylo jistě možné dodělat. Pokud ovšem bude Plzeňský kraj toto pro bezpečnost cyklistů jednoduché opatření chtít udělat. Právě u staveb, kde se setkávají zájmy více investorů či obce a jiného investora k tomu často dochází. Přitom by stačilo lépe komunikovat již ve fázi přípravy projektu," říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek, který spolupráci již ve fázi projektu radí i všem členům Asociace cykloměst. My budeme napjatě očekávat, zda-li slib řečený panem starostou Kotilem dojde v příštích letech naplnění. Ale že se v rámci více než 3,5 milionu korun investovaných při přestavbě křižovatky nemohly najít peníze i na jednoduché proznačení průběžné cyklotrasy a několik výstražných značek, je otázka k diskuzi. Budeme rádi, když nám svůj názor napíšete do diskuse pod článkem i vy.
Přečtěte si také
Západní okruh spojil Křimice a Novou Hospodu cyklostezkou - o jiné dopravní stavbě Plzeňského kraje, kde ovšem opatření pro cyklisty realizováno bylo
Diskuse (1)
Vstoupit do diskuseFotogalerie
Středový ostrov okružní křižovatky má netradiční oválný tvar. Ten je výsledkem požadavku, aby se kruhový objezd vešel do plochy původního průsečného křížení
Pásku přestřihli (zleva) starosta Letkova Rostislav Kotil, ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Pavel Panuška, náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer a jednatel zhotovitelské firmy Znakon Vladimír Kotrch