Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Fatbike není jen sněžné kolo

article

S fatbikem se můžete pustit i do volného terénu s vrstvou sněhu

Tak jako v sedmdesátých letech přišel Gary Fischer s úplně novým typem kola, kterému teď říkáme horské nebo také MTB, jsou trendem posledních dvou let fatbiky, tedy tlustá kola. Kolo, které se stavělo hlavně pro extrémní závod napříč Aljaškou - pro Iditarod - během posledních dvou zim proniklo i na naše trhy a tak si už někteří vášniví cyklisté mohli vyzkoušet, jak to chutná, svézt se na tlustých pláštích a poslouchat přitom křupající sníh pod koly. I my jsme si to vyzkoušeli...

Autor: cykloRADKA (text&foto), archiv DURATECu (foto), Luděk CHRT (foto) Aktualizace: 12.02.2016
Vstoupit do diskuse (0)

Fatbike aneb „tlusté kolo"- kolo se širokými ráfky, na nichž jsou nezvykle široké pláště trochu připomínající balonová kola. Pláště fatbiku jsou široké minimálně 3,7 palce, tedy 9,4 centimetrů. Široké pláště fatbikových kol umožňují díky větší styčné ploše s povrchem lepší ovládání kola na měkkém a kluzkém povrchu. Protože se na fatbiku jezdí hodně po sněhu, někdy se takovému kolu také říká snowbike, nebo-li sněžné kolo. Fatbike je ale také vhodný například na písčitý povrch nebo na podmáčené cesty. Jezdit na něm můžete celoročně, důležité je správně nafoukat kola podle očekávaného terénu. Ve srovnání s jízdou na běžném kole, na fatbiku kromě nohou zapojujete více zbývající části těla, hlavně břišní svaly a ruce.
První fatbiky byly vyrobeny počátkem 90. let minulého století pro extrémní závod Iditarod Alaska. První ráfky fatbiků byly vytvořeny spojením dvou běžných dohromady. První český fatbike vyrobil plzeňský DURATEC pro Jana Kopku na základě jeho požadavků a zkušeností právě pro závod napříč Aljaškou Iditarod.

O tom, že existují tlustá kola, už někteří bikeři vědí delší dobu. Až v roce 2014 na největším cyklistickém veletrhu v Evropě EUROBIKE v německém Fridrichshafenu se ale s fatbiky roztrhnul pytel. A teď už si je dokonce můžete půjčit i na našich horách nebo rovnou koupit. Nynější sériové výrobě předcházel téměř třicetiletý vývoj, který je úzce spjat se závodem napříč Aljaškou Iditarod Alaska (v průběhu doby se jméno závodu měnilo). Ze závodu, který byl původně v 80. letech jen pro chodce a běžce na lyžích se stal později závod i pro cyklisty. Aljaška v zimě, kde se střídají zasněžené pláně s místy bez sněhu, ujeté cesty s úseky s „panenským sněhem” byly výzvou pro vytvoření jiného typu kola, které si poradí nejen s průjezdem po zasněžených cestách, ale zejména s terénem zcela bez cest. Do hlubokého sněhu to chtělo širší pláště. Na co je ale navléknout? Běžná šíře ráfků na kola nestačila. „Do vývoje kola do sněhu jsem se zapojil v roce 2002, když jsem se rozhodl, že pojedu ten aljašský závod. Nakonec jsem byl asi jediný cyklista, který závod absolvoval na kole se slepenými, nikoli svařovanými ráfky. A až před dvěma lety jsem se dověděl, že jsem byl první člověk, který přejel Aljašku na hliníkovém rámu. Na hliníkovém rámu, který vznikl v DURATECu. Ostatní závodníci jeli na rámech ocelových nebo titanových. testHliníku se na Aljašce každý bál, aby to nezkřehlo a rám pak neprasknul," říká extrémní biker Jan Kopka o prvním fatbiku, který ve spolupráci s touškovským DURATECem vytvořili. Právě ráfky byly dlouho brzdou sériové výroby sněžných kol. Někdy se svařovaly i čtyři ráfky k sobě. Nezáleží totiž jen na šířce pláštů, ale i na šířce ráfků. Kolo má hlavně totiž při nižším tlaku v pneumatikách větší plochu, na kterou se váha při jízdě na sněhu rozkládá. Pro pocit z jízdy je to důležité. Fatbiky se dělají většinou s pevnou vidlicí, i když některé modely mají již vidlice odpružené. Ty jsou určené jezdcům, kteří chtějí sjíždět prudší kopce. Široké pláště a široké, teď již průmyslově vyráběné, ráfky ale nejsou jediné, co fatbiky odlišuje od ostatních, hlavně horských kol. Rám má širokou stavbu, aby jím prošla silná kola a také výše umístěný střed, který posouvá těžiště kola výš. Pak je ovšem trochu náročnější udržet rovnováhu.

 

Do Brd na fatbiku aneb naše zkušenost

testProjet se na sněžném kole mne lákalo už dlouho. Loňskou zimu zhatilo plán na jeho vyzkoušení počasí, a tak jsem letos sledovala předpověď pečlivěji. I přes dosud relativně teplou zimu se mi podařilo domluvit půjčení sněžného kola v touškovském DURATECu na jeden ze slunečných dní, kdy pěkně mrzlo a současně ležela vrstva lehkého prašanu. Prostě ideální podmínky na výlet na fatbiku do již otevřených Brd. Spolu se dvěma kamarády, Pavlem a Bohoušem, kteří jeli na horských kolech, jsme si fatbike postupně vyzkoušeli na ujeté cestě i ve volném terénu s „panenským sněhem". Cesta ze Skořic k hrázi Dolního Padrťského rybníka sice nebyla dlouhá, ale skýtala možnosti jet na ujetém sněhu do kopce, po rovině i z kopce a v čerstvém prašanu i mimo cesty ve volném terénu. Zkušený biker Pavel hned zabrousil do hlubšího sněhu vedle cesty. Chvíli mu trvalo, než si na kolo zvyknul. Jízda po ujeté cestě se sněhem křupajícím pod koly byla příjemná. Někteří fatbikeři dokonce říkají, že na urolbované cestě je jízda nejlepší. V asi deseticentimetrové vrstvě prašanu na kraji cesty, už jsem musela být pozornější a pevně držet řídítka. Ve volném terénu mi kolo dalo zabrat. Prohánět se na kole v třpytícím se prašanu se mi ale moc líbilo. Já si tu relativně krátkou vyjížďku opravdu užila. Pavel zkoušel podobné kousky, jako se svým horským kolem, pak i něco navíc: projet pankejtem. To se mu ale nepodařilo a tak si ustlal do měkkého prašanu. Až později jsem zjistila, že jsme neměli být líní a na ten kousek po zasněžené louce jsme si měli kola ufouknout. Právě tlak v tlustých pneumatikách je klíčovým faktorem, který určuje komfort, ale i náročnost jízdy. Kdybychom si tlak snížili, průjezd zasněženou loukou by byl mnohem snazší. Tak snad příště. Mně se jízda na sněžném kole na sněhu moc líbila a mít hned „za barákem” hory, kde v zimě leží delší dobu sníh, tak bych si ho pořídila raději, než běžky. Než se na snowbiku znovu projedu, nastuduji si ale na stránkách Jana Kopky, jak upravovat správně tlak v pneumatikách, abych si další vyjížďku lépe užila.

 

Kde mají na Plzeňsku fatbiky?

testPokud zvažujete, že si takové kolo koupíte, měli byste si ho vyzkoušet. Jak už jeden z jeho názvů (snowbike) napovídá, jde o sněžné kolo, a tak chcete-li si to opravdu užít, vyzkoušejte ho na horách. Na Šumavě ho půjčují Na Kvildě. Mají dvě sněžná kola, což si vyloženě říká o vyjížďku ve dvou. Dva fatbiky nabízí k půjčení i SKI & BIKE Špičák. Zájem zatím není moc velký, ale možná to souvisí s letošní mírnou zimou. Obvolala jsem několik cyklistických obchodů v Plzni a zjistila, že jeden fatbike mají v prodejně Ramala-Šilhavý v Plzni naproti Plaze a dvě sněžná kola má Cyklo Němec v Plzni Doubravce, třetí právě staví. Dva fatbiky má i Ramala v ul. Z. Wintra, jeden z nich je testovací. Někteří plzeňští prodejci ho nabízejí v e-shopu, např. Cyklosport Volráb. Model SNOW FORCE ONE, který jsme si vyzkoušeli my, je z touškovského DURATECu a byl vytvořen ve spolupráci s Janem Kopkou, který při tvorbě tohoto modelu využil zkušeností z Aljašky. Tento model proto nese označení Jan Kopka design. Fatbike je stále ještě novinka a zdaleka ne všichni prodejci o něm mají dostatek informací či dokonce vlastních zkušeností. Možná proto jej někteří zatím nenabízejí. Nové věci ale bývají zpočátku nepochopeny a ti, kteří se s fatbikem již sžili, naučili se regulací tlaku v pneumatikách upravovat jízdní vlastnosti kola, na něj nedají dopustit. Slova Jana Kopky potvrdil již před rokem Luboš Jedlička, náš nejúspěšnější český závodník na sněžném kole v závodě SnowEpic 2015 ve švýcarském Englbergu. Sněžná kola se teké objevují na zimních cyklistických závodech jako jsou Ledový kafe v Českém lese. Dá se očekávat, že nějaký fatbike se objeví i na cyklistickém orienťáku Radoušovou bloudění 2016 v sobotu 27. února.

 

Náš tip

testPokud si chcete na svém kole vyzkoušet jízdu na tlustých pláštích třeba na sněhu, můžete zkusit obout silný plášť velikosti 27,5+" šíře 2,8" či 3", což vám vytvoří téměř 29" kolo. Právě pláště 27,5plus jsou nyní k mání v dosud ne tak běžné maxišířce: např. plášť Schwalbe Noby Nic ve verzi 27,5x3,0".


Ale pozor! Ne do každého rámu se tahle šírka pláště vejde. Je to třeba poměřit nebo si nechat poradit. U ráfkovych brzd hrozí, že při výměně kola ho budete muset nejprve vypustít, protože nafouknuté neprojde přes brzdové špalíky. Po defektu ho musíte nafouknout opět až v rámu, ne mimo kolo! I duše si budete muset koupit o něco širší.

 

Přečtěte si také

Luboš Jedlička: Nejlepší Čech v závodě fatbiků Snow Epic - článek o prvním závodě sněžných kol, na kterém zabodoval z pětice českých závodníků plzeňský Luboš Jedlička

Karel Babka o závodě 1000 Miles Adventure 2013 - finišér Karel Babka o extrémním závodě s extrémními zážitky 

 

Odkazy

Půjčovna elektrokol a Fatbiků Na Kvildě

Výsledky závodu Snow Epic 2015

Jak Kopka - první český cyklista na fatbike

Pavel Richtr - Čech závodící s Janem Kopkou

 

Diskuse (0)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie