Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Podzimní varování rychlým cyklistům

article

Dlouhé sjezdy, jako je ten z Prenetu, lákají k rychlé jízdě, zvlášť pokud se jede po kvalitním asfaltovém povrchu

Koncem léta míváme již na kole hodně natrénováno, tak nás pěkná cesta může svést k rychlé jízdě. Některé úseky jsou ale zrádné i pro zkušené cyklisty. Minulý týden došlo ke dvěma ošklivým pádům na téměř stejném místě nově vyasfaltované cesty u Prenetu. Pokud rádi jezdíte rychle, měli byste zpozornět a poučit se ze zkušeností těch před vámi...

Autor: cykloRADKA (text&foto), Zdeněk ŠNEJDAR (text&foto) Aktualizace: 10.09.2013
Vstoupit do diskuse (0)

testMůstecký hřeben, který se vypíná mezi Železnou Rudou a Dešenicemi, je často vyhledáván cyklisty na horských kolech. Spojuje vrchol Pancíře s rozhlednou (1.214 m n. m.), Můstek (1.234 m n. m.), kde stávala chata, která v roce 1995 do základů vyhořela, a sedlo mezi Velkým (1.071 m n. m.) a Malým Prenetem (1.006 m n. m.). Jízda po tomto hřebenu po červené turistické značce a cyklotrase 2100 s dílčími výhledy do kraje, je ve směru od Pancíře velkým cyklistickým zážitkem, který zakončuje sjezd k chatě na Prenetu. Asi každý kdo si na Pancíř vyšlápne sám a nevyužije možnosti vytáhnout se tam i s kolem lanovkou se na zmíněný sjezd těší. Původní šotolinovou cestu zde nahradil nový asfaltový koberec, který svádí k rychlé jízdě. Ta je kvůli ostrým zatáčkám velmi nebezpečná. Milovníci adrenalinových sjezdů, dávejte tady prosím velký pozor a nespoléhejte na svoje zkušenosti. O uplynulé sobotě zde (v mapě) došlo ke dvěma pádům, u kterých zasahovala horská služba, z nichž ten druhý měl těžké následky. V obou případech hrála roli hlavně vysoká rychlost, v tom druhém i lehkovážnost s jízdou bez přilby. Ten můj první byl způsoben z poloviny náhlým selháním přední brzdy, kdy v poslední pravotočivé zatáčce mně ta zadní nestačila k tomu, abych se udržel na cestě. Následkem byl pád. Let přes řídítka a kotrmelce v lese. Měl jsem štěstí, nic jsem si nezlomil. Zachránila mě přilba, kterou jsem měl na hlavě a tak jsem z pádu vyvázl jen s potlučenou nohou. Kdyby bylo mokro, asi bych byl opatrnější.

 

Apeluji na všechny cyklisty, kteří se na tuto trasu chystají. Ať už tudy pojedete poprvé, nebo ji znáte a byli jste zvyklí na původní šotolinový povrch. Dávejte prosím velký pozor a svoji rychlost kroťte již v počátku klesání. Nespoléhejte na svoje zkušenosti tak jako já, nemusí se to vyplatit.

 

Pár rad pro sjezdy na kole test

  • Zkontrolujte si funkčnost brzd
  • Zkontrolujte tlak v pneumatikách - pro sjezdy na silnici by měl být vyšší, pro sjezd terénem nižší. Příliš vysoký tlak (přefoukaná pneu) může způsobit, že vám plášť snadno uklouzne. Doporučený tlak bývá napsán na pláštích, ale správný tlak do správného terénu je vždy trochu subjektivní. Doporučuje se foukat horská kola minimálně na 1,7 atmosfér, treková minimálně na 2,5 atmosféry, těžší jezdci o trochu víc. Kolo s nízkým tlakem (podfouknuté pneu) zvyšuje riziko proražení o ráfek při přejíždění nerovností (díry, kořeny atp.).
  • Máte přilbu?
  • Brzděte plynule přední a zadní brzdou najednou, vyhnete se tak smyku či přepadnutí
  • Brzděte s dostatečným předstihem před zatáčkou, zvlášť pokud do ní nevidíte (serpentýna)
  • Pozor na probržděné ráfky
  • V horkých letních dnech si dlouhé sjezdy raději rozdělte na několik úseků, aby vám během přestávky ráfky kol či kotouče brzd stačily vychladnout

 

Odkazy

Nově vyasfaltovaný úsek na CT 2100 na Prenetu v mapě:  http://mapy.cz/s/8snW

Zatáčka s označeným místem pádu http://mapy.cz/s/8sqV

 

Diskuse (0)

Vstoupit do diskuse