Plzenecká železnice
Hned za vstupní bránou je železniční přejezd
Když se řekne Starý Plzenec, každému automaticky naskočí hrad Radyně,
rotunda na Hůrce, případně výroba světoznámých sektů. Železničním
nadšencům je ale dobře známo, že přímo pod fotbalovým hřištěm v areálu
bývalého pionýrského tábora, najdeme muzeální úzkorozchodnou železnici,
kde si můžeme prohlédnout zajímavé exponáty a s některými se dokonce
svézt. Z Plzně se sem pohodlně dostaneme na kole po CT31 přes Koterov,
pěšky můžeme použít větev naučné stezky z centra směrem na Andrejšky,
která vede přímo kolem areálu.
GPS: 49°41'29.002"N 13°27'54.577"E (v mapě)
Autor: Jirka HOLOMEL (text&foto)
Aktualizace: 28.05.2015
Na samém začátku byli tři železniční modeláři a jejich nápad pořídit si ke své klubovně skutečnou lokomotivu, i když jen „pomníkovou". Ten nápad vznikl v roce 1993 v hlavě Vítězslava Křížka při náhodné návštěvě cihelny v Blovicích, kde jednu takovou, již nepoužívanou, viděl. Rozhodnutí přišlo rychle, začalo se vyjednávat o koupi a pak 8. dubna 1994 přišel ten den, kdy lokomotiva MD2b byla usazena na třímetrové „pomníkové" koleje! První výklopný vagón byl získán hned 14. dubna 1994 z kamenolomu v Nebílovském Borku. Parta nadšenců začala pátrat po další technice a využívala každé příležitosti, aby mohla získat a tak zachránit některou lokomotivu úzkého rozchodu, vagóny nebo cokoliv, co s tím souvisí. K dnešnímu dni je v muzeu celkem 10 úzkorozchodných lokomotiv a 70 vagónů různých typů. Je ctí každého správného muzejníka, aby exponáty byly ve funkčním stavu, takže 4 lokomotivy jsou provozuschopné a další se budou postupně opravovat. Jejich původ je pestrý - keramička v Jarošově nad Nežárkou, Chlumčanské keramické závody, provoz Poběžovice, Svatavské strojírny, Armaturka Dýšiná...
Když se konečně moje provozní doba sešla s provozní dobou Plzenecké železnice a konečně jsem se tam vypravil, povedlo se i počasí. Hned za vstupní bránou jsem narazil na řádně označený železniční přejezd. Poté jsem si vlevo všiml žlutozené lokomotivy a za jejím řízením kamaráda Petra Holuba, který mě sem pozval. Lokomotiva BND 30 důlní, která dnes slouží k vyhlídkovým jízdám, je poměrně dlouhá - 3775 mm, ale vysoká pouhých 1480 mm. Je bez střechy, jak je to u důlních lokomotiv obvyklé a při řízení se stojí. Pochází skutečně z dolu a to z Dolu Tuchlovice, odkud byla dovezena 31.07.2002 a jen mírně upravena pro povrchový provoz. Byla vyrobena v roce 1955 a dosahuje maximální rychlosti 14 km/h na třetí rychlostní stupeň, na který se ovšem nejezdí. Takže na dvojku a nejvýše 8,4 kilometrů za hodinu!
Petr mě hned pozval na projížďku a tomu nelze odolat. Trasa je dlouhá cca 350 metrů, tedy tam i zpět to bylo 700 metrů. Díky pomalé jízdě jsem si mohl užít stoupání, krátké esíčko, jízdu kolem dalších lokomotiv a vagónů. Když jsem pak fotil při dalších jízdách vláček zvenku, ocenil jsem, že si ho můžu v zatáčce nadběhnout. Na rozdíl od bicyklu rovněž nehrozí, že by vám spadla moucha do oka nebo vítr rozcuchal účes. Prostě pohoda! Tuhle pohodu si tady užívají především rodiny s dětmi, otevřený osobní vagón má své kouzlo. Přesto, že byl čas nedělního oběda, slunečné počasí sem vylákalo poměrně dost lidí, takže se Petr s vláčkem zastavoval jen na výměnu pasažérů.
Se zakladatelem muzea a předsedou spolku Vítězslavem Křížkem jsem se pak šel podívat do budovy na stálou výstavu o začátcích tohoto projektu.
Pokud vás zajímají koleje a to, co po nich jezdí, udělejte si někdy výlet do Starého Plzence. Plánované akce najdete na stránkách muzea, ale pokud jste parta turistů, skautů nebo železničních nadšenců, po domluvě vás tady rádi uvidí kdykoliv.
Kontakty: Vítězslav Křížek, předseda spolku, tel. 603 844 320
Fotogalerie
Hned za vstupní bránou je železniční přejezd
Než strojvůdce zahouká, je třeba všechno doladit
Petr zařadil dvojku a už se jede
Následuje stoupání s esíčkem, ale lokomotiva to zvládá bez problémů
Míjíme odstavený nákladní vlak s výklopnými vagóny
Lokomotiva BN 30 R, zvaná Rozárka, vyrobená v ČKD roku 1961
Akumulační lokomotiva ALD2, vyrobená v ČKD v roce 1958 a v roce 2013 odkoupená z Armaturky Dýšiná
V budově je stálá výstava o historii muzea
Tenhle pán za to všechno může-zakladatel a předseda spolku Vítězslav Křížek