Skládací Brompton – kolo plné vychytávek
Kdo si pamatuje staré skládací Esky, řekne si možná jen „no, skládačka". Tohle kolo vás ale rychle zaujme. Budí totiž pozornost, stejně jako třeba sportovní auto. Prostě se jen mimoděk otočíte, abyste se koukli, co to jede na tak malých kolečkách. Skládací Brompton, kterému většina českých majitelů familiárně říká Bromík, má malá kola. Zdaleka to není hendikep, po složení se totiž výsledný rozměr kola „smrskne" na pouhých 56 x 58 x 26 cm, tedy úhledné příruční zavazadlo menší než většina cestovních kufrů. Právě proto, že skládání je rychlé, jednoduché a velice důmyslné, je Brompton jasným favoritem pro intermodalitu, nebo-li kombinaci dopravy na kole s dopravou jinými dopravními prostředky. Ti nejlepší ho dokážou složit do osmi vteřin, doba skládání běžným uživatelem se pohybuje mezi 15 a 20 vteřinami, což znamená, že to zvládnete, než přijede tramvaj na zastávku a otevře vám dveře. Ale vezměme to popořadě...
Skládání
Brompton má stejně jako ostatní skládací kola kloub na hlavní rámové trubce, kterým se nejdelší část kola vlastně přelomí. Na rozdíl od ostatních skládaček zůstávají obě kola po složení ve stejném směru jako při jízdě. Přední kolo se přichytne háčkem k zadní vidlici, která je ve složeném stavu pod středem hlavní rámové trubky. Zasunutím sedlovky se složená poloha zajistí proti samovolnému rozložení a uvolněním dalšího kloubu na trubce nad vidlicí předního kola je složení rámu dokonáno. Rám kola se tak skládá vlastně na třetinky, proto je výsledný balíček tak malý. Nejdříve se zadní kolo sklopí pod rám, pak přední vedle něj. Ti, co umí Bromptna složit velice rychle, zvládají tyto dva pohyby najednou elegantním dvojhmatem. Na konci stačí už jen sklopit levý pedál o 90o a uchopit složené kolo za špičku sedla (překvapivě pohodlné držadlo) a vynést do schodů, či vejít s ním dveří. U dveří či u schodů jej totiž budete nejčastěji skládat. Jinak můžete Bromptna pohodlně vést, když v daném místě zrovna není povoleno na kole jezdit (například na perónu). Pokud je ten kousek cesty, který musíte zvládnout se složeným Bromíkem, pěkně rovný, stačí, když ho budete postrkovat. Čtyři malá kolečka na nosiči nad zadním kolem jsou ve složeném stavu použitelná stejně jako kolečka pojízdného kufru. Já takto Bromíka s oblibou postrkuji v uličce ve vlaku. Pokud nechcete, aby se složené Brompton zavazadlo nepohybovalo po svých druhých kolečkách, stačí sesunout sedlovku úplně dolů a kolo se tím zabrzdí proti samovolné jízdě vpřed či vzad. Pro ty, co by se snad obávali, že se o tohle kolo třeba ušpiní, ještě dodávám, že řetěz s přehazovačkou jsou ukryty mezi předním a zadním kolem a poloha obou pneumatik je po složení taková, že se na kraj „kolobalíčku" dostanou jen pneu chráněné blatníkem nebo rámem. Ani podlaha se o ně neušpiní - po ní totiž jezdí po svých kufrkolečkách. Skládání a rozkládání Bromptna si můžete prohlédnout též na videu.
Parkování
Většina kol má pro parkování stojánek. Ne tak Brompton. Ten má pro parkování vlastní parkovací polohu. Je to snadné - zadní kolo podstrčíte pod rám a kolo stojí stabilně na předním kole a kufrkolečkách a to i pokud máte brašnu na speciálním clickfixu na trubce nad přední vidlicí. Díky tomu, že z kola uděláte v mžiku zavazadlo, odpadá vám starost o zámek a zamykání a hlavně o kolo samotné.
Do vlaku zdarma a bez rezervace
Jeden z důvodů, které mne vedly k tomu, že jsem si pořídila skládacího Bromptna bylo, že teď častěji cestuji po ČR i do zahraničí a většina mezinárodních rychlíků na hlavních tratích má povinnou rezervaci na kola. Cestovat s běžným kolem, které mi umožní pohybovat se po jiném městě, je v takovém případě omezující. Ne ale s Bromptnem. Před domem ho rozložím, dojedu na něm na nádraží, na perónu složím a uložím jako kufr do kupé. V cílové stanici pak hned na peróně opět rozložím a hned z nádraží mohu pokračovat na kole, nebo sednu do tramvaje či na metro a na kole dojedu jen poslední úsek trasy. Podle situace a počasí.
Jízdní komfort
Do teď jsem nepřišla na to, proč je tohle mrňavé kolo tak překvapivě pohodlné. Moje verze s 2 x třemi převody, zvládá běžné kopečky, které se po Plzni i v jiných neplacatých městech vyskytují. Když jsem na Bromíkovi jela svoji dosud nejdelší cestu (55 km) z Trnavy do Piešťan, všimla jsem si, že pěkně pruží. Hledala jsem nějaké odpružení a teprve po chvíli si všimla malého černého válečku jen kousek od místa, kde do rámu zajíždí sedlovka. Je to silenblok, který opravdu způsobuje, že kolo lehce pruží. Překvapila mne i cestovní rychlost. Když jsem po návštěvě Muzea železné opony sjížděla z kopce do Valtic, kolo šupajdilo dolů překvapivě rychle. Problém jsem neměla ani při sjíždění lineckého kopečku Pöstlingbergu po cestě s přírodním povrchem a odvodňovacími kanálky. K pocitu příjemné jízdy přispívá dobře tvarované originální Brompton sedlo a mechové ručky na řídítkách. Pánové i dámy pak jistě ocení decentně zakrytý řetěz na ozubeném talíři a pedály, které mají odrazky ukryté ve vnitřní části pedálu, aby se případným ťuknutím zvenčí nerozbily. A pokud jste trochu povyrostli, nemusíte mít strach, že by vám Brompton byl malý. Teleskopická sedlovka je další vychytávkou tohoto jedinečného kola.
Jedinečné kolo - jedinečná výbava
Již jsem zmiňovala zvláštní clickfix na tašku, která se trochu nezvykle veze vepředu nízko nad předním kolem. Její úchyt je na takovém místě, že tašku můžete na kole mít i když je složené, jak mi na 0. ročníku Mistrovství ČR kol Brompton letos na konci září ukázal jeden jeho hrdý majitel - Jiří Brejcha z Prahy. Zaparkujete tak okamžitě kdekoli jednoduchým podsunutím zadního kola pod rám a přední tašku přitom na rozdíl od zavazadla na zadním nosiči nemusíte předem sundávat.
Inu, skládací kolo Brompton patří se svým britským původem jistě k
rodinnému stříbru a tak se nelze divit, že tam, kde mají v rodině
jednoho, další přírůstek je jen otázkou času... Teď už se vůbec nedivím
kamarádce, která říkala, že jí manžel při jedné akademické diskusi o
rozvodu položil nezvykle brzy otázku: Ale Bromptna bych si nechal já,
že?
Přečtěte si také
Brompton mistrovství ČR – neobvyklý závod skládacích kol -
článek o prvním českém mistrovství kol Brompton. Reportáž ze všech
soutěží s bohatou fotogalerií z traťového závodu, závodu ve skládání kol
i tipovací soutěže pro diváky.
Brompton World Championship 2011 - videoreportáž z posledního mistrovství světa kol Brompton v zámeckém parku Blenheim Palace poblíž Oxforgu v Anglii
Mistrovství ČR skládacích kol Brompton se konalo u Janova Hradu - reportáž o českém mistrovství kol Brompton na cyklistickém portálu NaKole.cz
Velký test skládacích kol (2.) - Brompton - test skládacích kol na portále NaKole.cz díl věnovaný Bromptnu s odkazy na další testy
Skládací kolo Brompton: dám půl království i princeznu (test) - test skládacího kola Bromton na portálu VTM živě
Odkazy
www.anglickalegenda.cz - české stránky skládacích kol Brompto, doporučuji pročíst časté dotazy (FAQ)
www.cyklospeciality.cz - stránky prodejce a výhradního dovozce Bromptonů do ČR
www.youtube.com - video jak složit a rozložit Brompton ukazuje Brompton kol Andrew Ritchie
www.youtube.com - video jak složit a rozložit Bromptoni s návodem v angličtině