Změny v novém jízdním řádu vlaků se dotknou i cyklistů
Letošní rozsah přepravy se podle nového jízdního řádu oproti tomu stávajícímu o trochu snížil a dostal se tak přibližně na rozsah v roce 2009. Rušily se málo využívané spoje, kterými lidé s koly cestují jen zřídkakdy. Změny cyklisty zasáhnou spíše na rychlíkových spojích. Modernizací vagónů se na většině rychlíkových spojů projíždějících Plzní sice zvýšila kultura cestování, ale cyklisté si budou muset místo pro kola většinou rezervovat předem a přeprava jejich dvoukolého miláčka se v některých vlacích (zejména v úseku Praha-Plzeň) oproti stávající ceně v průměru zdvojnásobí. Nově bude do Plzeňského kraje dvakrát denně zajíždět vlak Pendolino i ve všední dny.
Nové vozy a vlakové soupravy
Již v průběhu letošního roku se na tratě dostávaly nové či nově zrekonstruované železniční vozy a vlakové soupravy. Většina z nich má vyhrazené prostory pro přepravu kol. ČD při rekonstrukcích sledují trend z Německa, kde službu úschova během přepravy vůbec neznají a cyklista si své kolo nakládá do vozů jako spoluzavazadlo sám a sám si za ně také během přepravy zodpovídá. Na tratích v Plzeňském kraji se tak budete moci při nakládání kol setkat s několika novými typy vozů či vlaků:
Regionova
- zelenožlutá souprava využívaná pro regionální dopravu umožňuje
pohodlné naložení kola, neboť prostor mezi dveřmi uprostřed soupravy je v
úrovni nástupiště. Prostor pro zavěšení kol je hned za vstupními
dveřmi. Pokud nastupuje větší skupinka cyklistů, většinou kola umně
poskládají (střídavě řídítky na jednu a druhou stranu) vedle sebe a
zajistí gumicuky. Mnohdy se tak na plošinu vejde více kol, než je
deklarováno. Stabilitu kol pak mohou sledovat ze sklopných sedátek
umístěných na plošině hned u háků na kola, nebo z vyvýšeného sezení přes
prosklené dveře. Regionovy jezdí nyní téměř na všech tratích v
Plzeňském kraj, tedy na traťi 160 Plzeň hl.n. – Žihle, traťi 170 Plzeň
hl.n. – Kozolupy, trati 170 Mariánské Lázně – Plzeň hl.n. – Rokycany –
Zdice – Beroun, trati 175 Rokycany – Příkosice, trati 176 Chrást u Plzně
– Radnice, trati 180 Plzeň – Domažlice, trati 181 Nýřany – Heřmanova
Huť, trati 184 Domažlice – Tachov – Planá u Mar. Lázní, trati 185
Domažlice – Klatovy – Horažďovice předměstí a trati 190 Plzeň hl.n. –
Blovice.
RegioShark - i tato moderní souprava umožňuje přepravu kol v nově vybavených prostorech vozů s háky. Prostor na zavěšení kol je hned za dveřmi. Párový S úchyt k zavěšení kola ale čeští cyklisté neznají, a tak se se zavěšením mordují, nebo jen kolo opřou pod hákem. Nákres či piktogram ukazující způsob zavěšení kola by uvítali hlavně ti, co znají jen klasické háky. V Plzeňském kraji jezdí „žralok” o sobotách a nedělích na tratích 160 Plzeň - Žatec, trati 170 Rokycany - Plzeň - Mariánské Lázně a na trati 180 Plzeň - Domažlice.
Bdmpee - prostor pro zavěšení kol má hned za vstupními dveřmi, kam je z volného prostoru části vagónu určené pro sezení přes skleněné dveře vidět. Přístup do prostoru pro kola je po schodech, s vytáčením kola zde není problém. S těmito vozy se budete moci setkat v Expresech souprav ČD na trati Praha - Plzeň - Domažlice - Mnichov, (ale až ode dne vyhlášení, nyní tam ještě nejezdí).
Bezbariérové vozy typu Bbdgmee
- zrekonstruovaný vůz s prostorem pro kola na dvou místech vagónu, kde
je vždy 6 háků na kola. Číslo háku je shodné s číslem sedadla v
přiléhajícím kupé. Háky jsou ve třech různých výškách, ty dva nejnižší
však neumožňují zavěsit všechna kola. Problémy nastanou také, pokud má
některé z kol širší biková řídítka. Pak vám nezbyde nic jiného než
požádat ostatní vlastníky zavěšených kol a společně zkusit najít vhodnou
kombinaci jejich umístění. Druhý prostor pro kola je ve střední
části vagónu, nastupovat ale musíte (i když jedete ve skupině) dveřmi
na konci vlaku. Nástup těmito dveřmi ale není jednoduchý, protože hned
za nimi musíte zahnout do uličky vedoucí k prostoru pro kola, vozíčkáře a
kočárky. Za dveřmi ale na vytočení není místo, takže pokud pojede s
brašnami, je to dosti obtížný manévr. Doporučuji vám raději rezervovat
místa pro kola na druhé straně vlaku, kam je přístup s kolem pohodlnější
(č. 101-106 ). Tyto vagóny jsou nasazovány na trati 170 Praha - Cheb
v rychlících, na jaře příštího roku budou nasazeny i na rychlíky na
trati 190 Plzeň - České Budějovice (- Brno), kde je či bude
vyžadována povinná rezervace pro kola typu Místo+kolo. Té se budeme věnovat v některém z našich dalších článků.
Výluky a omezení
Rekonstrukce stávajícího III. koridoru mezi Plzní a Prahou je nyní dokončena v úseku Králův Dvůr - Rokycany. V úseku Rokycany - Chrást u Plzně - Plzeň hl.n. bude stavba v roce 2014 pokračovat a trať tedy bude průjezdná pouze po jedné koleji. Některé vlaky z Plzně, tak budou končit už v Chrástu, nikoli až v Rokycanech. Plánovaný převod nádražních budov, který měl proběhnout k 1. lednu 2014 se kvůli návrhu, který uvízl v poslanecké sněmovně, zpozdí minimálně o půl roku. Tím se zřejmě zpozdí i plánované rekonstrukce některých nádraží.
Změna cen jízdného i přepravného za kola
S novým jízdním řádem dojde také ke změně cen přepravného za kola a to vůbec poprvé za posledních několik let. Ceny přepravného teď budou odpovídat délce jízdy délku jízdy a jsou tak rozděleny do tarifních pásem. Nově nebude cena za přepravu zavazadla (jízdního kola) rozlišena na 1 spoj a na celodenní doklad, ale bude odstupňována podle vzdálenosti bez ohledu na přestup. Mění se také cena za použití úschovy během přepravy. Místo stávající sazby 25 Kč za kolo jako spoluzavazadlo (50 Kč na celý den) a 30 Kč za úschovu během přepravy (60 Kč na celý den), teď budete platit za kolo podle počtu ujetých kilometrů dle následující tabulky:
od 15. prosince 2013 | 0-50km | 51-100km | 101-150km | 151-200km |
201-250km | 251-300km |
301-351km |
351 a více km |
Kolo = spoluzavazadlo (1 jízda) |
25 Kč |
35 Kč | 45 Kč | 55 Kč | 60 Kč | 65 Kč | 70 Kč | 75 Kč |
Úschova během přepravy (1 jízda) |
10 Kč | 10 Kč |
10 Kč |
10 Kč |
10 Kč |
10 Kč |
10 Kč |
10 Kč |
Kolo = spoluzavazadlo (celý den) |
25 Kč |
35 Kč |
45 Kč |
55 Kč |
60 Kč |
65 Kč |
70 Kč |
75 Kč |
Úschova během přepravy (celý den) *) |
10Kč/vlak | 10Kč/vlak | 10Kč/vlak | 10Kč/vlak | 10Kč/vlak | 10Kč/vlak | 10Kč/vlak | 10Kč/vlak |
Rezervace jen pro kolo | 20Kč/vlak | 20Kč/vlak | 20Kč/vlak | 20Kč/vlak | 20Kč/vlak | 20Kč/vlak | 20Kč/vlak | 20Kč/vlak |
Rezervace Místo+kolo |
35Kč/vlak | 35Kč/vlak | 35Kč/vlak | 35Kč/vlak | 35Kč/vlak | 35Kč/vlak | 35Kč/vlak | 35Kč/vlak |
Do zahraničí |
10EUR** |
*) celodenní uschova během přepravy již neplatí, platí se vždy 10 Kč za každý vlak
**) cena přepravného za kolo je od loňska 10 EUR, může kolísat podle aktuálního kursu, odlišné přepravné je pro Slovensko (k 29/11/2013 ještě není stanoveno), vyjimky jsou u některých nabídek (Egronet, Sportkarta Vltava-Dunaj atp.)
Povinná rezervace místa pro kolo ve vlaku
Asi největší změnou pro cyklisty v novém jízdním řádu je zvýšený počet vlaků s povinnou rezervací místa pro kolo na tratích z Prahy přes Plzeň do Chebu, z Plzně do Domažlic a z Plzně přes Klatovy do Železné Rudy. V těchto vlacích si cyklista bude muset zakoupit předem k „jízdence" pro kolo také místenku pro kolo. V některých vlacích to bude sloučená místenka typu Místo+kolo, která zahrnuje i rezervaci místa pro sezení (samostatně, tedy jen místenku pro kolo koupit nelze). Rezervaci místa pro kolo je dobré si zakoupit s časovým předstihem, abyste měli jistotu, že se do vlaku dostanete. Většina vlaků s povinnou rezervací Místo+kolo nabízí jen 12 míst v celém vlaku.
Místenku můžete zakoupit v pokladně na nádraží, nebo v e-shopu ČD (rezervaci kol v e-shopu ČD se budeme věnovat v některém z dalších článků). V pokladně si můžete tzv. expresní rezervaci pro kolo zakoupiti těsně před nástupem do vlaku (z výchozí i nácestné stanice), tedy jen v případě, že jsou ještě k dispozici volná místa pro kola.
Po doplnění nových vozů pro přepravu kol do rychlíků na trase Praha hl.n. - Cheb začalo jezdit od 13. srpna 2013 celkem 16 spojů s povinnou rezervací kol. Počet spojů s povinnou i možnou rezervací pro kolo na jednotlivých tratích si můžete prohlédnout v níže uvedené tabulce.
Počet spojů s rezervací kol v Plzeňském kraji v roce 2014 |
Trať 170 Praha-Plzeň |
Trať 170 Plzeň- Cheb |
Trať 180 Plz.-Domažlice |
Trať 183 |
Trať 190 Plzeň-Č.Budějovice |
Počet spojů s povinnou rezervací | 37 | 16 |
4 |
8 |
0 |
Počet spojů s možnou rezervací | 0 | 0 |
0 |
2 | 33 (od 4/2014) |
Za kolo si tedy v těchto vlacích připlatíte. Srovnání cen dle jízdního řádu platného do 14. prosince 2013 a od 15. prosince 2013 najdete v níže uvedené tabulce pro různou délku cesty:
Plzeň - Rokycany (23 km) |
Plzeň-Hořovice (51 km) |
Plzeň - Praha hl.n. (113 km) |
|
do 14. prosince 2013 |
|||
Osobním vlakem (kolo=spoluzavazadlo) |
25 Kč | 25 Kč | 25 Kč |
Rychlíkem (úschova během přepravy) | 30 Kč | 30 Kč | 30 Kč |
Rychlíkem (kolo=spoluzavazadlo, s povinnou rezervací Místo+kolo) | 35 Kč (34 Kč*) +25 Kč = 60 Kč (59 Kč*) |
nyní nelze |
35Kč (34 Kč*) +25 Kč = 60Kč (59 Kč*) |
od 15. prosince 2013 |
|||
Osobním vlakem (kolo=spoluzavazadlo) | 25 Kč |
35 Kč | 45 Kč |
Rychlíkem (úschova během přepravy) | 10 Kč | 10 Kč | 10 Kč |
Rychlíkem (kolo=spoluzavazadlo, s povinnou rezervací Místo+kolo) |
35 Kč (34 Kč*) +25 Kč = 60 Kč (59 Kč*) |
35 Kč (34 Kč*) +35 Kč = 70 Kč (69 Kč*) |
35 Kč (34 Kč*) +45 Kč = 80 Kč (79 Kč*) |
*) při koupi v e-shopu ČD
Přečtěte si také
S kolem do vlaku - vyhněte se úskalím - souhrnná informace pro ty, kteří chtějí cestovat vlakem i s kolem a zvládnout to vše bez šrámů na kole i na duši
www.cd.cz - stránky Českých drah, kde najdete i vyhledávač spojení s kolem (rozšířené hledání)
Přeprava kol ve vlaku - informace na stránkách Českých drah
Diskuse (0)
Vstoupit do diskuseFotogalerie
...nahradí většinou cestování s kolem jako spoluzavazadlem. Problematické umístění v rozšířené uličce bez háků v nových vozech odpadá.
Dostatečný prostor na vytočení kola pří vystupování tu ale není, k tomu se občas samy začnou automaticky zavírat dveře
Jen jednou se nám podařilo zavěsit všechna kola, to proto, že na kraji místo bicyklu visela koloběžka