V Plzni mohou cyklisté využít již druhý carsharing. Karkulku.
Je to již více než 15 let, co u nás vzniknul první carsharingový systém Autonapůl, který od července 2014 funguje také v Plzni, jak jsme psali v článku Proč cyklisté ve městě potřebují sdílení aut, tedy carsharing. Právě těm, co se rádi pohybují po městě na kole nebo veřejnou dopravou je totiž hlavně určen.
Odborníci totiž říkají, že pokud vlastním autem za rok najedete méně než 10 tis. kilometrů, je pro vás jeho provoz neekonomický. Třeba ale auto máte a jen se někdy o něj nedokážete podělit - prostě byste v tu chvíli potřebovali ještě jedno. Možná ale auto nechcete, ale prostě jen potřebujete něco nebo někoho odvézt a auto by se vám hodilo. Některé ženy nebo senioři se prostě nechtějí o auto starat. Právě pro takové případy se hodí carsharing, tedy sdílení aut více uživateli.
Co budete potřebovat, pokud chcete používat vozy Karkulka
Vlastně jen chytrý telefon s příslušnou aplikací a bankovní kartu s povoleným placením na internetu. Pokud jedno z toho nemáte, budete muset Karkulku oželet.
Jak začít
Chcete-li se stát uživatelem červených sdílených aut Karkulka, musíte provést registraci na portálu Karkulky, která trvá asi 4 min. K té potřebujete osobní údaje vč. e-mailu a telefonního čísla, foto řidičského průkazu a číslo bankovní karty umožňující platbu přes internet. Registrace musí být schválena dispečinkem (může trvat až několik hodin). Po schválení získá uživatel vlastní účet, díky kterému vidí polohu všech vozů Karkulka v mapě. Může si kliknout na nejbližší volné auto (v mapě označené červeným logem Karkulky, čísla označují počet aut blízko sebe, po zvětšení lze zjistit jejich přesnou polohu) a to si rezervuje. Poté stačí auto pomocí aplikace odemknout a ze šuplíku u spolujezdce vytáhnout klíče. Po skončení jízdy řidič uloží klíče do šuplíku u spolujezdce a napojí je na čtečku a pomocí mobilní aplikace zamkne vozidlo. Uživatel vloží do systému bankovní kartu a systém si strhne odpovídající částku. V jednu chvíli si strhne částku za časovou rezervaci a potom za ujeté kilometry. Pak se vygeneruje faktura, kterou si lze jednoduše stáhnout či vytisknout.
Cena a tarify
Cena za použití sdíleného vozu je kombinací časového a kilometrového tarifu. Základní tarif je kombinací hodinového půjčovného + sazby za kilometr. Hodinová sazba např. pro Ford Focus činí 55 Kč/hod, kilometrový tarif je 5,50 Kč/km. Pokud uživatel ví, že bude jezdit hodně, tak si může aktivovat Smart tarif za 150 Kč/měsíc a pak se mu snižuje jak hodinová, tak kilometrová sazba. Držitelé ročního předplatného na MHD v Plzni mají sazby za půjčení nižší. Ceny v tabulce jsou platné při zapůjčení vozu Ford Focus combi.
Trasa jízdy |
Vzdálenost
[km] |
Čas jízdy +stání |
CENA při |
CENA při |
Plzeň-Praha | 100km | 1h | 550+55=605 | 450+45=495 |
Plzeň-Praha-Plzeň | 200km | 3h |
1100+165=1265 | 900+135=1035 |
Běžný provoz
Stávajících 9 vozů, které PMDP pořídily na operativní leasing a o jejichž údržbu se stará AUTO IN, parkují ve vlastních zónách v různých částech města. Vždy platí, že auto se musí vrátit do své zóny, která je zakreslena v mapě v uživatelské aplikaci. Auta zatím nejsou vybavena nosiči na kola nebo sedačkami pro děti, ale provozovatelé by je rádi v budoucnu uživatelům nabídli. Dispečink pro nenadálé situace funguje 24 hodin denně.
Kdo auta Karkulky nejvíce používá
Carsharing nejvíce využívají mladší lidé mezi 25 a 35 lety věku. Nejčastěji se auta půjčují o víkendech. Ve všedních dnech je špička kolem čtvrté hodiny odpoledne. To odpovídá složení uživatelů: 80% běžní uživatelé a 20% podnikatelé. Letos k nim přibydou také úředníci centrálního Městského obvodu Plzeň 3. Carsharing Karkulka provozují dopravní podniky města Plzně, a.s. „Je to primárně služba pro veřejnost. Aby si lidé nemuseli auta kupovat, ale měli je k dispozici, když je potřebují," říká manažer projektu Karkulka Milan Šot. Podobně jako v jiných městech jako je třeba Paříž, je carsharing spolu s bikesharing součástí systému veřejné dopravy, který má umožnit těm, co auto potřebují jen výjimečně, si ho nekupovat, ale jen půjčit, a jinak používat veřejnou dopravu. Pro ty majitele aut, kteří najedou ročně méně než 10 000 kilometrů je totiž vlastní auto neekonomické. Vozy Karkulka mohou využívat i firmy, které auta potřebují většinou během pracovní doby, což při optimální skladbě uživatelů pomůže využít auta i v zatím „hluchou" dobu mimo uživatelské špičky. „Hledáme způsoby jak to udělat, aby byl projekt ekonomicky co nejlépe vyvážený," doplňuje Milan Šot.
Zatímco v září 2018, kdy Karkulka na území města Plzně s 8 vozy začínala, její uživatelé najeli 2085 kilometrů, v prosinci to bylo už 8822 kilometrů a v únoru 2019 už to bylo 10 020 kilometrů. Dá se očekávat, že počet najetých kilometrů bude stoupat a brzy se flotila vozů rozšíří i o vícemístný vůz (pro 5-8 osob a větší náklad).
Výhody ve městě
Zatímco o vlastní auto se musíte po celý rok starat, u karkulkových vozidel tomu tak není. Vy musíte po skončení jízdy jen auto řádně přes aplikaci zamknout a samozřejmě mu doplnit pohonné hmoty, tak, aby byla nádrž plná. Pak už se starají jiní. Vozy carsharingu Karkulka splnily podmínky tzv. bezplatného parkování podle vyhlášky, a tedy na území města Plzně parkují bezplatně. Tím se ve městě uvolní parkovací místa. Odborníci totiž říkají, že jedno sdílené auto nahradí 6-10 privátně používaných. Lze tak doufat, že časem vzniknou i vyhrazená parkovací místa pro sdílená auta v oblasti zón placeného parkování v centru Plzně. Použití sdílených aut oproti těm vlastním má vůči městu ještě další výhodu. Zatímco vlastní auto, které vám stojí v garáži nebo před domem, použijete téměř vždy, když se potřebujete někam dostat, carsharingovým autem pojedete, jen když opravdu musíte. Eliminuje se tak spousta zbytečných cest po městě a při masivním využívání carsharingových aut se sníží dopravní zácpy a zvýší rychlost těch, kteří jedou autem. Ve výsledku na tom vydělá celé město.
Odkazy
Autonapůl - carsahringový systém operující v 10 městech ČR vč. Plzně
Karkulka - carsharing PMDP
Přečtěte si také
Proč cyklisté ve městě potřebují sdílení aut, tedy carsharing - o prvním carsharingu v Plzni, který stále funguje