Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Plzeňské ‚greenways’ získaly evropské ocenění

article

Již po čtvrté udělovala Evropská asociace Greenways ceny zeleným stezkám. Plzeň měla své želízko v ohni - přihlásila do soutěže síť sportovně rekreačních tras v údolích plzeňských řek, kterým se přezdívá plzeňské greenways. Jedinečný projekt, který nemá v rámci České republiky obdoby, na sebe upoutal pozornost i v konkurenci projektů ze západní Evropy. Čím to bylo? 

 



Autor: cykloRADKA (text a foto), Christian SCHREFEL (foto) Aktualizace: 12.10.2009

testZelené stezky nebo také greenways představují komunikace se specifikací schválenou Evropskou asociací greenways (EGWA) na jednání v Lille: „Komunikace vyhrazené jen pro nemotorovou dopravu, integrálně včleněné do okolního prostoru, které mají zlepšit životní prostředí i kvalitu života. Tyto stezky by měly splňovat parametry šířky, sklonu a povrchu vhodné k bezpečnému a příjemnému používání všemi skupinami uživatelů.” Do soutěže se mohou přihlásit všechny organizace ze států EU, které přispívají k rozvoji zelených stezek. Ceny se udělují ve dvou kategoriích Udržitelný rozvoj a cestovní ruch a Mobilita. Odborná porota letos ocenila celkem šest projektů cenami a udělila ještě dvě zvláštní ocenění.

 

Plzeň přihlásila do soutěže o cenu v kategorii Mobilita (Mobility Award) rozsáhlý projekt Sportovně rekreačních tras podél plzeňských řek. Je známo, že cesty podél řek jsou pohodlné, bez převýšení a tak je pěšky i na kole zvládají všichni od dětí až po seniory. Údolí řek bývají často i ve městech oázy zeleně a to zejména v místech nivních luk, na kterých se voda rozlévá v době povodní. A protože Plzeň leží na soutoku hned čtyř řek, má kilometry říčních údolí a také spoustu mostů a lávek, umožňujících spojení z jednoho břehu na druhý. Právě v říčním údolí vznikla jedna z prvních cyklostezek, která se stala základem sítě, kterou město každým rokem rozšiřuje. „Když jsme tento úsek na počátku devadesátých let budovali, naráželi jsme na spoustu problémů, zejména s pozemky. Podařilo se je ale vyřešit a spojit tak centrum podél vody se Slovany až k vodárně," říká náměstek primátora Petr Náhlík, který v té době byl místostarostou na Slovanech.

 

testS přibývajícími úseky podél řek a lávkami umožňujícími jejich bezpečné překonání roste i jejich využití. Stále více lidí využívá říční koridory pro pěší, cyklistickou i in-line dopravu, a to nejen rekreačně. Dopravních cyklistů, tedy těch, co jezdí po Plzni do práce, do školy nebo na nákup či za zábavou, přibývá, a tak je vytváření ucelené sítě bezpečných a vzájemně propojených cest podél řek logickým koncepčním řešením. To, co vypadá jednoduše v plánech urbanistů, ale není tak snadné realizovat. Právě realizace postupuje v Plzni krůček po krůčku. Plzeňské greenways představují systém, který se jako mozaika skládá z dílků představujících nové úseky stezek, lávky ale i hřiště, sportovní areály nebo odpočívky. „Je to ale běh na  dlouhou trať," říká František Zídek z Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně, jeden z iniciátorů projektu. „Máme zpracované studie na jednotlivé dosud chybějící úseky, na dalších se pracuje. Všem projektovým pracem předchází náročná majetková příprava, tedy jednání o výkupech pozemků." Projekt sportovně rekreačních tras schválilo plzeňské zastupitelstvo již 6. září 2007 (usnesení č. 364/2007) a práce na něm stále pokračují. Dosud je již upraveno 13 kilometrů tras a vybudováno 7 lávek, přičemž dalších 5 lávek příčně napojuje navazující úseky. „Podle plánu by mělo dojít k propojení sítě lávkami přes Mži za ZOO, lávkou u sv. Jiří v Doubravce a několika náročnějšími úseky na Roudné kolem roku 2012,” říká Petr Raška z Útvaru koncepce a rozvoje, který na projektu pracuje. „Tedy pokud vše půjde podle plánu a nedojde k výraznému krácení rozpočtu v oblasti investic,” dodává.

 

testPlzeň získala se svým systémem zelených stezek druhé místo v kategorii Mobilita. V pátek 9. října cenu za město v belgickém St. Vith převzal manažer projektu Petr Raška. „Z ceny mám samozřejmě velkou radost, ale nepatří jen mně. To, že projekt plzeňských greenways uspěl, je zásluhou všech, kteří se na jeho přípravě a realizaci podíleli a podílejí a to je teď už pořádný tým,” říká. „O tom, jak projekt probíhá, chceme informovat na portálu plzenskonakole.cz podrobněji, protože cyklisté jsou jednou z cílových skupin, na které se projekt zaměřuje," dodává.

 

Náměstek primátora pro životní prostředí Petr Náhlík má z prestižního ocenění velkou radost: „Potvrdilo se, že je důležité nejen projekt zrealizovat, ale dál ho prezentovat také v mezinárodním kontextu. Do této soutěže jsme se jako město přihlásili poprvé a významně uspěli. Evropská cena greenways má velkou váhu, neboť ji udělují odborníci. Je dokladem, že Plzeň jde nejen při budování greenways, ale celkově při prosazování bezpečnosti a bezbariérovosti ve městě, správným směrem." V kategorii Mobilita jsou plzeňské greenways prvním oceněným projektem z bývalého východního bloku.

 

První cenu za nejlepší greenways v Evropě za rok 2009 získala v kategorii mobility severoirská Comber Greenways, v kategorii udržitelná turistika a marketing zelených stezek zvítězila španělská Via Verde de la Sierra. V této kategorii byly ještě oceněny portugalská Ecopista do Minho a francouzské voie verte Questembert/Mauron a des Gaves poblíž světoznámých Lourdes. Tato stezka je speciálně určena lidem s handikepem zrakovým, motorickým a sluchovým. Zvláštní cenu jury získaly belgicko-německá Vennbahn v Ardenách a britská Water Railway v Lincolnshire. 

 

Evropská asociace Greenways (EGWA)

 

test Evropská asociace Greenways (EGWA) sdružuje organizace podílející se na rozvoji zelených stezek ve více než patnácti státech Evropské unie včetně České republiky. Letos cenu asociace uděluje ve spolupráci s Evropskou komisí, německy mluvícími komunitami v Belgii, regionem Valonsko a španělskou Nadací pro podporu biodiverzity. Na jejím udílení se podílí i Nadace Partnerství, která zastupuje EGWA v ČR a středoevropském regionu a také zajišťuje propagaci evropských cen greenways. „Jsme rádi, že se do soutěže zapojila Česká republika i město Plzeň. Jejich městský systém u nás nemá obdoby a my doufáme, že se podobný model podaří prosadit i do dalších velkých měst, jako jsou Praha a Brno," vysvětluje Daniel Mourek z Nadace Partnerství. „Plzeňský systém zelených stezek podél hlavních řek ve městě a jeho dobudování nejen vítáme, ale i podporujeme. Z grantového programu Greenways jsme například podpořili výstavbu odpočívky na stezce u řeky Radbuza," doplňuje Mourek.

 

Přečtěte si také

Odpočívka u cyklostezky pod Doudleveckou lávkou otevřena -  o zbudování odpočívky na jedné z frekventovaných cyklokřižovatek na stezce podél řeky Radbuzy

 

Schéma  plzeňských greenways s vyznačením míst pro lávky

test