Oranžový cyklovlak začal vozit cyklisty do Českého lesa
Nový spoj, který ve spolupráci s krajským organizátorem dopravy v Plzeňském kraji, společností POVED, vypravuje od soboty 16. června do soboty 29. září společnost GW TRAIN REGIO, má zvednout přepravní kapacitu do Českého lesa, kam se cyklisté mohli z Plzně dosud dostat o sobotách, nedělích a svátcích dvěma cyklobusy s kapacitou 25 a 19 převážených kol. Oranžovou vlakovou soupravu, která ve všední dny jezdí na železniční trati z Plzně přes Plasy do Mostu, doplnil speciální oranžový vagón s ližinami a háky na kola. Jeho kapacita je 60 kol. Dalších 6 kol se vejde na háky v samotné soupravě. „Cyklovlak je tak vhodnou alternativou i pro středně velké skupiny cyklistů, jelikož nabídne dostatečnou kapacitu pro přepravu jízdních kol, kterou dnes nikdo jiný pro cesty do této oblasti nenabízí," uvádí na svých internetových stránkách POVED. Z téměř padesáti dní v sezóně, kdy cyklobusy do Českého lesa jezdí, jsou podle Zbyňka Hupáka z ČSAD autobusy Plzeň zcela plné jen asi v pěti dnech na lince cyklobusu Český les a ve dvou dnech na lince cyklobusu Mže.
Podle dostupných informací stojí za nápadem vypravit do Českého lesa cyklovlak hejtman Josef Bernard. „Cílem bylo doplnit ty cyklobusy, které jezdí do Tachova. A do vlaku se vejde více lidí. Vlak jede jiným směrem na Bor a pak na Bělou, což znamená vykrytí jiné části kraje," komentuje záměr hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard. Realizací nového spoje pověřilo hejtmanství POVED. Postup byl zřejmě dost rychlý, neboť starostové obcí v Českém lese, kteří před devíti lety iniciovali první cyklobus do Českého lesa, se o plánech hejtmanství dověděli z tisku, když už byly přípravy v plném proudu. Starosta Libor Picka z Bělé nad Radbuzou je z toho rozpačitý a myslí si, že není dobře, že hejtmanství věc se starosty tří obcí, které přišly s myšlenkou cyklobusu do Českého lesa a finančně ho již několik let podporují, nekoordinovalo již od začátku tak, aby si oba spoje do Českého lesa nekonkurovaly.
Zavedení cyklovlaku se na rozdíl od cyklobusů do Českého lesa neopírá o žádný koncepční dokument, který by jeho potřebu a cíle navrhoval či podporoval. Ptali jsme se, co kraj k zavedení cyklovlaku vedlo. Šlo zřejmě to to podpořit některou z turisticky zajímavých oblastí. „Je to podle toho, jak si tipujeme turistické oblasti a kde chceme posílit turistický ruch. Tam pak nasměrujeme jak vlaky, tak autobusy. Do oblasti Český les, Šumava, Brdy, to jsou ty oblasti, které nás primárně zajímají, které chceme rozjezdit a chceme zajistit, aby vlaky a autobusy byly zavedeny tak, aby tam cyklisté mohli jezdit,” uvedl hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard. Oba cyklobusy do Českého lesa (cyklobus Mže a cyklobus Český les) přitom kraj dotuje částkou 140+160 = celkem 300 tis. ročně, obce pak ještě hradí jejich ztrátu. Letošní provoz cyklovlaku podpořil Plzeňský kraj částkou 440 tis. korun s tím, že na konci sezóny jeho přínos zhodnotí a zváží případné změny v provozování. Tržby budou od částky 440 tis. odečteny.
Trasa cyklovlaku je za běžných podmínek (tedy pokud není na trase výluka), okružní. Vlak vyjíždí z hlavního nádraží v Plzni, cyklisté mohou přistoupit i na železniční stanici Plzeň-Jižní Předměstí, kde zastavuje. Přes Stříbro jede do Svojšína, kde vlaková četa přemístí cyklovagón na druhou stranu vlaku, aby mohl dále pokračovat přes Bor do Bělé nad Radbuzou, kde v 10.40h končí. Mezi Stráží u Tachova a Bělou nad Radbuzou přitom vlak zastavuje ve všech zastávkách. Na vedlejší koleji pak v Bělé čeká až do 17.30h, kdy pokračuje dále přes Hostouň, Poběžovice a Staňkov do Plzně. Na hlavní nádraží má podle jízdního řádu přijet v 19.09h.
Ceny, tarif a jízdenky
V cyklovlaku platí stejný tarif společnosti GW TRAIN Regio jako na trati z Plzně do Mostu. V tomto vlaku ale neplatí jízdenky Českých drah, Integrované dopravy Plzeňska (IDP) ani slevy ve veřejné dopravě Plzeňského kraje. Cyklisté ale mohou využít speciální nabídku jízdného:
celodenní jízdenka za 200 Kč (1 osoba včetně kola) a
rodinná jízdenka za 350 Kč (2 dospělí a max 3 děti, vč.max 5 kol)
Jízdenky si cestující pro sebe i kolo zakupují přímo ve vlaku u průvodčího. Přepravu kola přitom avizují známkou zavěšenou na karabince, kterou dostanou od vlakového personálu nakládajícího kolo. Bez ní cyklistovi personál kolo nemůže při vystupování vydat. Jízdenky na tento vlak ale v případě cestování s kolem nelze koupit přes internet, protože systém AMSbus, který GW TRAIN Regio využívá, neumožňuje koupi jízdenky s kolem.
Mapku trasy uvedenou výše i jízdní řád cyklovlaku si můžete stáhnout v příloze tohoto článku.
Srovnání cyklobusu a cyklovlaku v číslech
Pro srovnání vám nabízíme pár čísel cyklovlak vs cyklobus. Chcete-li si srovnat i trasu, podívejte se na článek Tento víkend vyjíždí poprvé cyklobusy po Plzeňském kraji, ve kterém najdete mapku cyklobusů v Plzeňském kraji i s jejich zastávkami.
Cyklobus Český les | Cyklovlak |
|
Plzeň odj. | 8.00h | 8.32h |
Bělá n/R., nádraží příj. | 9.28h |
10.40h |
Železná (u hranic D/CZ) | 9.52h |
----- |
Bělá n/R. odj. | 17.30h | 17.30h |
Plzeň příj. | 19.00h | 19.09h |
Nejvyšší nadm. výška zastávky | 695 m n.m. (Přimda) |
520 m n.m. (Třemešné) |
Jízdné 1os+1kolo (Plzeň-Bělá) | 82+30=112Kč | 88+40=128Kč |
Jízdné 2os+2kola (Plzeň-Bělá) | 2x(82+30)=224Kč | 2x(88+40)=256Kč |
Jízdné 1os+1kolo (Plzeň-Bělá a zpět) | (82+30)+(82+20)=212Kč | 2x(88+40)=256Kč či 200Kč (celodenní) |
Jízdné 2os+2kola (Plzeň-Bělá a zpět) |
2x(82+30)+(82+20)=212Kč nebo rodinná **) |
2x[2x(88+40)]=512Kč či 350Kč (celodenní rodinná) |
Přepravní kapacita kol |
25 kol | 66 kol |
Kdy jezdí | o So, Ne a o svátcích | jen o sobotách |
Do kdy letos jezdí | Ne 30. září 2018 | So 29. září 2018 |
Kolik dnů letos jezdí |
48 dní |
15 dní |
Příspěvek na provoz v r. 2018 |
140 tis. Kč
+ ztráta ve výši cca 100 tis.Kč |
440 tis. Kč *) |
z toho Plzeňský kraj |
140 tis. Kč | 440 tis. Kč |
*) ...po ukončení sezóny bude částka ponížena o tržby
**) ...Rodinné jízdné v cyklobusu = až pro pět osob, z nichž jen 2 osoby mohou být starší 15 let = hodnota jízdenky ve výší dvou dospělých. (Dětské složitelné kočárky, skládací dětské přívěsné vozíky za jízdní kolo a jízdní kola pro děti do 6 let se přepravují v cyklobusech zdarma.)
Přečtěte si také
Tento víkend vyjíždí poprvé cyklobusy po Plzeňském kraji - co se změní v nové sezóně cyklobusů v Plz. kraji
Plzně na výlet cyklobusem směr Český les a Brdy - článek o cyklobusech do Českého lesa (cyklobus Český les a cyklobus Mže) a Brdském cyklobusu, vč. jízdních řádů, tipů na cyklovýlety a rad, jak koupit elektronicky jízdenku na cyklobus
Na vrchol Čerchova cyklobusem, dolů na kole - o cyklobusu, který vozí cyklisty až na samý vrchol Čerchova
Odkazy
www.csadplzen.cz/cyklobus - kompletní informace o cyklobusech na stránkách dopravce včetně jízdních řádů, ceníku a tipů na výlety
www.csadplzen.cz/e-jizdenka - aplikace pro nákup elektronické jízdenky a místenky
www.gwtr.cz/cs/r25-plzen-most/jizdni-rady/jizdni-rad - jízdní řády a tarif GW TRAIN regio vč. výlukového jízdního řádu
Ptáme se vás
Čemu dáváte přednost? Cyklobusu nebo cyklovlaku? Svůj názor vepište do diskuse pod článkem.
Přílohy
Jízdní řád cyklovalku do Českého les (182.62 kB)Cyklovlak do Českého lesa - letáček s trasou a jízdním řádem (290.24 kB)