Letošní veletrh SPORT Life ve znamení elektrokol
Již 11. ročník cyklistického veletrhu SPORT Bike začal včera na brněnském výstavišti. Pod společným názvem SPORT Life zde najdete hned tři veletrhy - BIKE Brno, BOAT Brno a CARAVANING Brno. Dvě velké haly věnované kolům a jejich doplňkům, další hala s testovací dráhou pro elektrokola a spousta dalších novinek přilákaly na veletrh již první den kromě profesionálů také hodně milovníků kol. A bylo se na co dívat!
Autor: cykloRADKA (text a foto), Tomáš PLICHTA (foto)
Aktualizace: 07.11.2008
Kdo stihnul zahájení veletrhu, mohl vidět naše úspěšné cyklisty na pódiu spolu s Gary Fischerem, který právě slavil osmapadesáté narozeniny. Dárky dostal vskutku cyklistické - od Karla Stárka, prezidenta Bike Akademie, miniaturu vysokého kola, od organizátorů veletrhu zase pak cyklistický dort. Poté se rozběhl veletrh naplno. Mne samozřejmě zajímali hlavně vystavovatelé z Plzeňska.
Stejně jako loni zde měl stánek touškovský DURATEC. Návštěvníky lákaly jeho špičkové modely horských i silničních kol. Velký zájem byl opět o rám na míru. Zájemce tu proměřili, čísla vložili do počítače a příslušný prográmek pak vydal základní rozměry pro rám, které nastavili klientovi na testovací lavici. Já tuhle záležitost absolvovala před rokem, když jsem si pořizovala nové kolo. Na rozdíl od těch vystavených je to kolo trekové. O tom, že DURATEC vyrábí i krosová kola pro cykloturistiku, se mezi cyklisty moc neví, což je dle mého opravdu škoda, protože představují opravdový cykloturistický luxus. O tom jsem se během letošní sezóny přesvědčila na vlastní kůži.
Další stánek Plzeňáků byl také v pavilonu F. U něj se rádi zastaví ti, co si o kolech a hlavně cestování na nich rádi něco přečtou. Zakladatelé časopisu CYKLOTURISTIKA manželé Říhovi zde měli stáněk svého nakladatelsví CYKLOKNIHY. Určitě dobrá inspirace pro všechny, co na kole rádi objevují nové kraje a zajímavosti v nich. K dispozici zde byli i populární tituly Rájem rozhlednovým a první český cykloprůvodce Korsikou Ostrov tisíce vůní.
S nostalgickou vzpomínkou na své první dospělácké kolo jsem si prohlédla stánek rokycanského FAVORITu. Silniční modely opravdu stály za to. Malé stánky zde mají i organizace podporující cykloturistiku - Nadace Partnerství s cyklistickými projekty Cyklisté vítáni, Moravské vinařské stezky a greenways, dále pak náš spřátelený portál NaKole.cz a znojemský Cykloklub Kučera.
První den veletrhu se konaly dvě doprovodné konference - Eko Konference a Bike Konference na téma Jízdní kolo jako ekologický dopravní prostředek. Na té jsem nesměla chybět. Nejen kvůli prezentaci Plzně a jejího plánovaného projektu řešení parkování kol, ale mimojiné proto, že zde přednášel i prezident Evropské cyklistické federace (ECF) Bernhard Ensink a také ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Gustáv Slamečka. Právě SFDI je organizace, která rozděluje žadatelům z řad obcí a mikroregionů příspěvky na budování cyklostezek a další cyklistické infrastruktury. Plzeň takovýto příspěvek získala již několikrát - například na cyklostezku do Třemošné nebo na právě budovanou cyklostezku z Valchy na Novou Hospodu. Pan ředitel navíc přišel s dobrou zprávou - přístí rok se podíl SFDI na financování cyklostezek zvyšuje ze 60 na 65%. Pro účastníky konference byla na cestu z press centra na veletrh připravena kola. Ovšem ne ledajaká! Šlo o samá speciální kolečka - elektrokola, lehokola, speciální skládačky ad. Pohodlné svezeníčko na takovém lehokole - brzdy a ovládání přehazovačky nemáte na řidítkách před sebou, ale na držácích podél těla.
Elektrokola měla pro sebe i testovací dráhu celou jednu halu, kde si každý mohl vyzkoušet, jak se jezdí s elektrickým přípohonem po rovině, do zatáček i do kopce. Kola zkoušeli hlavně mladší návštěvníci veletrhu, účastníci Bike Konference si ovšem dráhu projeli také. Všichni se shodují v tom, že elektrokola mají budoucnost. O tom svědčí i čísla. Třeba v Holandsku, kde městská kola (tzv. city bikes) tvoří 80% prodaných kol, se jich již letos prodalo přes stopadesát tisíc. Jak uvedl spolupořadatel veletrhu Karel Stárek: „Nástup elektrokol je silnější než nástup horských kol před třiceti lety.” Je otázkou, kdy se tento trend přelije k nám. Náš trh je totiž z hlediska sortimentu prodaných kol oproti tomu západnímu dost specifický. Jak uvedl prezident Asociace prodejců jízdních kol Petr Kohoutek: „U nás tvoří městská kola pouze 3% prodaných kol. Nejvíc se u nás prodává trekových kol (asi 50%) a horských kol (30%). Zbývající podíl na trhu patří kolům silničním, trekingovým a dětským. To je rozdíl i ve srovnání s kopcovitým Švýcarskem, kde městská kola tvoří asi 26% všech prodaných kol.” Uvedená čísla jen potvrzují, že cyklistika je u Čechů na prvním místě ve sportovním vyžití. Jak dodává Karel Stárek: „Někteří si ale ke kolu museli koupit auto a držák na kola.” Přestože kolo jako dopravní prostředek používá víc a víc lidí, jízda na kole je v Česku vnímána stále především jako rekreace nikoli jako způsob dopravy. Právě elektrokola ovšem tohle klišé mohou změnit. Levný, pohodlný a nenáročný dopravní prostředek, který se elegantně dokáže vyhnout dopravním zácpám, má velké šance i na našem trhu. Cyklisté, co to nemají do práce či do školy po rovině a nemají se kde osprchovat, ocení, že se na elektrokole nezpotí. Ve svažité Plzni jsou tedy šance elektrokola vyšší než v rovinatých městech, kde postačuje i běžné kolo bez elektropohonu. (Pozn. red. Elektrokolo si budete moci vyzkoušet i v Plzni - o připravovaných možnostech budeme informovat. O elektrokolech jsme již psali v článku Na kole do práce v kostýmku - jedině na elektrokole.)
Letošní veletrh SPORT Life přináší milovníkům kol spoustu nových řešení. Chcete-li si některá z nich prohlédnout, ještě máte šanci. Veletrh končí až v neděli 9. listopadu 2008 a autem či vlakem se jeho návštěva dá z Plzně zvládnout za jeden den. Pro zájemce mám k dispozici ještě dvě volné vstupenky!
Fotogalerie
Touškovský DURATEC vystavoval nové modely horských kol
Zájem byl o rám na míru. Každý se musel nechat nejdříve změřit...
...a po nastavení správných měr se mohl "projet" na testovací stolici.
Nakladatelství CYKLOKNIHY nabízelo vše s milým úsměvem na tváři
I FAVORIT zde měl své favority
Gary Fisher s kolem své značky a našimi úspěšnými cyklisty
K narozeninám převzal od Karla Stárka jako dárek malé vysoké kolo
... a od pořadatelů narozeninový dort se jménem a kolem
Na doprovodné Bikekonferenci vystoupil i generální sekretář Evropské cyklistické asociace Bernhard Ensink
...a ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka
Účastníci Bikekonference jeli z press centra na speciálních kolech
Jízda na lehokole je vskutku něco jiného
Jakub Ditrich z firmy ekolo.cz seznámil s výhodami elektrokol
Jeho firma ekolo.cz jich nabízí hned několik, k tomu i skútry a koloběžky s elektrickým pohonem
Vyzkoušení možné na testovací dráze i s umělým kopečkem
Tohle elektrokolo má již vyšší provozní rychlost než 25km/hod a tak má již SPZ
HERKULES, vyrábějící hlavně městská kola zde představil model, který už jako městské kolo moc nevypadá
Tento výrobce se snažil na své modely městských kol upoutat s pomocí dvou blondýnek
K vidění byly i modely pro nejmenší cyklisty...
...pro ty odrostlejší
...pro ty, co je vezou v závěsu
...i ty, co chtějí své potomky vozit za kolem ještě jako miminka
Zajímavá kola, přívěsy a návěsy jsem našla na stánku Azubu
Dokonce i skládací kolo s nákladním přívěsem - ideální pro přepravu letadlem či vlakem, že?