Týmy i jednotlivci Do práce na kole v Plzni již trénují
„Zlepšete si svou kondici, zažijte s kolegy něco nového, a pokud normálně jezdíte autem, nechte ho doma a ulevte tak místu, kde žijete. Navíc můžete vyhrát nějakou ze zajímavých cen," láká do 7. ročníku Jiří George Konečný z Plzně na kole, který kampaň v Plzni koordinuje. „I když registrace běží až do konce dubna, vyplatí se přihlásit již v březnu, kdy je účastnický poplatek nejnižší. Za něj účastníci získají triko s logem kampaně a přístup na doprovodné akce," doplňuje Konečný. Kampaň není omezena pouze na Plzeň. Účastnit se může tým z libovolné části Plzeňského kraje. Při registraci je třeba zvolit nejbližší město s lokálním koordinátorem.
Letošní tvář kampaně Do práce na kole, dánský velvyslanec Ole Frijs-Madsen, říká: „Auta už vyšla z módy." Zatímco jezdit na kole je v Dánsku stejně jako třeba v Holandsku ale i v Německu či Švédsku nebo Švýcarsku zcela normální a na ulici tam potkáte pány v obleku stejně jako dámy v sukni a kloboučku, u nás je stále kolo jako dopravní prostředek vnímáno spíš jako dopravní prostředek sociálně slabších. Přitom právě na západ a sever od nás na kole do práce jezdí i lékaři, učitelé či ajťáci. Právě vzdělanější a u stolu duševně pracující lidé si více uvědomují nutnost dělat pravidelně něco pro své zdraví. Pravidelný pohyb na kole navíc člověka skvěle nastartuje k pracovnímu výkonu hlavou. Dlouhodobě má ale vliv hlavně na celkovou zdravotní kondici, se kterou má naše populace stále větší problémy. Ostatně, kdo někdy byl v USA, nemohl si nevšimnout většího počtu „asimetrických" (slovy klasika „asi metr vysokých a asi metr širokých") Američanů. Právě kombinace nezdravé fastfoodové stravy s pohybem v autě je hrozbou naší současné populace. Pokud se ale rozhodnete jezdit do práce na kole, můžete si cestou domů dopřát zaslouženou zastávku třeba v cukrárně. Nad zmrzlinou či dobrým moučníkem pak můžete přemýšlet o tom, zda je lepší lít benzín do nádrže, nebo váš benzínový rozpočet třeba projíst za dobroty.
Do práce chtějí na kole letos jezdit i někteří politici. V plánu to má hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard i náměstek primátora města Plzně Michal Vozobule (náš rozhovor s Michalem Vozobule zde), který chce vytvořit tým spolu s náměstkyní pro školství Lucií Kantorovou. K výzvě se letos chce připojit také malesický starosta Aleš Tolar.
Motivem tohoto ročníku je s nadsázkou nový druh člověka z „doby šlapací", tzv. Homo cykliens. I letošní trička pro účastníky ponesou stejný nápis. Soutěží se v kategoriích pravidelnost týmu, výkonnost jednotlivce a oceněný bude i cyklozaměstnavatel roku, který vytváří co nejlepší podmínky pro své zaměstnance jezdící do práce na kole. Kromě soutěžních trik jsou pro účastníky připraveny různé výhody u partnerů soutěže a doprovodné akce jako například veřejnou cyklodílnu (27. dubna) nebo snídaně pro cyklisty (22. května) či společné květnové koupání na Boleváku. Soutěžní výzvu organizuje spolek Auto*Mat a v Plzni ji koordinuje Plzeň na kole s podporou Plzeňského Prazdroje a grantového projektu Prazdroj lidem a dalších partnerů. Výsledky soutěže budou vyhlášeny začátkem června při závěrečné cyklopárty.
Registrace
Kampaně DO PRÁCE NA KOLE vyzývá, aby se lidé dopravovali do práce nebo školy na vlastní pohon - na kole, koloběžce, během či pěšky. Registrace 2-5ti členných soutěžních týmů běží od 1. března do konce dubna na www.dopracenakole.cz . Soutěží se od 1. května v kategoriích pravidelnost týmu, výkonnost jednotlivce a cyklozaměstnavatel roku.
Přečtěte si také
Michal Vozobule - nový náměstek pro dopravu v Plzni - rozhovor s novým náměstkem primátora pro dopravu o cyklistice v Plzni
Po městě na kole - jak na to? - Jednoduché rady pro ty, kteří chtějí začít jezdit po městě na kole