Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Cyklosemafory v Plzni podruhé: Změny v roce 2014

article

„Chodci stiskněte tlačítko.“ A co cyklisté?

Jedním z témat, které dlouhodobě sledujeme a o kterých vás na portálu plzenskonakole.cz informujeme, je i stav světelné signalizace ve vztahu k cyklistické dopravě. Před rokem a půl jsme naznačili, že se chystají pozitivní změny. K mnoha z nich už skutečně došlo a některých jste si jistě všimli sami. Nyní přinášíme jejich kompletní přehled.

Autor: Martin LEŠKA (text&foto) Aktualizace: 18.04.2015
testO co přesně jde? Světelně signalizované křižovatky jsou jedněmi z temných míst na mapách cyklistické infrastruktury. Na vině je kombinace nedostatečné legislativy a škály různých řešení správců komunikací, mnohdy i svérázných. S jakými potížemi se setkávají kolaři právě v Plzni, jsme popsali v článku Cyklosemafory v Plzni: Blýská se na lepší časy?

 

Správa veřejného statku města Plzně, která je za semafory zodpovědná, se vydala cestou rušení samostatných signálů pro cyklisty a jejich nahrazováním společnými světly pro kolaře a pěší. Protože chodci a cyklisté si nejsou při překonávání vozovky z pohledu zákona tak docela rovni, musela být na několika místech křižovatka přeprogramována, neboť úpravou vznikly kolizní směry. „Někde byly směrové signály pro automobily nahrazeny plnými kruhovými. Podle platného zákona o provozu na pozemních komunikacích jen z nich vyplývá povinnost řidiče neohrozit souběžně jedoucího cyklistu křižujícího příčnou komunikaci, z těch „se šipkou" nikoliv," objasňuje Vladimír Pouzar, expert ze Správy veřejného statku města Plzně. Pilotním projektem byla úprava křižovatky U Prazdroje/Šumavská na podzim 2013. Ještě do konce téhož roku byly upraveny křižovatky u obchodního centra Area Bory v Sukově ulici, Slovanská/Liliová, v sadech Pětatřicátníků u hlavní pošty a přechod s přejezdem u zastávky Lékařská fakulta na Lidické ulici. Zcela zrušeno bez náhrady bylo cyklistické návěstidlo na Skvrňanské u Centrálního autobusového nádraží. „Jeho vliv na omezení provozu vozidel byl vyšší než jeho vlastní využití náhodně projíždějícími cyklisty," doplňuje Pouzar.

 

testV loňském roce úpravy pokračovaly. Zmizely samostatné semafory pro cyklisty u přechodu v Chrástecké ulici, ke kterým nevede cyklostezka a na křižovatce Rychtářka, kde navazující stezka končí po pár desítkách metrů zaústěním do rušné silnice. Naopak přejezd v kolmém směru ležící na významných cyklotrasách 35 a 37 se dočkal výměny „sklíček" za společná pro chodce i cyklisty. „Zároveň jsme řadič přeprogramovali tak, aby pravé odbočení aut z Tyršovy do Truhlářské bylo v režimu trvalé červené se zelenou pouze na výzvu. Důvodem je logičtější řešení ve vztahu k přechodu pro chodce, bez výrazného zdržení automobilů," objasňuje Pouzar to, že po novu přejedete na kole přes křižovatku naráz, což se dříve nedařilo tak často. Potěšit plynulejším průjezdem se mohou i obyvatelé velkých sídlišť ve Skvrňanech a na Košutce. Upraveny byly dvě křižovatky na Vejprnické u obchodního centra Lidl a u připojení Křimické ulice a také u odbočky na Vinice z Karlovarské třídy. „Tady nebyla původně navrhovaná cyklonávěstidla při rekonstrukci křižovatky v roce 2011 osazena, došlo tedy pouze k výměně filtrů na návěstidlech pro chodce a směr Karlovarská do centra byl osazen plnými signály pro auta," uvádí Pouzar. Pohodlnější je také překonávání hlavní silnice u obchodního centra Družba. Jako poslední na seznamu je úprava křižovatky ulic Folmavské a U Panasoniku, kterou ocení lidé dojíždějící na kole do průmyslové zóny na Borských Polích. Mapu s vyznačenými místy cyklopřejezdů najdete zde.

 

„Celkem jsme do popsaných úprav vloni investovali necelých 450 tisíc korun," uzavírá Pouzar a dokládá, že i za málo peněz se dá pořídit hodně „muziky". I na letošek se chystají další, tentokrát převážně na křižovatkách, o které se stará Ředitelství silnic a dálnic ČR. Stávající legislativa však neumožňuje instalovat smíšená návěstidla všude, kde by si to možná cyklisté přáli.

 

Odkazy

Světelná signalizace (stránky Správy veřejného statku města Plzně):
www.svsmp.cz/svetelna-signalizace/zprava-o-stavu-ssz-v-roce-2014.aspx
www.svsmp.cz/svetelna-signalizace/smisena-navestidla-ssz-pro-chodce-a-cyklisty-v-plzni.aspx

 

Přečtěte si také

Cyklosemafory v Plzni: Blýská se na lepší časy? - o prvních společných semaforech pro pěší a cyklisty v Plzni

 

 

Fotogalerie