Cyklisté se dočkali lávky u Kameňáku v Plzni-Bolevci
Stavba lávky s půdorysem oblouku na 4 pilířích vede cyklisty po více než tři metry široké lávce až do výšky skoro deset metrů nad novou čtyřpruhovou komunikací a železniční tratí. Betonová konstrukce se opírá o betonové pilíře a je usazena na opěrných bodech, ke kterým bylo nutné vybudovat nájezdové rampy. Na samotné lávce se mění výška betonového zábradlí v mírných vlnkách a v jejích nejvyšších partiích střídají beton kovové trubky s plotem umožňující výhled na komunikaci, na trať pod lávkou, ale třeba i na vrcholky stromů v arboretu Sofronka. Na směrovém cyklistickém značení, které je díky oblouku lávky a množství napojujících se cest řešeno hlavně u nájezdu blízko Sofronky, se podíleli značkaři z Klubu českých turistů Míra Landa a Jirka Kučera. Díky nim jsou na značkách použity u cílových míst také piktogramy.
Nová čtyřpruhová komunikace I/27 tvoří nebezpečnou bariéru pro nemotorovou dopravu, která rozděluje Plzeňany velice oblíbenou Rekreační oblast Boleveckých rybníků na část západní a východní. Lávka je nejbezpečnějším spojením obou těchto uměle vytvořených částí v místě, kde ji pěší a cyklisté nejvíce potřebují - u Kamenného rybníka. To potvrdil i ministr dopravy Karel Havlíček, který přijel na včerejší slavnostní otevření lávky: „Z hlediska počtu kilometrů to není nic velkého, ale je to nesmírně důležité pro region. Tento rok otevřeme skoro 100 km dálnic, což je rekord," uvedl ministr. I proto jsme se ho zeptali, kolik lávek pro nemotorovou dopravu spolu s kilometry silnic a dálnic otevíral? „Já si vybavuji možná dvě," řekl ministr a dodal: „Tato lávka je nejen důležitá, ale i hezká. Není to jen o tom, co dělá stát a co dělá město, ale i o tom, že když se ty stavby dají dohromady, tak to může zafungovat a tady je to úspěch všech.” Náměstkyně hejtmana Plzeňského kraje pro cestovní ruch Marcela Krejsová poděkovala městu za krásnou lávku, která bude přínosem, protože lidé začali v době pandemie více jezdit na kole. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl byl rád, že může naplňovat Národní plán bezpečnosti. Tato stavba délky 1,6 kilometru je podle něj důležitá z hlediska bezpečnosti dopravy. Navíc poděkoval panu řediteli Kuťákovi a panu Blabolovi z plzeňské pobočky ŘSD (Správa Plzeň) i zhotoviteli, kteří se zhostili stavby i v nelehké době COVIDu. „Mám rád stavby, o kterých nevím, o této stavbě jsem nevěděl - byla prostě bezproblémová," uvedl při včerejším slavnostním otevření Radek Mátl.
Současně se stavbou komunikace I/27 z Bolevce do Třemošné byl vybudován podjezd pod oběma částmi komunikace o necelý kilometr dál. Ten má sloužit zejména jako obslužná cesta pro správce lesů a komunikace. Mohou ji ale využít i cyklisté. Nejlépe se na ni napojí z cyklostezky do Třemošné v místě malého podjezdu pod železniční tratí.
Původně se počítalo s otevřením lávky přes silnici I/27 u Kameňáku v květnu letošního roku. Dokončení lávky se ale muselo dvakrát posunout. Nejprve z předpokládaného květnového termínu 2020 na letní měsíce, kdy byla důvodem opatření proti šíření pandemie koronaviru. Následně byly v květnu 2020 zjištěny při technické prohlídce mírné nestandardní pohyby konstrukce a vlásečnicové trhliny, které u takto složitého technického řešení nelze nikdy zcela vyloučit. Odbor investic Magistrátu města Plzně, jenž zajišťoval stavbu lávky, zároveň zadal odborné posouzení stavu lávky nezávislé instituci - Fakultě stavební Českého vysokého učení technického v Praze.
Na základě výstupů dlouhodobého měření a expertního posudku zpracovaného Českým vysokým učením technickým v Praze předložil projektant novou realizační dokumentaci stavby, kde byl podrobně rozpracován systém zesílení lávky včetně jednotlivých na sebe navazujících pracovních postupů. Primárně musela být demontována ložiska na obou krajních opěrách a bylo řešeno zajištění konstrukce pomocí speciálního rámu s předepnutými táhly u obou středových pilířů. Následně bylo přistoupeno k samotnému zesílení všech čtyř pilířů. Pro zesílení byla použita projektem předepsaná výztuž a speciální samozhutnitelná betonová směs s polypropylenovými vlákny.
Na začátku května tohoto roku proběhla betonáž posledního čtvrtého pilíře, poté osazení ložisek na obou krajních opěrách lávky. Po spuštění nosné konstrukce lávky proběhla montáž mostních dilatačních závěrů a zábradlí. Nakonec byla aplikována izolace na pochozí části lávky, byly provedeny ochranné nátěry konstrukce, napojení na přilehlou cyklostezku a terénní úpravy.
Stavba silnice I/17 v úseku Plzeň - Třemošenský rybník - Orlík s lávkou v číslech
Délka lávky (=délka nosné konstrukce) |
130,7 m |
Šířka lávky (vč. zábradlí) | 4,3 m |
Průjezdný profil lávky | 3,3 m |
Výška lávky nad komunikací | 9,85 m |
Počet pilířů lávky | 4 |
Délka nového úseku komunikace | 1,6 km |
Cena stavby celkem (bez DPH) |
260 mil. Kč |
z toho cena lávky (bez DPH) | 26 mil. Kč |
Zahájení stavby lávky | II/2019 |
Plánované dokončení lávky | květen 2020 |
Otevření lávky | 22. června 2021 |
Otevření /zprovoznění komunikace | 1. dubna 2021 |
Přečtěte si také
Nová cyklostezka do Třemošné slavnostně otevřena − o tom, jak se v roce 2007 otevírala první cyklovýpadovka z Plzně
Lávka u Kameňáku překlene komunikaci u Sofronky − o připravované lávce u Kamenného rybníka