Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Singlík u Horní Břízy - lahůdka nejen pro bikery

article

Cestu po hornobřízském singlíku zvládnou i malé bikerky

Když mi loni na podzim volal Jiří Bretšnajdr a ptal se mne, jak pošťouchnout realizaci cyklistického propojení mezi Třemošnou a Horní Břízou, ještě jsem netušila, že si za pár měsíců projedu jím ručně postavený singltrail, tedy jednostopou stezku pro cyklisty. Když jsem si na podzim v jeho doprovodu prohlížela trasu, kudy by cyklisté mohli na kole z Třemošné do Břízy jet, byl hotový jen krátký úsek podél silnice ze Záluží do Horní Břízy. Zato teď už je to parádní svezeníčko a zvládnou to i cyklistická mrňata!

Autor: cykloRADKA (text&foto), RAMAP (mapa) Aktualizace: 12.08.2012
Vstoupit do diskuse (5)

Už když se otevírala cyklostezka z Plzně do Třemošné, která vede kolem Kameňáku a přes Orlík, říkal si Jiří Bretšnajdr, že by bylo hezké, kdyby bylo spojení pro cyklisty až do Horní Břízy. „První impuls přišel od obce, která se na mne obrátila s tím, zda by zde něco šlo vymyslet, tak jsem se tím začal zabývat,” říká Jiří Bretšnajdr,

Singltrail -  úzká, zpravidla jednostopá, přírodní stezka pro cyklisty. Zkrátka to nejlepší, co biker v přírodě rád použije.

majitel cykloservisu v Horní Bříze. Uvítali by to i cyklisté a nejen ti z Horní Břízy. Jiří Bretšnajdr s nimi mluví často, tak to ví. Opravuje jim totiž kola. Poté, co se otevřel obchvat Třemošné, hledal vhodnou trasu a způsoby, jak ji realizovat. Moc možností propojit Horní Břízu s Třemošnou, kde stezky, včetně té do Plzně, již jsou, nebylo. „Mně přišlo nejschůdnější jet podél železničních kolejí, protože je to nejvíce v rovině a nedá se moc zabloudit,” vysvětluje Jiří Bretšnajdr. Vybudování podobné stezky, jako mají teď cyklisté mezi Plzní a Třemošnou, je náročné a zdlouhavé, a tak přemýšlel, jak to udělat jinak a dříve.

 

test„Z Třemošné do Horní Břízy je to celé 4 km. Nový úsek má 1,5km, z toho asi 500 metrů tvoří louka, na které je v katastru cesta. Dál pak cesta vede lesem, ale do kopce a přes kořeny. Tak jsem tu dlouho chodil, protože u trati byla rokle a ta mi dělala čáru přes rozpočet. Nakonec jsem se rozhodl použít kousek pásu, který byl podél trati - ten sypaný pás proti odlétajícím jiskrám od lokomotivy, byl to asi metr široký pruh přibližně pět metrů od kolejí. Použil jsem dva asi 200 metrů dlouhé už pěkně zarostlé úseky," komentuje svůj návrh trasování. Postupně obcházel úřady. Reakce sice nebyly odmítavé, ale problém nijak neposouvaly dál. „Tady nikdo neví, jak se k tomu má postavit - jestli k tomu je třeba stavební povolení. Jestli to udělat takhle, nebo jinak, kde o to žádat... Na obci mi nikdo nebrání, ale taky tu není vysloveně nikdo, kdo by za tím stál, prostě, kdo by si to vzal na triko. A nejlépe měl ještě děti, co jezdí na kole,” říká Jirka. Nakonec se rozhodnul, že se pustí do práce sám. „Začalo to loni v létě, kdy obec nechala posekat louku, která se předtím nedala projet. Pak mi ještě navezli nějaký materiál,” vypráví. „My zatím s kamarády vyznačili trasu,” dodává. Jirka se pak pustil do budování krátkého asi stopadesátimetrového úseku, který měl vést podél komunikace. Natrasoval pěšinu mezi stromy a pomocí krumpáče a lopaty ji upravil tak, aby byla rovnější a lépe sjízdá. To bylo v červenci 2011. Vytvořil tak první úsek plánované trasy. Místo po asfaltu se teď dalo dojet od značky Horní Bříza až na cestu pod viadukt u silnice ze Záluží do Horní Břízy pěkně terénem. Jirka popisuje celou anabázi: „Dole u té silnice, tam byla taky původně džungle, tam se nedalo ani projít. Tím, že se udělal ten úsek u silnice a pak ten po louce, bylo jasné, že to musíme dodělat celé. V závěru mi pomohli kamarádi.” Hodně pomohl Radek Pöschl z Horní Břízy, Jirka Holomel ze Záluží pomáhal s hrazením zpevňujícím svah a hlavně v závěru pomohl Jiří Ulč z Třemošné. Vše by ale nejspíš nebylo bez vstřícnosti správce obecního lesa pana hajného Květoně.

 

testDalších asi 150 metrů k viaduktu byla již lesní cesta, která se ovšem za viaduktem pěkně zvedala do kopce. Když jsme tudy spolu na podzim projížděli, tento úsek se mu moc nelíbil. „Je to do kopce a pak z kopce a úplně zbytečně. Lepší by to bylo podél železnice, která se kopci vyhýbá,” popisoval situaci Jirka. Jenže tam byla rokle. „Původně jsem chtěl přes tu rokli lávku, pak jsme zjistili, že je s tím hrozná starost udržovat ji v nějakém stavu. Platil bych ji já, stála by deset tisíc, tak jsme řekli ‚To už dokopnem’. Nakonec jsme trasu vedli po vrstevnici a vůbec nevadí, že je tu zatáčka. Využil jsem části železničních protipožárních násypů a pěšinu natrasoval po vrstevnici po obvodu rokle. Pěkně mezi stromy. Žádný nebylo třeba porazit. Jen jsem vykopával nálety. Chtělo to pěšinu trochu zpevnit, aby cesta neujížděla a materiál se při dešti neodplavoval. Na to jsem použil kulatinu. Poslední úpravou bylo navážení svrchní vrstvy písku. Všechen jsem vozil na kolečku, jinak to nešlo. To kopání byla relativně nejlepší práce, protože to bylo měkký, horší bylo stahovat tu vrstvu a vozit to kolečkem. Mechanizace by se sem těžko dostala,” říká Jiří Bretšnajdr. Tento singltrail má délku asi 1,5 kilometru, z toho asi 500 metrů je po louce, zbytek byl kopán ručně. „Vše jsem dělal ručně bez pěchovačky, naštěstí se to zatáhlo, jen tu louku chodíme sekat. Dělal jsem to zadarmo. Na workshopu k MTB trasám jsem se dověděl, že s pomocí techniky by to vyšlo na statisce. Tady to vlastně nestálo nikoho nic. Tedy stálo mne to loket a kleplou olejovou vanu u auta z toho nájezdu dole pod viaduktem a nějaké nářadí, jako zlomené palice,” říká skromně Jiří Bretšnajdr.

 

Pohled České mountainbikové asociace (ČEMBA)

testSinglík u Horní Břízy si letos počátkem léta prohlédl předseda České mountainbikové asociace (ČEMBA) Václav Volráb, když projížděl přes Plzeňsko. „Pokud se o nějaké podobné stezce u nás dozvím, tak se snažím místo navštívit a stezku si projet,” říká Václav Volráb a dodává: „Byl jsem velmi překvapen tím, co dokáže jeden člověk udělat a to jen z vlastního nadšení. Nápad výborný, místo pro stezku zvolené také velmi dobře a kvalita práce skvělá, splynutí s okolím ukázkové. Jen ještě zapracovat na lepším značení, aby stezku využil i místně neznalý, takto ji může přehlédnout a to by byla opravdu škoda.” Václav Volráb tím upozorňuje i na to, že ČEMBA připravila letos návrh značení MTB cyklotras a singlík u Horní Břízy si přímo  říká o to, aby byl podle této nové metodiky vyznačen. My se jí budeme zabývat v dalším článku. Ne vždy dokáže jeden člověk sám své snažení dotáhnout do konce. „Důležité je vytrvat a dobře zhodnotit své možnosti, aby nezůstalo jen u plánů nebo se vše nedotáhlo do konce. Skončit v půli budování je asi ta nejhorší varianta, neboť spousta vydané energie přijde úplně vniveč. Samozřejmě, že zapojení více jedinců do něčeho podobného je pak jen ku prospěchu, síly se lépe rozvrhnou.”

 

Kudy vede?

testChcete-li si trasu singlíku projet, můžete tak učinit nejdříve virtuálně v naší komentované fotogalerii pod tímto článkem, nebo si prohlédnout video, které připravil MOAB. Celou trasu si můžete projet z Třemošné, kam vede z Plzně cyklostezka kolem Kameňáku a Orlíku. Nebo ke zmiňovanému úseku můžete dojet ze Záluží. V tom případě užijte cestu na sever, po které přejedete přes mostek říčku Třemošnou a dojedete až k železničnímu viaduktu. Směrem vlevo se dostanete cestou podél trati až k části singlíku po louce. Sledujte značky černého kola v žlutém kolečku na stromech. Cesta po singlíku od křížení s červenou turistickou značkou u trati do Horní Břízy trvá asi 4-5 minut. Nezkoušejte ale lámat rekordy - pamatujte, že cesta je jednostopá a vyhýbat se na ní protijedoucímu cyklistovi za jízdy je nebezpečné.

test

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mapa je výřezem z cykloturistické mapy Plzeň - městský obvod Plzeň 1, měřítko 1:25 000, kterou vydalo plzeňské mapové nakladatelství RAMAP v roce 2007.

 

testMinislovníček

 

MTB trasa (nebo terénní stezka) - trasa pro horská kola vedená v terénu zpravidla mimo již značené turistické trasy KČT, mnohdy s náročnějším povrchem či větším převýšením.

 

Singltrek® - úzké přírodní stezky projektované a budované dle speciální metodiky pana Tomáše Kvasničky. (Tuto značku si nechal zaregistrovat jako ochrannou známku Tomáš Kvasnička, ex-předseda ČeMBA. Vzhledem k této skutečnosti je třeba se používání výrazu vyhnout.)

 

Singltrail -  úzká, zpravidla jednostopá, přírodní stezka pro cyklisty. Zkrátka to nejlepší co biker v přírodě rád použije.

 

 

 

Odkazy

 

Singlík před Horní Břízou, cyklotrasa z Třemošné - projížďka - videoprojížďka po novém singltrailu mezi Horní Břízou a Třemošnou

 

Představujeme singlík u Horní Břízy, na cyklotrase z Třemošné - video projížďka po novém singltrailu mezi Horní Břízou a Třemošnou s komentářem o jeho vzniku

 

www.cemba.eu -  stránky České mountainbikové asociace (ČEMBA)

 

www.kolabretsnajdr.cz - stránky cykloservisu a prodejny kol pana Jiřího Bretšnajdra Kola Bretšnajdr

 

Diskuse (5)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie