Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Začala oprava mostu Gen. Pattona, nejrušnějšího v Plzni

article

Most Generála Pattona přemosťuje v délce dvou set metrů Lochotínskou a Tyršovu ulici, řeku Mži včetně jejího zátopového území.

Obyvatelé západočeské metropole si ještě úplně nezvykli na dopravní komplikace okolo nádraží a už se blíží další „pohroma". Po dvě stavební sezóny se bude důkladné rekonstrukci podrobovat most Generála Pattona. Jaká omezení přinesou práce na důležité spojnici centra města se severními sídlišti? A jak se s nimi nejlépe vyrovnat zpoza řídítek?

Autor: Martin LEŠKA (text&foto) Aktualizace: 09.03.2017

Most Generála Pattona byl otevřen v roce 1972 jako most Antonína Zápotockého, současné pojmenování nese od ledna 1990. V evidenci je veden po čísly 20-036..1 a 20-036..2. Dvě samostatné mostovky o délce téměř 227 metrů spočívají na dvou opěrách a pěti pilířích tvořených každý čtyřmi sloupy. Výška nad terénem dosahuje až 13,8 metru, volná šířka mezi zábradlími je 15,5 metru. Most čtyřkomůrkového průřezu vybudovaný z předpjatého betonu B 400 vyprojektovala Krajská inženýrská organizace Plzeň. Jsou po něm vedeny dvě silnice I. třídy, silnice pro mezinárodní provoz, dálková cyklotrasa, dvě tramvajové a pět autobusových linek.

O opravě mostu, který je někdy nesprávně uváděn jako nejširší v republice (ve skutečnosti jde o dva těsně k sobě přiléhající mosty) se hovoří mnoho let. Jeho špatný stav vedl dokonce k úvahám o úplné demolici a náhradě mostem novým, přičemž ve hře byly i architektonicky výrazné návrhy obloukové. Zatížení dopravou a neexistující objízdná trasa nakonec způsobily, že most bude důkladně opraven za plného provozu. Přesněji řečeno za plného silničního provozu, neboť chodců, cyklistů a tramvají se omezení dotknou. Správce mostu, kterým je Ředitelství silnic a dálnic ČR, prosadil zachování čtyř jízdních pruhů pro automobily po celou dobu stavby. Aby se vešly i na právě opravovanou polovinu mostu, vyklidí zčásti svůj prostor tramvaje. Veškerý provoz linek 1 a 4 se bude odehrávat kyvadlově na jedné koleji. Jen s jedním chodníkem ze dvou se budou muset po většinu času spokojit i pěší.

 

testNejvětší dopad bude mít rekonstrukce na cyklisty. Téměř od počátku stavby až po dokončení první etapy, bude vyloučen provoz na smíšené cyklostezce vedené dnes po východním okraji mostu. Přerušena tím bude dálková cyklotrasa č. 37 spojující Plzeň s Železnou v Českém lese a městským dopravním cyklistům se zkomplikuje spojení s centrem města. Portál plzenskonakole.cz bude bedlivě sledovat vyznačení objízdných tras a přinese jejich podrobný popis, doporučení a rady, jak uzavřený most objet. Po skončení opravy mostu směrem na Lochotín letos na podzim by měla být stávající smíšená stezka změněna na rozdělenou. Vizualizace slibují její výrazné červené podbarvení, které by mohlo přispět k omezení střetů pěších a kolařů. Necháme se překvapit, zda-li se jej nakonec dočkáme. Druhá etapa spočívající v rekonstrukci druhého mostu ve směru do centra se už cyklistů nijak nedotkne, provoz na cyklostezce zůstane nedotčen. Celou vizualizaci plánovaného průběhu rekonstrukce mostu generála Pattona v Plzni si lze prohlédnout na videu Ředitelství silnic  a dálnic ČR, a to včetně toho, jak se jednotlivé etapy dotknou cyklistů.

 

Přečtěte si také

Cykloobjížďky při uzavírce viaduktů u hl. nádraží v Plzni - jak zasáhne rekonstrukce mostů u hlavního nádraží v Plzni cyklisty

 

Fotogalerie