S kolem do vozů MHD v Plzni levněji
Když se v Plzni porvé diskutovalo o přepravě kol ve vozech MHD, vypadalo to, že cyklisté se chtějí vozit do kopečků tramvají. „Na kole se přece jezdí, abychom si zasportovali,” slyšela jsem často. Vysvětlovat pojmy jako je dopravní cyklistika a čím se liší od cykloturistiky bylo něco nového. Specialista na projektování moderní cyklistické infrastruktury z pražské projektové kanceláře DIPRO Květoslav Syrový říká: „Cyklodoprava je, když se jede v civilu a s kolem lze cestovat i v prostředcích MHD. Aby byla doprava městem efektivní, musí se dopravní prostředky vhodně doplňovat, ne si konkurovat. Možnost kombinovat jízdu na kole s veřejnou přepravou posiluje městskou mobilitu, což lidově řečeno znamená, že nejen pohyb, ale i pobyt ve městě je příjemný i přirozený zároveň." Ke zlevnění přepravného za kola se vyjadřuje opatrně: „Je to krok správným směrem, ale pouze částečný. Mělo to být zdarma jako kočárky. Například v Praze nebo Brně to takto funguje."
Podobně se vyjadřuje Tomáš Prousek z ROPIDu, který v Praze organizuje integrovanou dopravu: „Je to krátký krok správným směrem. Třeba se příští rok konečně dostanete na tu nejlepší úroveň. V Praze je přeprava kola zdarma tradiční a rozsah se dále rozšiřuje.”
Petr Kazda z Nadace Partnerství jezdí po Brně na kole často i pracovně. Využívá proto možnosti popovézt se městskou hromadnou dopravou: „Pro mne je to alternativa do kopcovitých částí Brna jako jsou třeba Kohoutovice nebo pro převoz kola z práce domů, když je nevlídné počasí. Jezdím na kole často a cyklisty potkávám i v MHD - hlavně v létě. S kolem jsem vystupoval jen jednou - kvůli vozíčkářovi.”
Náměstek primátora města Plzně pro životní prostředí Petr Náhlík, který je předsedou subkomise cyklistiky Komise dopravy Rady města, se po jednání vyjádřil takto: „Jsem rád, že byl materiál schválen většinou rady města. Posunuli jsme se zase o krůček dál a to mne těší.."
Ceny přepravného pro kola v hromadné dopravě v jiných velkých městech ČR
Cena přepravného se sice snížila na výši srovnatelnou s Brnem a Ostravou, což je pozitivní, stále ale zůstává (ve srovnání s ostatními velkými městy ČR) a nevstřícná vůči předplatitelům. V uvedené tabulce jsem se pokusila srovnat přepravné za kolo v závislosti na době platnosti jízdenky. Vzhledem k tomu, že různá města mají různé časové tarify, srovnání je opravu zajímavé:
10 min | 30 min |
60 min |
24 hod |
s předplatným |
Poznámka | |
Praha | zdarma | zdarma | zdarma | zdarma | zdarma |
v metru, vybraných tramvajích a přívozech |
Brno | 7 Kč | 11 Kč |
11 Kč |
zdarma | zdarma | kolo za polovinu jednotlivého jízdného |
Ostrava | 10 Kč |
10 Kč |
10 Kč |
27 Kč |
132 Kč/měsíc |
|
Plzeň | 12 Kč |
12 Kč |
12 Kč |
12 Kč/jízdu |
12 Kč/jízdu |
ve všech prostředcích MHD |
Přečtěte si také
Jak cestovat s kolem v plzeňské MHD - Jak se připravit na cestu s kolem v MHD a na co si dát pozor.