Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Z Furth im Waldu do Plzně po mezinárodní cyklotrase 3

article

A pak do sedel!

Dálkové cyklotrasy u nás ještě nejsou tak populární jako například v Německu. Pokud se chcete vypravit na některou z těch českých, nabízíme vám inspiraci v podobě zážitků účastníků akce Na plzeň, cyklisto, na Plzeň, kterou jsem s finanční podporou města Plzně pořádala ve dnech 4. - 6. července 2009. V sobotu 4. července vyjely skupiny cyklistů ze tří různým míst  po mezinárodních cyklotrasách do Plzně. V tomto článku se dovíte, jak jsme absolvovali trasu z Furth im Waldu do Plzně a co na ní bylo zajímavého. Třeba se necháte inspirovat k cestě po ní i vy.

Autor: cykloRADKA (text a foto), Vojta LIŠKA (foto) Aktualizace: 08.07.2009
Vstoupit do diskuse (0)

testÚsek mezinárodní cyklotrasy číslo 3 (CT3) z Furth im Waldu do Plzně měří celkem 90 km a tak jsme si ho rozdělili do dvou částí. První den jsme jeli 55 km z Furth im Waldu do Merklína, druhý den pak zbývajících 35 km do Plzně. Na trase jsme měli různé zastávky na zajímavých místech. Informace o nich najdete níže.

 

Doprava do Furth im Waldu

Do Furth im Waldu jezdí z Plzně (potažmo z Prahy) celkem čtyři přímé rychlíky. My jsem použili rychlík Karel Čapek s odjezdem v 7.00 h ráno z hl. nádraží v Plzni, který zastavuje jen v Domažlicích a do Furth im Waldu přijíždí v 8.11 h. Tento vlak má polovinu služebního vozu určenou pro úschovu během přepravy, takže zvládne přepravit i více kol. Další přímé spoje z Plzně do SRN umožnují přepravu jen několika kol na vstupních plošinách vlaku, což může být problém zejména o víkendech, kdy jsou vlaky plně obsazené. Pro cestu si musíte zakoupit jízdenku v mezinárodní pokladně (Plzeň-Furth im Wald za 203 Kč), za kolo pak připlatíte ještě 30 Kč. Pokud pojedete ve skupině, může pro vás být výhodnější koupit si jízdenku REGIO DB+, která stojí 550 Kč a platí až pro 5 osob. Ceske drahy nabizi radu zajimavych slev, rozhodne se o vhodne jizdence vyplati informovat predem.

 

Mapa a průvodce po trase

testLetos v zimě bylo vydáno již druhé revidované vydání průvodce po mezinárodní cyklotrase Praha - Plzeň - Regensburg. V brožuře formátu cca 10 x 20 cm najdete mapové výřezy i praktické informace s kontakty na ubytování, infocentra či zajímavá místa k navštívení. Části trasy  vyznačené v mapě v tomto průvodci najdete v příloze. Brožura je k dispozici s českým i německým textem. Vydal ji Plzeňský kraj a je k dispozici je v  infocentru města Plzně a na Úřadě Plzeňského kraje.

 

Z Furth im Waldu na hranice

testFurth im Wald je malebné bavorské městečko s asi šesti tisíci obyvatel. Cestu z nádraží (před nádražím odbočit doleva) do centra jsme absolvovali přes malebné náměstí. Prohlédli jsme si radnici, zvonkohru  (bohužel hraje jen v 11 a 18 h)  i hradní věž naproti infocentru v boční uličce na konci náměstí. Tam byl také oficiální start naší cesty. Hned vedle Dračího muzea. Kdybychom sem přijeli o víkendu v srpnu, mohli bychom být svědky velkolepé historické hry v plenéru náměstí „Skolení draka”. Jde o nejstarší tradiční akci v Německu - Skolení draka je ve Furth im Waldu hráno již od roku 1430. Dvacetimetrového draka ovládají lidé uvnitř, příští rok se diváci dočkají zbrusu nového draka řízeného počítačem.

 

Z městečka jsme vyjeli po úzké cestičce brankou, pak se dali doleva kousek po silnici a opět úzkým průjezdem mezi domy vpravo. Tak jsme se napojili na stezku, která nás mezi poli kolem zahrad vyvedla až na silnici k Drachensee. Nově vybudovaná přehrada Drachensee má i krásně upravené okolí s malým přírodním divadlem a nezvyklou vyhlídkou ve tvaru vzpínajícího se draka. Vystoupali jsme nahoru a pokochali se výhledem. Stálo to za to. Pánové pak obdivovali důmyslné konstrukční řešení schodů.

 

Od vyhlídky můžete pokračovat dále po značené trase po silnici do Eschkamu nebo po nově vybudované asfaltové cestě po druhé straně Drachensee. Tím se vyhnete nejen silnici, ale i kopci v Eschlkamu. Na hranice je to trochu do kopečka. I Němci jezdí z Eschlkamu do Neuagnu vlevo po chodníku. V Neuagnu na něj totiž navazuje cyklostezka lemující silnici až k hranicím. Na poslední křižovatce před hranicemi se vyplatí odbočit doleva k pomníku pašeráka. Najdete jej snadno - žulová socha pašeráka s krávou a ovečkou je pod stromy na blízkém rozcestí.

 

Na hranicích si nezapomeňte na konci cyklostezky udělat foto hraničního kamene a povšimnout si motivů na něm ze strany do Německa i do Čech.  Po průjezdu celnicí zjistíte, kolik kilometrů vám zbývá do Plzně či do Prahy.

 

Ze Všerub od hranic do Kdyně

 

testVe Všerubech stojí za to si prohlédnout krásně opravený kostel. Nezapomeňte kousek za ním odbočit doleva a zastavit se u kamene dotyku. Kameny doteku najdete ve všech příhraničních obcích, které se spojily do sdružení  „Královský hvozd”. Pohlazením vybroušeného kamene se dotknete části masivu, na kterém tyto obce leží. Jen kousek za Všerubami u čerpací stanice najdete památník politickým vězňům. Pokud si chcete cestu zpestřit výstupem na kopeček, zajeďte si na Tanaberg, na kterém stojí kruhový poutní kostel sv. Anny.

 

Po výstupu do Všerubského průsmyku pak už vás  čeká krásný sjezd dolů do Prapořiště a Kdyně. Ve Kdyni můžete navštívit muzeum, které je hned vedle radnice. Tam také sídlí kdyňské infocentrum. Oběd jsme si dali v Černém orlu na náměstí, kde poskytují stravování i ubytování se značkou Cyklisté vítáni. Ubytovat se můžete i v nedaleké chatové osadě Hájovna kousek nad Kdyní, která získala stejný certifikát kvality.

 

Kdyně má navíc zajímavé okolí s množstvím cyklostezek i zajímavých míst. My se vydali po CT 3 dál a vyšlápli až na Rýzmberk. Výhled z rozhledny také stál za to, odměnou nám bylo vychlazené pití v chatě hned u rozhledny. Pokud máte rádi rozhledny, můžete zajet ještě o kousek dál na Koráb, nebo navštívit zříceninu Nový Herštejn s přírodní památkou Herštýn, kde kvete mj. vzácný áron plamatý.

 

Z Kdyně do Merklína

 

testZ Rýzmberku vás čeká už vcelku pohodová cesta většinou dolů nebo po rovině. Těsně pod Rýzmberkem je třeba odbočit doprava u tří Novodvorských dubů - krásných několik desítek metrů od sebe vzdálených dubů. Pod jedním z nich možná zahlédnete v ohradě divočáka. Přes Staněntice a Hříchovice dojedete do Hradiště. Tam můžete zastavit v hospůdce s ubytováním s nezvyklým jménem U Lenina. Jestli budete mít štěstí a zastihnete přímo majitele, pochopíte, proč se to tu tak jmenuje. Za Kanicemi vás čeká krátké ale prudké stoupání za potokem, pak už jen sjezd do Kolovče. 

 

V Kolovči rozhodně neopomeňte zastavit v Muzeu techniky a řemesel, kde mají i známý mlýn na přemílání starých bab na mladé dívky. Navíc se určitě dobře pobavíte při pohledu na výbavu kadeřnictví z 20. let minulého století nebo na staré kolo s tahacím zvonkem na provázku. Můžete si odtud také odvézt nějaký kousek tradiční chodské keramiky, která, jak se můžete přesvědčit na plotě před mlýnem na báby, ani venku nepopraská.

 

Chcete-li ještě zastavit na občerstvení, zkuste to v Poděvousích - jen asi 50 metrů od trasy na silnici do Ptenína je hospůdka U Souseda s terasou. Můžete se také zastavit v pensionu Zelený háj křižovatky na Výtuň.

 

Merklín uvidíte již po pár kilometrech zdáli, hlavně jeho dominantu - kostel sv. Mikuláše. V Merklíně je ale také českobratrský kostel. Pro nás byl Merklín cílem prvního dne tedy přesněji řečeno pension a restaurace U Josefa. Zde jsme pod pergolou dobře povečeřeli a ráno i posnídali. Při setkání s merklínským místostarostou Baumrukem jsme se dověděli i něco o historii. Čepují tu dobřanské pivo z pivovaru Modrrá hvězda. Hilda, Toni a Maria ho ochutnali.

 

Z Merklína do Dobřan

 

testZ Merklína nás ráno čekal zahřívací kopeček kolem Merklínské hůrky. Průjezd Soběkurami jsme úspěšně zvládli (pozor na správné odbočení vlevo) a dojeli do zdáli viditelných Dnešic. Projeli jsem kolem nově opraveného kostela a kolem chlumčanské keramičky poté směřovali do Dobřan. Za modrou budovou pivovaru Modrá hvězda jsme zastavili u infocentra a s průvodkyní se vydali do kostela sv. Víta. Tato unikátní stavba realizovaná podle návrhu známého barokního stavitele Jakuba Augustona mladšího nás doslova uchvátila. Prohlédli jsme si oboustranný oltář z přízemí i ochozu v patře. Opravdu jedinečný zážitek.

 

Pak jsme se vydali přes starý kamenný most do Plzně. Už nedaleká Lhota je totiž součástí krajského města. Z Valchy jsme si ještě prohlédli zbytky Litického hradu a dominantu Litic - kostel sv. Petra a Pavla. Po lávce přes přehradu České údolí dojedete až Na Výsluní. po levé straně byla vidět známá plzeňská věznice na Borech, kde byl vězněn třeba i Václav Havel. Její kulovitá střecha připomíná spíše hvězdárnu. Od křižovatky nad Tyršovým mostem (první celosvařovaná mostní konstrukce v Čechách) to bylo jen kousek do Meditační zahrady. Tento unikátní Památník obětem zla vytvořený politickým vězněm Lubošem Hruškou naše německé cyklisty opravdu nadchnul. Rozhodně se sem chtějí vrátit. Podél řeky Radbuzy jsme pak dojeli až do Plzeňského Prazdroje, kde jsme se na nádvoří setkali s ostatními skupinami. O cestě po Plzni si přečtěte v dalším článku ze seriálu Na Plzeň, cyklisto, na Plzeň.

 

Přečtěte si také

Zážitky z dalších úseků mezinárodních cyklotras i z projížděk Plzně na kole připravujeme. Ještě si přečtete:

- Z Prahy Smíchova do Plzně po mezinárodní cyklotrase 3

- Ze Železné do Plzně po Panevropské cyklotrase 37

- Po Plzni na kole můžete vidět spoustu zajímavého

 

 

 

Přílohy

Mapa 5: Furth im Wald - Kdyně (256.46 kB)
Mapa 6: Kdyně - Poděvousy (251.40 kB)
Mapa 7: Poděvousy - Plzeň (232.06 kB)
Mapa 8: Plzeň (301.55 kB)

Diskuse (0)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie