Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Týden na kole skončil - ceny byly vylosovány

article

V tašce čekalo na vylosované několik šikovných dárků

Týden mobility skončil. Pro registrované účastníky akce Týden na kole ovšem skončil teprve 29. září. Ti, kteří odevzdali dotazník, který měl zjistit s jakými problémy se při cestách na kole po Plzni setkávali, byli dnes v 17h slosováni a tři z nich získají věcné ceny od organizátorů - města Plzně a regionálního cyklistického portálu plzenskonakole.cz. V Informačním centru (vedle radnice) je vylosoval náměstek primátora a předseda subkomise pro cyklistiku města Plzně Petr Náhlík.

Autor: cykloRADKA (text), Milan VŘEŠŤÁL (foto) Aktualizace: 30.09.2009

testJedním z cílů této cykloakce, která byla již potřetí součástí programu města Plzně k Týdnu mobility, bylo získat informace o tom, co cyklisty v Plzni nejvíc trápí a jak by konkrétně chtěli zlepšit podmínky. Své zkušenosti s týdenním používáním kola svěřili dotazníku Moje zkušenosti po Týdnu na kole.

 

Výsledky dotazníkového šetření mezi plzeňskými cyklisty

Akce Týden na kole se zúčastnilo více mužů, než žen spíše starší generace - účastníků do 30 let nebyla ani třetina. Většina používá kolo rekreačně (na výlety), přičemž více než polovina z nich jezdí na kole celý rok. Převažují ti, co jezdí delší trasy (nad 50km) a při výběru trasy se řídí vlastní zkušeností spíš než mapou nebo doporučením jiných.

 

K nejnebezpečnějším místům cyklisté často řadili hlavní komunikace, které ještě nejsou „lemované" cyklostezkami (Klatovská, Jateční ale i nová Americká), křížení frekventovaných komunikací (nejvíce u viaduktu blízko hráze Velkého Boleveckého rybníka, ale i přejezd Domažlické, Křimické nebo Koterovské na Světovaru). Jde přitom většinou o úseky, které cyklista nemůže efektivně objet (tedy jakési „hrdlo") nebo místa, která jsou jeho častým cílem (např. obchody na Klatovské tř.). Jako nebezpečné často cyklisté označovali pohyb chodců, psů a kočárků na cyklostezkách, někteří přitom volali po stezkách přímo v komunikaci, které by umožnily plynulejší jízdu. Na otázku Je jízda po Plzni na kole nebezpečná? odpověděla převážná většina, že není, když víte, kudy jet, což vystihuje schopnost těch, co na kole chtějí jezdit, najít si optimální trasu. 

 

Na otázku Na kterém místě byste uvítali cyklostezku? odpovídali účastníci nejčastěji: mezi Štruncovými sady a viaduktem u hráze Velkého Boleveckého rybníka. Mnozí uváděli také Klatovskou v úseku od Práce k Belánce a Americkou.

 

Několik otázek bylo věnováno parkování kol. Ukazuje se, že většinu účastníků nedostatek cyklostojanů od jízdy po Plzni neodradí - svá kola pak nejčastěji zamykají k různým zábradlím a mřížím. Asi 20% cyklistů uvedlo, že pokud nemají, kde kolo bezpečně zaparkovat (vhodně umístěný stojan s možností zamknout rám kola), raději na místo nejedou. To by mělo zajímat zejména provozovatele restaurací a obchodů, kam cyklisté jezdí, protože tím přicházejí o zákazníky. Špatná je zatím také situace s ukládáním kol na pracovišti - skoro 40% dotazovaných uvedlo, že v práci či ve školo nemají kolo kam dát.Jeden z cyklistů uvedl, že ho od jízdy na kole po Plzni odrazují minimální možnosti bezpečného parkování kol. Doslova uvedl: „Bezpečné parkování není jen otázkou vhodného stojanu, ale i způsobu jeho umístění (např. před hypermarketem mimo dosah ostrahy mezi bezdomovci s lahváčem nebo krabicovým vínem v ruce to není nejvhodnější, stejně jako venku před restauracemi, když mají zahrádku či dvůr, kam by se dalo kolo umístit.. Totéž se týká i úřadů - kolo v těchto případech někdy i zbytěčně  překáží na chodníku, přestože by se dalo umístit do cyklostojanu v prostorné vstupní hale pod dohledem vrátného. Pozitivním příkladem budiž např. cyklostojan u vrátnice na katastrálním úřadě," dodává.

 

Mezi důvody, které cyklistům brání v používání kola do práce, byl i negativní přístup okolí a zaměstnavatele. Jeden z cyklistů do dotazníku napsal: „Používat kolo v Plzni je stále bráno většinou lidí jako exces, který je sice tolerován, ale..." Inu, zřejmě nazrává čas na celonárodní kampaň, která by tento pohled mohla změnit. V Rakousku to zkusili a počty těch, co na kole jezdí denně, jdou nahoru.

 

Dá se říci, že účastníci akce patří ke zdatnějším cyklistům, neboť v průměru na kole ujeli v Týdnu mobility přibližně 100 km, ročně přitom ujedou kolem 2700 km.

 

S výsledky dotazníkového šetření budou seznámeni členové subkomise cyklistiky, jednotlivé podněty budou poté předány kompetentním úředníkům.

 

Vylosovaní

testTři z účastníků akce Týden na kole byli vylosováni a získávají od města výbavu na kolo - funkční šátek pod přilbu a termosku. O od portálu plzenskonakole.cz pak pumpičku, světlo či nářadí na kolo:

 

Petr CHUDÁČEK

Petr FAY

Martin MACH

 

Pro další tři cyklisty je připravena cena útěchy:

 

David VOŠMIK

Hana KALINOVÁ

Olga SMITKOVÁ

 

Ti, co si ceny nepřevzali při losování, nechť si je vyzvednou v pondělí 5. října 2009 nebo úterý 6. října 2009 v Infocentru mezi 17 a 18 hodinou. Předání bude fotodokumentováno.

 

 

Fotogalerie