Do práce na kole + příměstským vlakem? Chybí tarify
„Zavedení linky by mělo výrazně odlehčit dopravní situaci ve městě," uvedl náměstek primátor města Plzně Petr Rund při zahajovací jízdě. Tato ale i další podobné příměstské vlakové linky musí být ovšem lákavou alternativou pro ty, co zatím jezdí do města autem. To znamená, že spoje musí jezdit dostatečně často. Nová vlaková linka bude zatím jezdit každé dvě hodiny. „V budoucnu by mohly vlaky jezdit každou hodinu, popř. půl hodinu," uvedl radní Plzeňského kraje pro dopravu Jaroslav Bauer. To je určitě dobrý začátek. Pro zlákání stávajících řidičů aut na železnici je ale nutné udělat i další kroky. Jedním z nich může být vytvoření podmínek pro lepší intermodalitu, např. v kombinaci dopravy vlakem+kolem.
Od středy 13. října do pátku 15. října si lze zdarma vyzkoušet jízdu příměstskou linkou na trase: Blovice, Zdemyslice, Nezvěstice, Šťáhlavy, Starý Plzenec, Plzeň-Koterov, Plzeň-hlavní nádraží, Plzeň Jižní předměstí, Plzeň-Zadní Skvrňany, Plzeň-Křimice, Vochov a Kozolupy. Na lince tohoto nadzemního plzeňského metra, jak vlak někteří nazvali, bude jezdit modernizovaná souprava Regionova, která vzniká přestavbou starších motoráků. Regionova má příjemný interiér s polstrovanými sedačkami, je částečně nízkopodlažní, a tak umožňuje pohodlné cestování i cyklistům. Je vybavena audiovizuálním informačním systémem a moderními, tlačítky ovládanými dveřmi, které jsou za jízdy z bezpečnostních důvodů blokovány. Ve srovnání s běžným vlakem je ale po někud hlučná, takže si telefonování za jízdy nejspíš moc neužijete. Tato linka bude od 12. prosince 2010, kdy vstupuje v platnost nový jízdní řád, jezdit na této trati pravidelně po dvou hodinách každý všední den.
Spíš než rekreační cyklisté by ji mohli využít cyklisté dopravní, tedy například ti, co by na cestu na vlak a od vlaku chtěli použít kolo. To, co jim dosud brání v pravidelném využívání vlaku i s kolem, je cena přepravného za kolo. Zatímco tarify pro předplatitele, tedy pro ty, co si kupují týdenní, měsíční, čtvrtletní či roční traťovou jízdenku jsou oproti běžnému jízdnému cenově zvýhodněné, na kolo si můžete koupit jen celodenní jízdenku. Ve výsledku byste při pravidelném dojíždění takříkajíc prodělali kalhoty, protože za přepravu kola za celý měsíc byste (při 20 pracovních dnech) zaplatili 1000 - 1200 Kč v závislosti na tom, zda budete kolo přepravovat jako spoluzavazadlo nebo si je necháte během přepravy uschovat ve služebním voze. (Tedy pokud se nerozhodnete pro speciální skládací kolo, které můžete ve složeném stavu přepravovat jako spoluzavazadlo zdarma.)
Intermodalitu cyklistů přitom dobře podporuje třeba systém pražské integrované dopravy - pro předplatitele umožňuje v metru i v tramvajích (ale jen mimo špičku) přepravovat kolo zdarma. Podobně je tomu i v Brně, kde za přepravu kola v prostředcích městské hromadné dopravy platí jen ti, co jezdí na lístky. Přitom kombinace kolo+vlak patří k časově nejvýhodnějším způsobům dopravy, kterou by mnozí rádi, alespoň během letních měsíců, využili. Pokusili jsme se udělat časové i finanční srovnání jednotlivých způsobů přepravy z lokalit do 20 km od Plzně. Bohužel ve většině případů v časovém žebříčku vítězí doprava autem, která je už u dvou přepravovaných osob cenově srovnatelná s traťovou jízdenkou. Kolo v kombinaci s vlakem se drží těsně v závěsu a tak se dá předpokládat, že by ho mnozí příměstští cyklisté rádi využili, kdyby.... kdyby tento způsob kombinované dopravy neprodražovalo tak přepravné za kolo. Na rozdíl od států jako je třeba Švýcarsko nebo Německo, u nás si měsíční či roční předplatné na kolo koupit nemůžete. České dráhy počítají zatím zřejmě jen s rekreačními cyklisty.
Porovnali jsme ceny a časy při různých způsobech dojíždění do práce z příplzeňských lokalit, které mají železniční spojení s Plzní. Ceny jsme kalkulovali pro celý měsíc, resp. 20 pracovních dní.
Pěšky+ Busem+ MHD |
Pěšky + vlakem |
Kolem + vlakem |
Autem | Kolem | Vzdálenost | |
DOBŘANY (byt 2km od nádraží) -
PLZEŇ (Americká) na 6h ráno |
70 minut |
60 minut |
35 minut |
22 minut |
45 minut |
16 km (17km na kole) |
390P + 440Z = 830 Kč |
700 / 525* Kč | 700 / 525* +1000 = 1700 /1525 Kč |
48 x 40 =
1920 Kč/osobu
při jízdě ve dvou) |
-- | ||
BLOVICE (2km od nádraží) -
PLZEŇ (Doubravka) na 6h ráno |
85 minut |
65 minut | 45 minut | 27 minut | 80 minut |
27km (30km na kole) |
1430 / 1378**+ 390P = 1820/ 1768**Kč |
1036 / 777* Kč | 1036 / 777* + 1000 = 2036 / 1777* Kč |
81x 40 =
3240Kč/osobu |
-- | ||
NÝŘANY (byt Kamenný Újezd - 3km od nádraží Nýřany) - PLZEŇ (centrum) |
40 minut |
45 minut |
40 minut |
30 minut |
40 minut |
20km (20km na kole) |
390P + 440Z = 830 Kč |
390P + 440Z =830 Kč |
(390P + 440Z) + 1000 = 1830 Kč |
60 x 40 =
2400 Kč/osobu |
-- | ||
Poznámky |
P, Z ...měsíční jízdné v zónách P a Z v rámci IDS Plzeňska **) ... s čipovou kartou ČSAD |
Traťová měsíční jízdenka obyčejná /zákaznická* |
Traťová měsíční jízdenka obyčejná /zákaznická* |
pro vůz s motorem 1,9l účtováno 3 Kč/km, nepočítáme odpisy Při dojíždění 2 osob cenově srovnatelné, časově jednoznačně výhodné |
nepočítáme odpisy kola |
Naše minianketa - Dojížděli byste na kole+ vlakem?
Zde uvádíme několik názorů, vy ten Váš můžete přidat do diskuse k tomuto článku. Třeba se někdo na ČD chytne za nos a s tarifem pro dojíždějící cyklisty něco udělá...
Jirka KOHOUT z Dobřan: Aspoň v létě bych jezdil opravdu rád. Letos jsem to i párkrát zkusil - odpoledne jsem ale domů jel na kole celou cestu. Jezdit s kolem vlakem vychází ve srovnání s autem bohužel mnohem dráž, než když s manželkou sednem do auta.
Přečtěte si také
S kolem do vlaku - vyhněte se úskalím - Vezme vás vlak i s kolem? Potřebujete rezervaci pro kolo? Jak si nejvýhodněji koupit jízdenku pro kolo? To jsou otázky, které spolu s komplexním návodem, na co si dát pozor při cestování s kolem ve vlaku, získáte v tomto článku.
Do Domažlic vlakem REGIO JET - o preznetačních jízdách žlutých vlaků na trati Plzeň - Domažlice
Přílohy
Příměstský vlak Blovice-Plzeň-Kozolupy (leták s jízdním řádem) (1.82 MB)Jízdní řád příměstského vlaku (141.86 kB)
Diskuse (0)
Vstoupit do diskuseFotogalerie
Kola jsou přepravována v soupravě Regionova na plošině v úrovni nástupiště. Nastoupit a vystoupit je hračka.
Po cestě byl čas na rozhovor s náměstkem gen. ředitele ČD pro osobní dopravu panem Antonínem Blažkem