Mladotická železnice: vlakem, pěšky či na kole?
Možná ani jedno. Trať, po které již roky vlaky nejezdí má totiž na kahánku. Ale popořadě... Řekněme si nejprve něco o trati samotné i jejím vzniku. Železniční trať Rakovník-Mladotice, později označená číslem162, vznikla ve zlaté éře budování železnic na konci 19. století. Vlaky tehdy představovaly jedinou možnost kapacitní přepravy cestujících nebo surovin a výrobků tehdejšího průmyslu. Myšlenka se objevila již v době stavby páteřní Plzeňsko-březenské dráhy a hned v několika variantách s odbočením v Kaznějově na Kralovice, s odbočením v Plasích, ale nakonec se dočkala realizace odbočka až z Mladotic. Koncese na stavbu a provoz byla vydána 23. ledna 1897 akciové společnosti Místní dráha Rakovník-Mladotice. Formou záruk a převzetím části akcií se na financování stavby podílel i stát. Délka tratě je 38 kilometrů a náklady byly vyčísleny na 3,860.350,-K. Dne 9. července byl zahájen provoz a ještě v témže roce bylo přepraveno 17 021 cestujících a 61 766 tun nákladu. Provoz zajišťovaly Císařsko-královské státní dráhy, po vzniku Československa pak ČSD. V roce 1925 byla podle zákona č.156/1925 Sb. trať i její majitel zestátněny, jako tehdy většina soukromých tratí.
Začátek konce této lokální tratě nastal dne 1. ledna 1997, kdy byl úsek Mladotice-Čistá uzavřen pro veškerou dopravu, z důvodu špatného technického stavu a byla zavedena náhradní autobusová doprava. Úsek z Čisté do Kralovic byl nakonec zrekonstruován a opět uveden do provozu od prosince 2001. Tím ale není vyhráno ani pro tuto část, protože se uvažuje o zrušení celé této tratě až do Rakovníka. Proti tomuto záměru se ozývají obce, spolky, jednotlivci. Stále sbírají podpisy pod Petici za obnovení železniční dopravy na celé trati Rakovník - Kralovice - Mladotice. Rušení lokálních tratí je bohužel současný trend, a pokud se za železniční dopravu nepostaví politická reprezentace a jízdní řády nebudou zpracovány smysluplně, zůstane nám časem jen pár hlavních koridorů.
Výlet po trati ...aneb tvrdá realita
Několik let po zastavení dopravy z Mladotic do Kralovic jsme se na trať vypravili. Tehdy ještě šlo jít skutečně po kolejích, i když někdy s potížemi. Podivoval jsem se, že na některých místech už chyběly kolejnice. V roce 2007 jsme si akci zopakovali. To už mezi kolejemi rostly stromy o průměru 10 centimetrů a trať jsme většinou jen kopírovali. Bavili jsme se hledáním hřebů v pražcích, označujících rok a druh použitého dřeva. Našel jsem jedlový z roku 1938! Co se kolejí týče, byly rozkradené všude tam, kam se k trati lze dostat autem. Tady si někdo přišel na pořádný balík! Napadlo mě, že jednou kolejnice zůstanou pouze na bývalých železničních přejezdech, kde jsou důkladně zalité asfaltem. Líbila se mě budova bývalého nádražíčka Trojany, bohužel už dost zpustlá. Představil jsem si, jaká by tady byla jednou hospůdka na cyklostezce. Původně se tady ovšem nakládalo dřevo z okolních lesů knížete Metternicha. Těsně před Mladoticemi trať překonává Mladotický potok. Zvolili jsme cestu suchou nohou po mostě, ale nemůžu jí nikomu doporučit, protože je to nejméně 6 metrů vysoko a pohled dolů skrz očesané konstrukce není pro slabé povahy. Ostatně - kdo ví, jestli most ještě dnes stojí - lupiči jsou čím dál vynalézavější a drzejší.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se nyní snaží trať prodat. Zájemci se ale nehrnou. Náklady na obnovu trati jsou vysoké a návratnost za hranicí představ stávajících investorů. Trať by potřebovala spíš mecenáše. Bude jím stát, jenž by měl mít na vytváření železniční sítě a podpoře nákladní dopravy po železnici stejně jako snižování podílu individuální automobilové dopravy zájem? Kéž by skandál automobilky Volkswagen pomohl našim politikům otevřít oči, aby viděli, které druhy dopravy jsou do budoucnosti udržitelné. Ta železniční i cyklistická k nim rozhodně patří - stačí se podívat na západ od nás...
Železniční tratě v zahraničí
S „optimalizací" železniční sítě, jak se rušení železničních tratí odborně většinou nazývá, se potýkali i na západ od nás. Často šlo o železniční vlečky, které vedly do hor, odkud se vozilo dřevo či k dolům, kde se těžily nerostné suroviny. Železniční tratě tvoří, podobně jako silnice, dálnice i cyklostezky tzv. liniové dopravní koridory. Z kauz jako vrch Valík či pozemky farmářky Havránkové víme, jak je těžké vykoupit pro dopravní stavbu pozemky pro celý dlouhý koridor. Stačí jeden problematický a vše se zastaví. Proto byla například ve Španělsku vytvořena nadace Via Verdes (česky Zelené stezky, angl. Greenways), na kterou stát převádí pozemky rušených železničních tratí a nadace na nich buduje cyklostezky. Mnoho zrušených železničních tratí bylo přebudováno na cyklostezky v Německu a stalo se tak základem páteřní sítě cyklostezek. Několik takových máme hned za hranicemi v Bavorsku, například Bockelradweg z Eslarnu do Neustadtu a.d. Waldnaab. V Česku je takových stezek zatím poskrovnu. Mluví se o tom, že po vybudování železničního tunelu pod vrchem Chlum u Plzně se z bývalé železniční trati stane cyklostezka. Pokud se tak stane, mohla by se ucházet o cenu Evropské asociace zelených stezek (EGWA). Tu letošní získala v belgickém Namur cyklostezka Koleje z Novojičínska. Z hlediska udržitelné dopravy, jejíž principy preferují hromadnou dopravu před individuální, je rušení železničních tratí krok zpátky. Ulevit silnicím a dálnicím můžeme totiž právě vhodnou železniční politikou preferující nejen dopravu osob vlakem, ale také přepravu nákladů na větší vzdálenosti po železnici. A pokud by snad někdo chtěl oponovat, že to nejde, ať se zajede podívat do Švýcarska. Ve srovnatelně velkém Bernu (cca 125 tis. obyvatel) je ve všední den provoz menší, než u nás v neděli. Vlaků a kol tam ale můžete vidět nepočítaně.
Přečtěte si také
Plzeňské ‚greenways' získaly evropské ocenění - systém plzeňských sportovně rekreačních tras zvaných plzeňské ‚greenways’ získal jako první z bývalého východního bloku ocenění od Evropské asociace greenway tras (EGWA) v kategorii mobility. V článku se dovíte proč a nakolik je tento projekt jedinečný nejen v ČR, ale i v Evropě.
Odkazy
www.petice24.com/rakovnik-kralovice-mladotice - Petice za obnovení železniční dopravy na celé trati Rakovník - Kralovice - Mladotice