Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Plzeňáci na dvojkole

article

Vřešťálovi na prvním delším dvojkolovém výletu na Šumavu

Na kole jezdím hodně, ale potkat dvojkolo se mi podařilo jen párkrát. Při posledním náhodném setkání v Dnešicích se ukázalo, že osádka je z Plzně a že se vlastně známe. Dali jsme se do řeči, já si pak udělala několik snímků a protože mne zajímalo, jak se jezdí na tandemovém kole, požádala jsem je o rozhovor. S Věrkou a Bohoušem Vřešťálovými jsem si pak povídala na Rochlově, kam s pelotonem pětadvaceti plzeňských cyklistů na svém dvojkole dojeli. Tam jsem si také pozici tandemové spolujezdkyně vyzkoušela.


Autor: cykloRADKA(text a foto), Foto: Vašek ROJÍK, Jana VANĚČKOVÁ a Milan VŘEŠŤÁL Aktualizace: 30.08.2008

plzenskonakole.cz: Proč jste si vlastně pořizovali dvojkolo? Koho to napadlo?
Věrka: Na kole jezdíme celá rodina - já , můj manžel i náš syn Milan. Jenže pánové jezdí rychleji a často mi ujížděli. Oni se spolu bavili, já byla mimo, protože jsem jela někde za nimi sama. Milan tedy řekl, že postaví dvojkolo.
Bohouš: Sehnal jsem si na to rámy, chrommolybdenové trubky, nakreslil nějaké výkresy. Po zhodnocení časové a technické náročnosti si Milan podal inzerát.

 

plzenskonakole.cz: Na kolik takové dvojkolo přijde?
Bohouš: Nové by přišlo tak na čtyřicet tisíc, jen rám vyjde tak na osmnáct. My jsme sháněli na internetu - tam se ceny jetých pohybují mezi deseti a patnácti tisíci, ale nejsou to tak kvalitní kola, jako máme my. To naše je na Deoréčku a stálo nás deset tisíc. Měli jsme prostě štěstí.

 

plzenskonakole.cz: Když jsme se potkali před necelými dvěmi měsíci v Dnešicích, jeli jste na tandemu na první delší výlet. Jaké jsou vaše zkušenosti za první dva měsíce?
Věrka: První cesta byla jen tak „kolem domu". Bylo to jen asi deset kilometrů a já se pedálem pěkně praštila do holeně. Přestože nás jiná osádka tandemu strašila, že na dvojkole lze ujet tak nejvýše dvacet kilometrů, my se vydali na první delší trasu na víkend na Šumavu. Pak jsme ještě podnikli jednu větší cestu z Chotěboře do Brna a potom do Břeclavi. Za čtyři dny jsme najeli něco přes tři sta kilometrů, nejdelší etapa měla sto dvaceet osm kilometrů. Teď máme na tandemu najeto necelých šest set kilometrů. Jezdíme na něm stejné trasy jako na normálních kolech dřív...

 

testplzenskonakole.cz: V čem se liší jízda na dvojkole od té na běžném bicyklu?
Bohouš: Když jsem na dvojkole seděl poprvé, říkal jsem si „Ouha, učíme se znovu jezdit na kole!" Spolujezdec vzadu totiž nesmí řídit, protože jinak rozhodí stabilitu kola. Asi tak po dvaceti kilometrech jsme si zvykli.
Věrka: Je to o domluvě a citu, jako v manželství (pochechtává se). Na tandemu musí sedět sehraná dvojka. Jednou nás předjížděl motorkář, přibrzdil a ptal se mne: „A ten vzadu musí taky šlapat?"
Bohouš:
Když se to naučíte, máte výhodu - na dvojkole šlapou silou dva, ale odpor je jen za jednoho. Dá se tak jet mnohem rychleji než když jedete každý na svém. My jeli spolu zatím nejvíc 65 km/hod.

 

plzenskonakole.cz: Je tedy tandem rychlejší než běžné kolo?
Věrka: Určitě je, šlapat ale musí oba. Já se ale opravdu rychlé jízdy z kopce bojím. Bohoušovi říkám: „Z kopce nešlapej! Jinak tě zabrzdím!"

 

plzenskonakole.cz: Jaké jsou vlastně role řidiče a spolujezdce?
Bohouš: Jako řidič kromě samotného řízení směru kola také určuji tempo a ovládám brzdy a přehazovačku. Zadní brzda je sice zdvojená a tak může brzdit i Věrka, jinak je ale řízení na mně. Člověk si musí zvyknout a osádka se musí dobře sehrát. Vše, co dělá spolujezdec, od intenzity šlapání do pedálů až po brzdění, řidič velice citlivě vnímá. Když si třeba Věrka poposedne v sedle, hned to cítím... Také naklánění do zatáček si musí oba dobře nacvičit. Je třeba dávat pozor na každý pohyb.

 

plzenskonakole.cz: Na cestu na Šumavu jste měli na kole i brašny - má to nějaký vliv na stabilitu kola?
Věrka: Brašny nejsou znát. Jen musí být upevněny tak, abych o ně neškrtala patou bot. My ale jezdíme na dvojkole i na nákupy. To ale za dvojkolo připevňujeme kárku, protože jinak bychom týdenní nákup pro celou naši rodinu a invalidního bratra nepobrali. S připojenou kárkou se na tandemu jede líp než na normálním kole.

Bohouš: Za tandem lze bez potíží připojit i Cruiser s mrnětem. Naši známí to takhle praktikují.

 

plzenskonakole.cz: Už jste z tandemu spadli?
Věrka: Ne, to ne, ale jednou už jsme se nakláněli.

 

plzenskonakole.cz: Jezdíte na tandemu jen na výlety nebo i někam jinam?
Věrka: My jezdíme na kole všude. Bohouš jezdí na kole do práce, Milan do školy - dokonce i na zkoušky. Na dvojkole jezdíme na výlety, ale třeba i na nákupy. Je to rychlejší a ekologičtější než autem. Tím už jezdíme hodně málo hlavně díky ekologickému smýšlení našeho syna. Občas mne Bohouš vyzvedne z práce. Já ale v dešti na kole jezdit nemusím.

 

plzenskonakole.cz: Jak se s dvojkolem cestuje dopravními prostředky? Už jste to vyzkoušeli?
Bohouš: Vlak jsme již párkrát vyzkoušeli. Poprvé, když jsme si s Milanem kolo odváželi od majitele z Berouna. Bylo na plošince za dveřmi do vagónu. Díky své délce muselo být napříč. Na dovolenou jelo ve služebním voze, nebyl to žádný problém. Jen muselo být pouze opřené, protože na hák se nevešlo. Jízdenka stála stejně jako pro obyčejné kolo. Milan vezl ještě přívěs. Za ten jsme platili také jako za kolo. (pozn. red. Dle platných přepravních a tarifních podmínek Českých drah §79: „Jako spoluzavazadlo nelze přepravit vícemístné kolo.") Cyklobus jsme ještě nezkoušeli.

 

plzenskonakole.cz: Jaké jsou tedy hlavní výhody a nevýhody dvojkola?
Věrka: Ty strmější kopce, kde bych dřív kolo vedla, teď spolu v pohodě vyjedeme.
Bohouš: Věrka mne občas využívá jako taxi. Dojedu pro ni na dvojkole a ona jen přisedne - to na singlkole nejde. Ještě jsem ale neviděl auto, resp. nosič na střechu, na kterém by šlo dvojkolo převézt. Taky nemohu naskakovat na chodníky a jako řidič nemůžu smrkat přes rameno :-D

 

Děkuji Vám za rozhovor

 

Moje zkušenost z jízdy na dvojkole

Po našem rozhovoru jsem si jízdu na tandemu s Bohoušem jako řidičem konečně vyzkoušela i já. A jaké to bylo v roli spolujezdce? Byl to nezvyk, ale po zvládnutí zatáček by to mohlo být docela příjemné. Nesmíte ale zapomínat na to, že řídí řidič a vy jako spolujezdec se musíte jen podřizovat a to včetně rozjezdu, zastavování, šlapání a klopení zatáček. Když ale oba zaberou, jede to opravdu pěkně. Už Bohoušovi věřím, že po rovině mohou v klidu jet i padesátkou.

 

Setkání tandemů v Plzni?

Bohouš už před třiceti lety na tandemu jel. Přesto se snažil on, Věrka i Milan získat ještě před koupí toho svého informace od dalších osádek. Zatím se setkali jen se dvěmi. Rádi by si vyměnili zkušenosti i s dalšími a třeba i připravili společné setkání tandemů v Plzni. My s tím rádi pomůžeme a tak prosíme všechny čtenáře plzenskonakole.cz máte-li dvojkolo nebo víte-li o někom v okolí, kdo ho má, napište nám.

 

Fotogalerie