Lávku na Božkovský ostrov otevřeli cyklisté
Stavbě lávky předcházela výstavba sportovně rekreačního areálu na Božkovském ostrově. Ke stávajícím sportovištím pro házenou, nohejbal a box přibyla ještě dráha pro in-line bruslaře, nářadí pro cvičení pod širou oblohou, zázemí pro ragby a hasičské cvičiště. To vše v místě, kde mlýnský náhon spolu s řekou vytvářejí ostrov. Celý areál, na rozdíl od toho pod vodárnou u Radbuzy, leží v úrovni říční nivy, která může být v případě velké vody zaplavena, a je tak pro běžnou výstavbu z tohoto důvodu nevhodná. „Výstavba cyklostezky přes Božkovský ostrov vyšla dohromady na 15,6 milionu korun, z čehož 85% nákladů bylo hrazeno z dotace ROP Jihozápad a zbytek šel z rozpočtu městského obvodu Plzeň 2 - Slovany," uvedl slovanský starosta Lumír Aschenbrenner. „Byla šance získat dotaci, tak jsme ji využili právě pro lávku s cyklostezkou," dodal starosta.
Jak se nová lávka vlastně jmenuje? „Zatím se nijak nejmenuje. Máme ale v úmyslu vyzvat občany, aby navrhli, jak se bude lávka jmenovat," uvedl na dotaz redakce starosta Lumír Aschenbrenner. „Výzva by měla vyjít ve Zpravodaji Městského obvodu Plzeň 2 - Slovany, ale bude zveřejněná i na internetových stránkách našeho obvodu a na stránkách samotného Božkovského ostrova, které jsme pro zájemce o sportovní vyžití v této oblasti připravili," dodal starosta.
V Plzni máme sice již dvě lávky, které vedou do kopce, ale žádná z nich nevytváří takový oblouk nad řekou. Přehradní lávka směrem k Valše stoupá jako nakloněná rovina, Kožíškova lávka pod mostem Milénia je jen mírně vypouklá. „Tvar lávky ale vlastně určily podmínky dané povodím. To žádalo, aby byla lávka půl metru nad proudící stoletou vodou," uvedl Oldřich Hysek, který lávku projektoval. „V Praze na povodňovém modelu pak zjišťovali, zda nebude mít stavba negativní vliv na proudění vody při povodních třeba i na Božkovském ostrově, který leží nízko a bývá často zatopen," dodává Oldřich Hysek. Výšku lávky museli projektanti zvedat, protože její kraje jsou nízko nad hladinou. Lávka je tak docela dlouhá - rozpor mezi pilíři je 36 metrů, celá lávka měří 72 metrů, tedy počítáme-li délku rozpětí jednotlivých polí 18 + 36 + 18 m . Při sjezdu na Božkovský ostrov navíc dost klesá. Bylo totiž nutné tu vybudovat tzv. průleh, který má ochránit hřiště a tělocvičnu před velkou vodou. Lávka má velmi nízkou konstrukční výšku, aby deska nad vodou byla co nejštíhlejší při pohledu po řece, podél řeky.
Lávku ocení hlavně ti, co neradi jezdí po komunikacích spolu s auty. Takovým cyklistům se nabízí při cestě od Střelnice v Lobzích jet podél Úslavy, pak přejet komunikaci v Božkově již před řekou a odbočit do Poříční ulice u Ferony. Odtud lze nyní projet celý areál na kole kolem hřiště se sokolovnou TJ Božkov až k ulici K Jezu, kde chce obvod v budoucnu vybudovat parkoviště pro asi 40 aut, podobně jako je to u ŠKODA sport parku pod vodárnou. Od vyústění lávky do ulice K Jezu lze nyní díky zmínenému novému asfaltovému úseku cyklostezky dojet ažna šotolinovou stezku, která pokračuje k lávce pod Kolešovkou v nivě Úslavy a poté do Koterova, kde naváže na cyklotrasu číslo 31 vedoucí přes Nepomuk do Blatné. V jednání je vytvoření navazujícího úseku z Koterova do Starého Plzence, který by obě místa propojil výškově příjemnou cestou přes louky mimo komunikaci.
Letos je to první ze dvou lávek, které byly přes plzeňské řeky dokončeny. Ta druhá čeká na otevření u sv. Jiří stejně jako nový povrch stezky podél Úslavy od mostu v Lobzích k lávce u Střelnice.
Otevření lávky bylo součástí sportovně kulturního odpoledne, které se konalo v neděli 24. srpna 2014 od 14 hodin na Božkovském ostrově. Celý projekt „Greenways-cyklostezka přes božkovský ostrov" s číslem Z.1.14/3.1.00/23.02638 byl podpořen z Evropského fondu pro regionální rozvoj - ROP Jihozápad.
Mapa Božkovského ostrova s lávkou a navazující stezkou
Mapa Božkova ukazuje průjezd z Božkovského ostrova po nové lávce a navazující cyklistické komunikace.
Mapa je výřezem z cykloturistické mapy Plzeň a okolí 1:25 000, kterou vydalo plzeňské mapové nakladatelství RAMAP.
Lávka na Božkovský ostrov v číslech
Délka lávky | 79,6 m |
Délka nosné konstrukce lávky (měřeno v oblouku) |
73 m |
Vzdálenost mezi pilíři (rozvor) |
36 m |
Šíře lávky | 5 m (konstrukce), 3,9 m (volná šířka) |
Stoupání (sklon) |
6 % |
Délka navazující cyklostezky (na obou stranách) |
827 m |
Šířka navazující cyklostezky | 3 m |
Nadvýšení vrcholu lávky nad komunikací K Jezu (výškový rozdíl) |
2,4 m |
Celkové náklady na lávku a cyklostezku | 15,6 mil. Kč |
z toho dotace ROP jihozápad | 85% |
z toho 15% z rozpočtu MO Plzeň 2 - Slovany | 15% |
Datum zahájení stavby | 18. června 2013 |
Datum kolaudace | 30. května 2014 |
Datum otevření | 24. září 2014 |
Architektonickou a stavební část projektovali |
Architektonické studio HYSEK spol. s r.o., Ing. arch. Jiří Hysek, Ing. arch. Oldřich Hysek |
Konstrukční a statickou část projektovali | Statica Plzeň spol. s r.o., Ing. David Chmelík |
Realizátor stavby | Petr Březina, APB-Plzeň |
Přečtěte si také
Bude cyklovýpadovka do Starého Plzence? - budou mít cyklisté stezku z Koterova do Starého Plzence?
Odkazy
www.bozkovskyostrov.cz - nové webové stránky, kde mohou zájemci zjistit informace o novinkách, aktuálním dění a plánovaných akcích na Božkovském ostrově