Poslanci rozhodovali o legalizaci cyklovozíků
Český silniční zákon (z. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích) přitom v současné době výslovně zmiňuje pouze přepravu dětí v cyklosedačkách. Pokud jde o ostatní způsoby přepravy, není zákon zcela jednoznačný. Tento zákon a jeho prováděcí vyhláška umožňuje přepravovat děti pouze v cyklosedačce všude tam, kde smí jet jízdní kolo. Povoluje také připevnit cyklosedačku nejen na jízdní kolo, ale i na tří- a vícekolky a vícesedadlová kola. Povoleno je také připojit za jízdní kolo vozík. Podle stávající legislativy je ale převoz dětí v přípojném vozíku na pozemních komunikacích zakázán. To se vztahuje nejen na přívěsný vozík za kolo, ale také na kolo připojené pomocí vodící tyče a na půlkolo. „V tuto chvíli jsou legální pouze nákladní vozíky," vysvětluje Karel Peška, vrchní ředitel úseku silniční a vodní dopravy Ministerstva dopravy. „Chci umožnit rodičům, aby letos na jaře již praktický vozík za jízdní kolo zapřahali legálně a bez strachu z pokuty," říká spoluautorka novely, poslankyně Jana Kaslová. „Zákon pouze definuje základní pravidla, kromě toho bude důležitá i odborná osvěta při používání vozíků," doplňuje její poslanecký kolega a spoluautor novely Václav Cempírek.
V Evropě jsou vozíky na děti povoleny například v Dánsku, Estonsku, Finsku, Francii, Lotyšsku, Lucembursku, Německu, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Slovensku, Slovinsku, Švédsku a Švýcarsku. V Maďarsku a ve Španělsku je legislativní úprava v přípravě, v Itálii je provoz dětských vozíků za kola zakázán. „Přívěsné vozíky jsou legální ve všch státech, které sousedí s Českou republikou. Doufám, že i my se k nim přidáme a zaplníme tak bílé místo na mapě," komentoval probíhající legislativní proces národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. „V loňském roce cyklovozíky do své legislativy nově zahrnuli také naši sousedé Slovensko a Polsko," dodal ke stávající situaci národní cyklokoordinátor.
Přeprava dětí na kole vyvolala diskuse o některých jejích aspektech. Často se mluví o tom, že jízda po silnici s vozíkem je nebezpečná, ale ADAC crash-testy prokázaly, že dítě ve vozíku je chráněno lépe než cyklista samotný. Podle lékařů je většina zranění dětí způsobena na cyklosedačkách. Řidič jízdního kola s vozíkem je opatrnější, řidič jiného vozidla se pohybuje v blízkosti vozíku s větším respektem. Dítě je sice ve vozíku umístěné nízko a vdechuje tak ve větší míře prach a výfukové plyny, měření tato rizika ovšem zatím nepotvrdila. Vždy závisí na konkrétní situaci a hlavně na zodpovědné volbě trasy (nikdo asi nebude se svým dítětem jezdit mnohakilometrové trasy po prašných a silně zatížených cestách). Případná krátká část takové cesty má srovnatelně špatný účinek jako v případě, že se po stejné trase vydají rodiče pěšky s dětským kočárkem. Diskuse se vedly v Parlamentu i o tom, zda omezit provoz cyklovozíků jen na nižší třídy komunikací. Co by to způsobilo, když mnoho lokalit nemá jiné použitelné spojení s okolním světem či krajinou? Mnohé modernizované silnice I. třídy mají už lepší parametry než silnice nižší třídy (široká vozovka a rozšířená krajnice, přehlednější komunikace) a mnoho úseků silnic nižších tříd má větší intenzitu dopravy než silnice I. třídy. Po silnicích I. třídy vede v současnosti několik kilometrů cyklotras, ovšem jsou to většinou jen kratší několikasetmetrové úseky tam, kde neexistuje jiné propojení. Značná část cyklistické sítě by se tak stala pro některé uživatele nepoužitelná, pokud by to ale cyklista, například při výjezdu z polní cesty, vůbec zjistil.
V případě, že cyklisté i řidiči motorových vozidel budou dodržovat příslušný paragraf zákona 361/2000 Sb. o vzájemné ohleduplnosti, bezpečnosti a plynulosti provozu, dobrovolně nikdo nebude jezdit s vozíkem tam, kde je to rizikové. Řešením je vždy však výchova a osvěta, nikoli zákaz. Odpovědnost za děti a jejich bezpečnost leží a má ležet na rodiči. „Jsem přesvědčen, že v přívěsném vozíku je jízda pro dítě bezpečnější, než když jede samostatně na kole nebo když jede v sedačce," uvedl přednosta III. chirurgické kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze Pavel Pafko, který sám vozí svého vnuka v přívěsném vozíku za kolo. Legalizaci cyklovozíků v ČR podporuje i ministr zdravotnictví Leoš Heger. „Jsem pro to, aby přívěsné vozíky u nás mohly jezdit na pozemních komunikacích, a to všude, kam mohou jízdní kola," řekl ministr Heger.
Legalizace přívěsných vozíků je součástí většího komplexu legislativních změn, které se inspirují zahraničními zkušenostmi v rámci mezinárodního projektu Central MeetBike. Podle této novely silničního zákona (z. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích) by měl vozík s dítětem vézt za kolem cyklista starší 18 let. Ve vozíku smí vézt maximálně dvě děti do 10 let. Maximální povolená šíře vozíku uvedená v návrhu je 90 centimetrů, což zahrnuje většinu v tuzemsku prodávaných dětských cyklovozíků. Kromě pevného připojení ke kolu a odrazek musí být vozík také vybaven praporkem předepsaných rozměrů.
Stávající poslanecký návrh (plné znění v příloze článku) týkající se přívěsných vozíků za kola již prošel tento týden třetím čtením v Poslanecké sněmovně. Hlasování ve Sněmovně bylo dosti těsné - pro bylo 85 poslanců, přičemž ke schválení bylo potřeba 81 hlasů. Nyní poputuje novela zákona k projednání do Senátu, pak ji musí ještě podepsat prezident. Je tedy otázkou, jak dopadne poslední hlasování. Věřme, že zvítězí zdravý rozum a senátoři neudělají z České republiky na mapě Evropy bílou skrvnu v jejím středu.
Diskuse k tématu
Jak se na legalizaci přívěsných vozíků za kola a závěsů díváte vy? Co byste vzkázali senátorům před posledním hlasováním o novele zákona? Zapojte se do diskuse k článku...
Přečtěte si také
Poslanecká sněmovna: Vozíky mohou na české silnice - článek na spřáteleném portálu NaKole.cz o výsledku projednávání novely zákona k legalizaci cyklovozíků v Poslanecké sněmovně
Dětské vozíky: "zákaz" z opomenutí - článek na spřáteleném portálu NaKole.cz o legislativní situaci cyklovozíků v ČR (z července 2011)