Železniční muzeum v Bezdružicích
Marek Plochý jako výpravčí a ředitel muzea v jedné osobě
V neděli 20. dubna 2014 bylo v Bezdružicích pro veřejnost otevřeno železniční muzeum, jediné s touto tématikou v Plzeňském kraji. Splnil se tak sen spolku Plzeňská dráha a především jeho předsedy Marka Plochého. Pro muzeum bylo využito budovy bývalého skladiště a pokud na nádraží přijdete, nemůžete jej přehlédnout. Jde o dřevenou typizovanou budovu, jaké se v druhé polovině 19. století stavěly na nádražích v celém Rakousko-Uhersku.
Otevřeno bude vždy při akcích, které se konají na nádraží, případně po domluvě na telefonu 604 827 735.
GPS: 49°54'11.302"N, 12°58'10.450"E (v mapě)
Autor: Jirka HOLOMEL (text&foto), Jiří BÍZEK (foto)
Aktualizace: 02.05.2014
Budova skladiště byla postavena současně s nádražím, tedy před rokem 1901. Již delší dobu byla využívána jen nárazově jako depozitář, výčep nebo divadélko v rámci Bezdružického parního léta. V roce 2003 to měla nahnuté, když se jí pokusil zapálit neznámý vandal, ale byla zachráněna, odkoupena od SŽDC do vlastnictví spolku Plzeňská dráha a poté vzorně zrekonstruována. Celou dobu členové spolku sbírali věci s železniční tématikou, které by posloužily jako muzejní exponáty. Podařilo se shromáždit zajímavou kolekci předmětů i dokumentů, vhodně naaranžovat a v neděli dne 20. dubna 2014 bylo muzeum zpřístupněno veřejnosti. Zájem byl značný a podle odhadu předsedy spolku Marka Plochého si prohlédlo muzeum během neděle více než 300 osob. Návštěvníky vítal osobně předseda v uniformě výpravčího z třicátých let minulého století.
Na bezdružickém nádraží byly k vidění i další zajímavosti - lokomotiva T211, zvaná prasátko, na pravidelných spojích celý den jezdila nejmodernější souprava RegioShark. Před výtopnou byl cíl Pochodu za mašinkou se soutěží a opékáním špekáčků. V nádražní budově bylo možné prohlédnout si dobovou četnickou stanici a páni četníci hráli své role s humorem sobě vlastním.
Pokud by někdo doma objevil dokumenty, fotografie nebo předměty, vztahující se k bezdružické lokálce, členové spolku by byli neskonale vděčni.
Zájemcům o železniční historii a trať Pňovany - Bezdružice doporučuji knihu Bezdružická lokálka autora Jiřího Bízka, vydanou v roce 2010.
Fotogalerie
Budova muzea s lokomotivou T211
Budova se nachází v blízkosti nádražní budovy, hned u kolejí
Na bezdružickém nádraží na vás dýchne nostalgie
Marek Plochý jako výpravčí a ředitel muzea v jedné osobě
Výdej jízdenek obsazený zvědavými návštěvníky
Prosím jednu jízdenku do Konstantinových Lázní
Pokladní vám lístek(vstupenku) orazí na zvláštním razícím stroji s hlasitým buchnutím
Koukej, na tyhle jízdenky jsem jezdil do školy
V bezdružickém železničním muzeu se k jednotlivým exponátům dovíte mnoho zajímavého od uniformovaného přednosty
Exponáty zajímají děti i rodiče
Přesvědčivý Marek Plochý - jako by dělal výpravčího odjakživa
Četnická stanice momentálně bez delikventů
Výškový profil tratě s informacemi o jednotlivých zastávkách
Motorový vůz M 131.1386 jezdil na bezdružické trati do roku 1983. Dnes stojí na pomníku vedle staniční budovy
Budova staničního skladiště před zahájením rekonstrukce na železniční muzeum
...a během ní
Rekonstrukce začala vybudováním přístupu ke dveřím
Nejprve proběhla obnova střechy a východního štítu, poškozeného požárem
Práce na vnitřní expozici byly zahájeny v roce 2012
Motorový vůz 810 670-0 vozí z Trpíst do Lomničky i kola
Přímý spěšný vlak KRASÍKOV z Plzně do Bezdružic umožňuje v Regionově i přepravu kol
Nostalgický vláček s lokomotivou z roku 1899 jezdí při Bezdružickém parním létě u Konst. Lázní
Lokomotiva Kafemlejnek 310.072 ve zvláštním vlaku u Strahova
Brody jsou příjemným zpestřením, především pro kluky
V serpentinách u Šipína
Krásná příroda a spokojené cyklistky-tak to funguje na Bezdružicku