Vláda schválila Cyklostrategii - co cyklistům přinese?
O tom, že je kolo v ČR vnímáno spíš jako sportovní náčiní než jako dopravní prostředek, vypovídají už statistiky prodeje kol. Zatímco v cyklisticky vyspělých státech, jako jsou Holandsko, Dánsko nebo Německo, je přibližně polovina prodaných kol městských, u nás se prodávají nejvíce horská kola. Přestože podle průzkumů má téměř každý druhý Čech doma alespoň jedno kolo, pro běžnou dopravu na krátké vzdálenosti ho používá v ČR jen malá část obyvetel. Výstavba stezek v posledních letech nabrala obrátek, takže cyklisté mají k dispozici už i delší souvislé úseky vedoucí právě po cyklostezkách. Tedy někde. Někde totiž s pomocí různých dotací vybudovali stezek více a síť je rok od roku spojitější, někde sotva, co se cyklista rozjede po stezce, musí brzdit před značkou konec cyklostezky. Není to ale jen problém peněz... Když pojedete třeba po kruhovém objezdu v Plzni na Slovanech, který lemuje chodníková cyklostezka, podle stávajících pravidel a značení byste měli 7x sesednout a zase nasednout na kolo při každm křížení komunikace, která do tohoto kruhového objezdu ústí. Asi každý, kdo tu poprvé jel si v duchu či dokonce nahlas říkal: „Kdo to proboha vymyslel?” Poprvé nejspíš sesednete a kolo opravdu převedete, podruhé a potřetí už se vám to přestává líbit, takže počtvrté už značky ignorujete a vesele pokračujete na kole i přes komunikaci.
Takových a jiných problémů je ovšem víc a ti, co stezky projektují a realizují, je nevyřeší. Jejich možnosti jsou dány zákony, vyhláškami a jinými předpisy, které není lehké změnit. Na rozdíl od silniční stě, kde je jasně vymezeno, co má dělat stát, co kraje a co města a obce, u sítě komunikací pro cyklisty tomu tak úplně není. Zatímco o páteřní síť pro motorová vozidla se na úrovni státu stará Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), u cyklostezek se teprve jedná o tom, jak a v jakém rozsahu by tato páteřní síť měla vypadat. Iniciativu v tomto případě vyvíjí národní cyklokoordinátor. Úředník placený za státní peníze? Nikoli. Tuto funkci vykonává inženýr Jaroslav Martinek od června 2009. Ovšem na zpracování klíčového vládního dokumentu, který nyní nahradil již zastaralý vládní dokument z roku 2004, získal on a jeho tým peníze z Evropského regionálního rozvojového fondu (ERDF) z programu Central Europe. Cyklostrategie 2013, jak zkráceně nový vládní dokument Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR pro léta 2013-2020 nazývá. Byla připravena v rámci mezinárodního projektu Central MeetBike. Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., kde Jaroslav Martinek pracuje, je lídrpartnerem projektu, na kterém spolupracuje s dalšími městy a organizacemi ze Slovenska, Polska a Německa řídí.
S krizí a škrty v rozpočtech teď mnozí politici hledají cesty, jak ušetřit. Výdaje na dopravu patří v rozpočtech státu, krajů i obcí k těm nejvyšším. Je zřejmé, že kolo se pro dopravu z místa na místo nehodí vždy, ale třeba ve městech, kde převážná část cest není delší než 5 kilometrů, je vhodným dopravním prostředkem. Jak ukazují průzkumy, na cestu po městě by kolo využívalo mnohem více lidí, pokud by pro cestu měli k dispozici bezpečnější infrastrukturu. „Cyklistická doprava je nejen zdravější, ale ve městě mnohdy i rychlejší a praktičtější, než jízda autem. Důležité ale je, aby se cyklisté mohli po městě pohybovat bezpečně. Vytyčeným cílem je zvýšit podíl cyklistů na našich silnicích celkově o 10 % a ve městech až o 25 % a do roku 2020 snížit počet jejich úmrtí na silnicích na polovinu," uvedl o cyklostrategii ministr dopravy České republiky Zbyněk Stanjura.
„Národní cyklostrategie není jen o penězích, hlavním cílem je zlepšit kvalitu života lidí v České republice," shrnuje poslání nového dokumentu Jaroslav Martinek.
Cyklostrategie 2013 svůj soubor cílů a opatření směřuje do čtyř hlavních oblastí oblastí - financování, bezpečnosti, legislativy a cykloturistiky. Pokud by vás jejich výčet zajímal, stáhněte si je v příloze tohoto článku. Do přípravy se také aktivně zapojila města, která podporují cyklistiku. Vzájemná jednání tak byla místem pro výměnu zkušeností a zřejmě i podhoubím, které pomohlo na svět právě vznikající Asociaci měst pro cyklisty.
Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR pro léta 2013-2020 (zkráceně Cyklostrategie 2013)
Stategický dokument schválený vládou ČR ve středu 22. května 2013. Materiál mapuje stávající situaci v oblasti cyklistické dopravy a cykloturistiky a navrhuje opatření pro její rozvoj nejen v oblasti dopravy, ale také cestovního ruchu, zdravotnictví a životního prostředí. Aktualizovaná Cyklostrategie 2013 nahradí dosud platný vládní dokument, který schválila česká vláda v roce 2004. Cyklostrategie ve více než třech desítkách opatření shrnutých do čtyř hlavních cílových oblastí navrhuje postup, jak plánovaných cílů dosáhnout. Mnohá opatření přitom představují systémové neinvestiční kroky, které mohou např. vhodnou úpravou stávajících předpisů a zákonných norem ušetřit náklady při budování cyklistické infrastruktury či zajistit větší bezpečnost cyklistů v dopravním provozu.
Jaroslav MARTINEK, koordinátor rozvoje cyklistické dopravy ČR (zkráceně národní cyklokoordinátor)
Je absolventem Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně, obor Konstrukce a dopravní stavby, silniční a městské dopravní inženýrství, kde promoval v roce 1993. Poté čtyři roky působil na městském úřadě v Olomouci, kde se věnoval převážně rozvoji cyklistické dopravy. Svůj celý profesní život již od diplomové práce zasvětil cyklistice. Podílel se mimo jiné na projektech pro Ministerstvo dopravy, zejména na přípravě vládního dokumentu Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR (schválen 2004), na jehož implementaci na všech úrovních se dosud významnou měrou podílí. Poskytuje koordinační a metodickou pomoc krajům a obcím. Každé dva roky pořádá pravidelné národní cyklokonference. Spravuje webové stránky www.cyklostrategie.cz určené odborné veřejnosti. Od března 2011 je také hlavním manažerem mezinárodního projektu Central MeetBike, jehož cílem je přenos know-how a zkušeností s rozvojem cyklistiky v Německu do českých, polských a slovenských měst. Absolvoval stáž u švýcarského SchweizMobilu, zúčastnil se několika evropských konferencí VeloCity.
Od roku 1997 je zaměstanancem olomoucké pobočky Centra dopravního výzkumu, v.v.i., nyní ve funkci vedoucího oblasti nemotorové dopravy, se specializací na rozvoj cyklistické dopravy v České republice. Do funkce Národního koordinátora rozvoje cyklistické dopravy ČR ho jmenoval ministr dopravy ČR 22. června 2009. Jako neformální koordinátor cyklistiky v ČR působil ale již před tímto datem. Postupně si vybudoval tým svých odborných poradců, se kterými se snaží prosazovat cyklistiku na národní úrovni po vzoru cyklisticky vyspělých států.