Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

S kolem vlakem do Norimberku - půjde to?

article

V prosinci loňského roku jsme vás informovali o změnách v jízdních řádech vlaků, které se dotknou i cyklistů. Velice nás potěšily nové možnosti cestování vlakem do Německa. Ale ouha! Jen necelé dva týdny stačily na to, aby se slibně rozjetý jízdní řád vlaků do Norimberku a do Mnichova, který sliboval i přepravu kol, změnil.

 



Autor: cykloRADKA Aktualizace: 02.09.2008

testNěmecký dopravce totiž odmítl v železniční soupravě Českých drah, která jezdí do Norimberku převzít vagón se služebním oddílem, který mj. přepravuje kola. „Přestože vagón má platné povolení pro provoz na německé železnici, provozovatel tamější dráhy - bavorské DB Regio AG - mu vytýkal, že nemá automatické blokování dveří," říká ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah v Plzni Vladimír Kostelný. České dráhy tedy tento vagón až do srpna v Plzni odpojovaly. Nyní byl tento vůz nahrazen jiným, který již automatické blokování dveří má. Můžete se tedy už svézt do Norimberku nebo do Schwandorfu?

 

Pro aktuální informaci jsem se vypravila přímo za průvodčími vlaku Karel Čapek, kteří se přes Plzeň vraceli z Norimberku do Prahy. Ptala jsem se, zda by bylo možné dojet touto soupravou ve skupině například pěti cyklistů až do Norimberku. Prý ano. Kola mohou dát do služebního vozu, který už jezdí až do Norimberku. České dráhy ale dle platného jízdního řádu garantují úschovu během přepravy jen v úseku mezi Prahou a Plzní. Přeprava na česko-německé hranice je na vůli příslušného českého průvodčího. Na hranicích se průvodčí střídají a tak další přeprava závisí na vstřícnosti německého průvodčího, který musí při vykládání kol asistovat. Jak jsem pochopila z dotazování průvodčích v Plzni, zkušenosti s přepravou kol do Německa tímto vlakem zatím nemají.

 

Informace o převozu kol do Německa jsem chtěla ověřit i u německého provozovatele dráhy, který vlaky do Norimberku přebírá na hranici. Mezi Plzní a Norimberkem jezdí dvě vlakové soupravy - jedna česká (vlak 450 a 453 KAREL ČAPEK) a jedna německá (vlak 451 a 452 JAN HUS). Česká vlaková souprava je již vybavena vagónem pro přepravu kol, německá nikoli. Jak uvedla Beata Wolf z bavorské pobočky DB Regio AG v Regensburgu: „Ve vlaku 450 a 453 Karel Čapek, který jezdí z Prahy přes Plzeň a Schwandorf do Norimberku je možné přepravovat až deset kol. Ve vlaku 451 a 452 Jan Hus to možné není."

 

Situace na přímých vlakových spojích z Prahy do Regensburgu přes Plzeň a Schwandorf se bohužel zatím nezměnila. Jak vlak 454 a 457 FRANZ KAFKA, tak vlak 455 a 456 ALBERT EINSTEIN převoz kol k lítosti českých i německých cykloturistů nepřepravují. Nezbývá než doufat, že s novým jízdním řádem platným od letošnho prosince se situace změní a dálkoví cyklisté budou moci pro absolvování dálkové trasy v jednom směru využít přímé vlakové spojení. Provoz na Panevropské cyklotrase z Prahy do Paříže přes Plzeň a Norimberk a na cyklostrase číslo 3 z Prahy přes Plzeň do Regensburgu by se stal pro mnohé velice atraktivní. Pro zvládnutí trasy Praha-Plzeň-Norimberk nebo Praha-Plzeň-Regensburg v obou směrech by jim totiž mohl postačovat pouze prodloužený víkend.


Pro aktuální informace o ceně jízdného jsem si zašla do mezinárodní pokladny. Pokud byste se chtěli vypravit z Plzně do Norimberku s kolem vlakem sami, bude vás stát jízdenka 885Kč, lístek pro kolo pak 123 Kč. Pokud byste se chtěli projet o víkendu třeba jen do Schwandorfu a pojedete ve skupině pěti lidí, zaplatíte podstatně méně: společnou jízdenku do Domažlic pořídíte za 240 Kč, jízdenku DBREGIO+ za 400 Kč a jízdné pro kola opět 123Kč/kolo. Ve skupince 5 osob s tímto zvýhodněným jízdným tedy zaplatíte jen 251 Kč za osobu a kolo dohromady.

 

Náš tip na cyklovýlet

test Vyjeďte v sobotu 7.00h ráno rychlíkem Karel Čapek do Schwandorfu. Odtud se vydejte po Naabtal Radweg a Bayerische-Bömischer Freundschaftsweg do Schonsee a pak přes Železnou po CT 37 do Bělé nad Radbuzou. Zde můžete využít ubytování v penzionu U zubaře, který má certifikaci Cyklisté vítáni, v ceně od 200 Kč/os/noc. Druhý den se pak můžete vrátit po CT 37 do Lhoty u Stříbra poté přes Hněvice, Nýřany, Vochov a Křimice opět po CT 37 do Plzně. Každý den ujedete cca 80 kilometrů.

 

Pokud jste zdatnější cyklisté, můžete ze Schwandorfu po Naabtal Radweg dojet až do Neustadtu a.d. Waldnaab a odtud pokračovat do Železné po Panevropské cyklotrase, která vede z Neustadtu a.d. Waldnaab až do Eslarnu (těsně za česko-německými hranicemi) po Bockl Radweg ve stopě kolejí bývalé železniční trati.

 

Pokud byste měli smůlu a do Schwandorfu by vás německý průvodčí s koly nechtěl dovézt, můžete se do Plzně z hranic vrátit po CT3 přes Kdyni, Koloveč, Merklín a Dobřany.

 

O novinkách pro cyklisty v souvislosti s novým jízdním řádem vlaků jsme vás informovali v listopadovém článku Praha-Plzeň-Regensburg konečně s kolem ve vlaku bez přestupu...

 

Více informací najdete na německých cyklistických portálech, které uvádíme v sekci ODKAZY -- portály pro cyklisty -- zahraniční.