Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Jak vidět a být viděn na kole

article

Reflexní prvky na oblečení, na brašnách i na kole či koloběžce - tím na sebe upozorníte řidiče i jiné cyklisty již zdáli

S přibývajícím podzimem se dny krátí a při přechodu z letního času na normální, který nás čeká tento víkend, si při ranní či odpolední cestě na kole uvědomíme, že už musíme jet za šera a svítit. Jak správně vybavit kolo i sebe na cestu za šera, či za tmy?

Autor: cykloRADKA (text&foto), Pavel ŠIMEK (text) Aktualizace: 22.10.2015

Víte, že...    Pokud pojede auto rychlostí 75 km/h a řidič bude rychle reagovat, bude jeho reakce trvat 1,5 vteřiny? Za tuto dobu ujede jeho auto 31 metrů! Na to, aby řidič zabránil srážce v případě, že zahlédnul cyklistu v bílém, má jen 24 metrů. U cyklisty ve žlutém oblečení na to má jen 6 metrů!

Asi nikdo nepochybuje o tom, že pohybujeme-li se za tmy na kole, měli bychom si svítit, ale také být vidět. Jde hlavně o naši bezpečnost - vyhnout se díře ve vozovce, která může způsobit pád nebo zabránit srážce s autem či jiným cyklistou. A věřte mi, i takové případy znám. Míla Ocásek mi vyprávěl, jak se takto (jak vysoká asi byla pravděpodobnost takového střetu) čelně srazil „plášť na plášť" s jinou cyklistkou. Oba se poté potkali na zemi a naštěstí bez vážného zranění. Střet cyklisty a autem už bývá pro toho slabšího, tedy cyklistu, fatální a tak si řekněme, kdy, jak a čím svítit na kole a jaké reflexní prvky používat a jak se o ně třeba na oblečení starat, aby co nejdéle dobře plnily svoji funkci.

 

Světlo nebo blikačka test

O tom, jak má vypadat správné světlo na kolo, jsme již psali. Mnozí z vás možná neví, že by to bílé přední (byť to většina výrobků umožňuje) nemělo blikat, ale souvisle svítit. Důležitá je přitom i jeho výdrž. Vyhláška uvádí, že světlo by mělo být schopno svítit minimálně 1,5 hodiny. Z hlediska pasivního vidění je důležité mít hlavně rozsvíceno. I blikajícího cyklistu ostatní vidí a možná si daleko dříve uvědomí, že jde o cyklistu, než kdyby svítil nepřerušovaně. Zadní červené světlo ale blikat může a většina cyklistů jej v režimu blikání používá. Někdo ho připne na sedlovku, někdo na zadní nosič, jiný na batoh či na ruku. Vždy je ale dobré si zkontrolovat, zda je blikající světlo zezadu vidět. Pokud nelze zkontrolovat např. ve výloze obchodu, požádejte o kontrolu kolemjdoucího, pokud si nejste jisti, že jste ho správně upevnili. Upevnění věnujte náležitou pozornost - ztrátu světla při jízdě po nerovném terénu nemusíte vůbec zaregistrovat, ale může být pro vás velice nebezpečná. Stroboskopicky mód blikání, které některá světla mají, je za snížené viditelnosti nepoužitelný a nebezpečný pro ztrátu orientace a oslnění dalších účastníků provozu. K užitku je snad jen za denního světla, kdy neoslňuje a kdy i ostatní účastníci silničního provozu svíti - stroboskopické blikání tak identifikuje cyklistu hlavně v hustém provozu. Je to podobny efekt jako bylo v době kdy svítit musely jen jednostopa vozidla. Tehdy byl motocykl k nepřehlédnuti. Od doby, kdy povinnost svitit platí pro všechny, rychlého motorkáře v množství reflektorů snadno přehlédneme.

 

Novější a chytřejší cyklosvětýlka umožňují, podobně jako je tomu u aut, přepínání na potkávací a dálková světla. Lze pak volit variantně ze čtyř režimů, které dva malé rteflektory u sebe umí vykouzlit:

  1. svítí pouze potkávací (400 lumenů)
  2. svítí pouze dálkové (600 lumenů)
  3. svítí dálkové + potkávací (1000 lumenů)
  4. blikačka (oba světlomety)

Některá světla mají také indikátor kapacity baterií, který ukazuje, jak dlouho ještě můžete v daném režimu svítit. 

 

Světlo na řídítkách versus čelovka

testZatímco dříve byly bicykly vybaveny žárovkovým světélkem, které napájelo dynamo, nyní se tento způsob používá už jen výjimečně u městských kol. Původně odnímatelná bateriemi napájená světla se žárovkou nyní nahradila světla s LED diodami, které mají mnohem nižší spotřebu. Baterie tak vydrží déle. Její výdrž v hodinách či dnech ale můžete na jednoduchých světlech jen odhadovat, ty dražší mají indikátor stavu baterií. Na delší cesty je proto lepší mít s sebou náhradní baterie a v případě potřeby je vyměnit. Aktuální kapacita baterií se také podepíše na světelném výkonu, kterým vaše cyklosvětlo svítí. Nejlépe je to vidět, když jede více cyklistů za tmy společně a všichni svítí či blikají zadními světly - některé světlo svítí silněji, jiné naopak méně. Většinou tento rozdíl způsobí právě kapacita baterií. Světlo můžete mít také na přilbě. Čelovku používají hlavně bikeři a ti, kteří na kole potmě jezdí častěji třeba do práce. Nemusí světlo pokaždé snímat z řídítek, aby jim ho někdo neukradl. Ti, kteří jezdí za šera či dokonce za tmy v terénu, mají většinou světlo na řídítkách i na přilbě. Pokud budete používat na kole čelovku, vyberte si raději tu kde můžete nastavit úhel světelného kužele na vozovku před vámi. Stejně jako při jízdě v autě byste neměli ani světlem na řidítkách ani čelovkou oslňovat protijedoucí cyklisty i vozidla.

Kdy rozsvítit

Tady platí jednoduché pravidlo - raději dřív, než začnete ostatním splývat s okolím. Vždy je to individuální - záleží na okolním světle, zda jste v intravilánu, či mimo obec, kde jezdí auta rychleji a doba, kterou má řidič na to, aby vás zaregistroval, je kratší.

 

Odrazky a reflexní prvky

testtestMezi povinnou výbavu kola patří i boční odrazky. Původní oranžové odrazky vetknuté do drátů předního i zadního kola (v každém by měla být aspoň jedna) mohou nahradit také pláště s reflexním pruhem u ráfku či odrazky, kterými v délce asi 10 centimetrů osadíte dráty vašeho kola. Ty můžete koupit ve speciálních akcích v Lidlu, ale i v některých našich obchodech, či na internetu. Odrazky byste měli mít i na pedálech. Pokud používáte nášlapy, pak na patách cyklistických bot či jejich návleků. Pro všechny typy odrazek ale platí - aby odrážely světlo, musí být čisté!

Vzdálenost, ze které je cyklista vidět v závislosti na tom, jaká je barva jeho oblečení 

 Modrá  Červená  Žlutá  Bílá
 18 m  24 m
 37 m
 55 m

U reflexních prvků platí pro pěší i pro cyklisty to samé: čím více je jich, resp. zabírají větší plochu, tím dříve vás ostatní uvidí. Největší zezadu viditelná plocha na cyklistovi jsou jeho záda. Pokud si tedy obleče vestu s reflexními pruhy ve svítivě žluté, bude vidět mnohem dříve, než s použitím pouhých reflexních pásků. Máte-li batoh, pořiďte mu potah ve světlé zářivé barvě s reflexním pruhem. Reflexní pásky použijte na levé předloktí a nohu nad kotníkem. Při koupi nového oblečení dbejte na to, aby mělo reflexní prvky a mělo světlé barvy. Větrovek v zářivě žluté i zelené s reflexními pruhy je už nyní na trhu dost.

 

Jak prát prádlo s reflexními prvky

Reflexními prvky od nástřiků, přes všité paspule až po našité široké pruhy je nyní již vybaveno téměř každé sportovní oblečení. Pokud jste si jako malí někdy prohlíželi promítací plátno, možná víte, že na něm byly přilepené maličké perličky, které pomáhaly lépe odrážet světlo. V místech, kde se plátno často ohýbalo, se perličky odrolily a obraz tu nebyl tak pěkný. S reflexními materiály je to podobné - trpí oděrem. Při jejich používání tedy zbytečný oděr minimalizujte. Prádlo perte v pračce naruby, pokud jej dáváte např. do batohu, složte jej tak, aby reflexní plochy či nástřiky byly uvnitř. Příliš časté praní je v tomto případě spíš na škodu.

 

Pár rad navrch

  • Náhradní baterie si vezte v kapse nejlépe na břiše, aby vám nevychladly.
  • Z rukávu volnější bundy se vám kratší reflexní pásek může svléknout, zvlášť pokud jste svalovec máte ruku trochu silnější. Použijte tedy dva reflexní pásky spojené bezbarvou izolepou.
  • Nejlevnější řešení, jak se za tmy „zviditelnit" je obléci si jednoduchou reflexní vestu, kterou s sebou vozí povinně řidiči v autě.

Přečtěte si také

Světlo na kolo? - o tom, jak má vypadat předpisové cyklistické světlo

Vzpomínkové šlapání do pedálů za Mílu Ocáska - o neobyčejném cyklistovi z našeho kraje, který se už stal legendou

Noční závod Night Bike Stupno pohledem nováčka - o tom, že s dobrým světlem a zkušenostmi se dá na kole závodit i potmě

Fotogalerie