Cyklosemafory v Plzni podruhé: Změny v roce 2014
Správa veřejného statku města Plzně, která je za semafory zodpovědná, se vydala cestou rušení samostatných signálů pro cyklisty a jejich nahrazováním společnými světly pro kolaře a pěší. Protože chodci a cyklisté si nejsou při překonávání vozovky z pohledu zákona tak docela rovni, musela být na několika místech křižovatka přeprogramována, neboť úpravou vznikly kolizní směry. „Někde byly směrové signály pro automobily nahrazeny plnými kruhovými. Podle platného zákona o provozu na pozemních komunikacích jen z nich vyplývá povinnost řidiče neohrozit souběžně jedoucího cyklistu křižujícího příčnou komunikaci, z těch „se šipkou" nikoliv," objasňuje Vladimír Pouzar, expert ze Správy veřejného statku města Plzně. Pilotním projektem byla úprava křižovatky U Prazdroje/Šumavská na podzim 2013. Ještě do konce téhož roku byly upraveny křižovatky u obchodního centra Area Bory v Sukově ulici, Slovanská/Liliová, v sadech Pětatřicátníků u hlavní pošty a přechod s přejezdem u zastávky Lékařská fakulta na Lidické ulici. Zcela zrušeno bez náhrady bylo cyklistické návěstidlo na Skvrňanské u Centrálního autobusového nádraží. „Jeho vliv na omezení provozu vozidel byl vyšší než jeho vlastní využití náhodně projíždějícími cyklisty," doplňuje Pouzar.
V loňském roce úpravy pokračovaly. Zmizely samostatné semafory pro cyklisty u přechodu v Chrástecké ulici, ke kterým nevede cyklostezka a na křižovatce Rychtářka, kde navazující stezka končí po pár desítkách metrů zaústěním do rušné silnice. Naopak přejezd v kolmém směru ležící na významných cyklotrasách 35 a 37 se dočkal výměny „sklíček" za společná pro chodce i cyklisty. „Zároveň jsme řadič přeprogramovali tak, aby pravé odbočení aut z Tyršovy do Truhlářské bylo v režimu trvalé červené se zelenou pouze na výzvu. Důvodem je logičtější řešení ve vztahu k přechodu pro chodce, bez výrazného zdržení automobilů," objasňuje Pouzar to, že po novu přejedete na kole přes křižovatku naráz, což se dříve nedařilo tak často. Potěšit plynulejším průjezdem se mohou i obyvatelé velkých sídlišť ve Skvrňanech a na Košutce. Upraveny byly dvě křižovatky na Vejprnické u obchodního centra Lidl a u připojení Křimické ulice a také u odbočky na Vinice z Karlovarské třídy. „Tady nebyla původně navrhovaná cyklonávěstidla při rekonstrukci křižovatky v roce 2011 osazena, došlo tedy pouze k výměně filtrů na návěstidlech pro chodce a směr Karlovarská do centra byl osazen plnými signály pro auta," uvádí Pouzar. Pohodlnější je také překonávání hlavní silnice u obchodního centra Družba. Jako poslední na seznamu je úprava křižovatky ulic Folmavské a U Panasoniku, kterou ocení lidé dojíždějící na kole do průmyslové zóny na Borských Polích. Mapu s vyznačenými místy cyklopřejezdů najdete zde.
„Celkem jsme do popsaných úprav vloni investovali necelých 450 tisíc korun," uzavírá Pouzar a dokládá, že i za málo peněz se dá pořídit hodně „muziky". I na letošek se chystají další, tentokrát převážně na křižovatkách, o které se stará Ředitelství silnic a dálnic ČR. Stávající legislativa však neumožňuje instalovat smíšená návěstidla všude, kde by si to možná cyklisté přáli.
Odkazy
Světelná signalizace (stránky Správy veřejného statku města Plzně):
www.svsmp.cz/svetelna-signalizace/zprava-o-stavu-ssz-v-roce-2014.aspx
www.svsmp.cz/svetelna-signalizace/smisena-navestidla-ssz-pro-chodce-a-cyklisty-v-plzni.aspx
Přečtěte si také
Cyklosemafory v Plzni: Blýská se na lepší časy? - o prvních společných semaforech pro pěší a cyklisty v Plzni
Fotogalerie
Díky upravenému cyklu řízení křižovatky jde po většinu času přejet všechny tři úseky najednou bez zastavení.
Ale ne vždy. Dbejte na to, že se na tento ostrůvek s kolem nevejdete a vyčkejte raději ještě o úsek dříve.
Vyznačeny byly i dosud chybějící přejezdy. Sice důsledně podle normy, ale ne tak úplně podle zdravého rozumu.