Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Nová cyklostezka u Bolešin propojí Klatovy a Plánici

article

Nová cyklostezka u Bolešin přilákala hlavně menší děti na kolech a na kolečkových bruslích

Letos v létě byl dokončen úsek stezky u Bolešin. Je relativně krátký, ale důležitý. Je první vlaštovkou na trase plánovaného cyklistického propojení Klatov s Plánici. Už teď ale úsek využívají nejen cyklisté, kterým umožnil vyhnout se frekventované hlavní komunikaci, ale i in-line bruslaři. O plánované cyklistické spojení Klatov a Plánice se snaží mikroregion Plánicko, na jehož území Bolešiny leží. Kudy má stezka vést?

Autor: cykloRADKA (text&foto), Antonín KUBA (foto), Kamil PIKHART (mapa) Aktualizace: 29.10.2013

testSilnice na východ k Plánici z Klatov postupně stoupá a vine se údolím mezi kopci Plánického hřebene. Formanská cesta, která tudy vedla, se však kroutila mimo ni. Koňské povozy totiž vyžadovaly jen malý sklon a tak pro ně byla výhodnější delší, klikatější a méně kopcovitá cesta. Podobně jako pro cyklisty. Využít trasování starých formanských cest pro cyklistické stezky je tak nanejvýš vhodné a uvítá ho snad každý cyklista. A to udělali i na Plánicku. Navrhované vedení nové cyklostezky, která by měla v budoucnu cyklisticky propojit Klatovy a Plánici, by mělo podle vyhledávací studie, kterou si Mikroregion Plánicko nechal před třemi lety zpracovat, vést zvětšiny právě po staré formanské cestě, kudy jezdili kupci s povozy. Nový úsek z Bolešin do Slavošovic je prvním korálkem na tomto náhrdelníku, který by měl údolí východně od Klatov v budoucnu zdobit.


testNově otevřený úsek od soutoku Točnického a Bolešického potoka k letišti modelářů je 800 metrů cyklostezky s asfaltovým povrchem, na něj navazuje nově opravených 650 metrů účelové komunikace s přírodním mlatovým povrchem. S využitím stávající asfaltové komunikace z Bolešin tak vzniklo bezpečné propojení Bolešin se Slavošovicemi. „Oproti plánované ceně v projektu stezka stála o 2 miliony méně, tedy 2,8 mil. korun," říká starosta Bolešin Josef Sommer. „Financovali jsme to z ROPu, obec tak zajišťovala jen kofinancování, ale těch půl milionu, které jsme museli zaplatit, je z našeho osmimilionového rozpočtu hodně," dodává Josef Sommer. „Druhý navazující nový úsek stál dalších 1,6 milionu korun. 600 tisíc jsme získali za oranžovou stuhu v soutěži obcí, tak jsme je použili na stezku. Zbytek jsme museli zaplatit ze svého," doplňuje starosta čísla k druhému nově dokončenému úseku.


testOd slavnostního otevření, které tu proběhlo 12. října 2013, se lidé postupně učí stezku využívat. Když jsme s panem starostou na začátek stezky po poledni přijeli, dorazil houf dětí z místní základní školy s učitelkami. Sedly na kola, obuly kolečkové brusle a vyrazily na stezku. Právě nová stezka přiměla některé rodiče koupit dětem brusle či kola. Tyto děti, které si tu pod dozorem učitelek osvojují techniku jízdy i její pravidla, budou možná v budoucnu využívat cyklistické spojení z Plánice do Klatov. Bezpečné stezky jim umožní dopravní samostatnost ještě dřív, než sednou za volant auta. To ale již budou mít své dopravní zkušenosti. Podobně jako školáci, které jsem potkávala v Klatovech. Průprava, kterou děti získávají na kole, je pro pohyb v běžném dopravním provozu velice důležitá.Právě na kole se totiž dítě učí rozhodovat samo za sebe a nést za to svoji zodpovědnost. Představa nepříjemného pádu či kolize s někým jiným přitom působí jako motivace.


testNa stávající úsek by mělo v budoucnu navázat propojení s kruhovým objezdem na východní části obchvatu Klatov. To stávající stezku jistě zatraktivní i pro ty, co by chtěli dojíždět na kole za prací nebo do školy do Klatov, kde je již páteřní síť pro cyklisty téměř dokončena. Bolešiny ale chtějí pokračovat s budováním stezky i na druhou stranu, směrem k Pečetínu, který také patří pod správní území obce. Další úseky plánované stezky přes Zbyslav a Újezd u Plánice budou závislé na iniciativě příslušných obcí Mikroregionu Plánicko a jejich úspěšnosti při podávání projektů. Pro tyto malé obce je totiž i stávající částka pro kofinancování při výši jejich rozpočtů dost vysoká a tak získat na stavbu peníze odjinud je jedinou šancí, jak stezku postavit. Ze zkušeností s podobnými dálkovými stezkami například z Domažlic do Furth im Waldu nebo z Běšin do Klatov a Švihova lze říci, že vybudování takového souvislého úseku trvá tak 8-10 let, tak jen držme palce, aby byli na Plánicku úspěšní a cyklisté se dočkali stezky co nejdříve.

 

test Cyklostezka v číslech

 Délka 1. úseku: cyklostezka 800 m
 Náklady na 1. úsek: předpoklad dle projektu
 4,8 mil. Kč
 vysoutěžená cena celkem
 2,8 mil. Kč
      - z toho financováno z ROPu  2,3 mil. Kč
      - z toho financováno z rozpočtu obce
 500 tis. Kč
 Délka 2. úseku: účelová komunikace  650 m
 Náklady na 2. úsek: předpoklad dle projektu  1,6 mil. Kč
       - z toho příspěvek MMR za ocenění Oranžová stuha
 600 tis. Kč
       - z toho financováno z rozpočtu obce  1 mil. Kč

 

 

test 

Přečtěte si také

Formanská stezka u Ml. Smolivce slouží nyní cyklistům - o nově otevřené cyklostezce spojující Mladý Smolivec a Dožice v trase bývalé formanské cesty

 

Cyklistický průjezd po CT38 přes Klatovy otevřen - otevřením posledního úseku v Klatovech se pospojovaly stezky na  trase CT38 a vytvořily tak  souvislý bezpečný úsek z Běšin až  za Klatovy do Tajanova

 

Ve Vrhavči otevřeli další část cyklostezky na cyklotrase 38 - zde najdete informace o loňském zprovoznění cyklostezky kolem Drnového potoka z Běšin do Klatov-Lub. 

 

Cyklotrasa 3 do Regensburgu se v Plzeňském kraji mění - po vybudování stezky z Domažlic do Furth im Waldu mění páteřní mezinárodní cyklotrasa svoji trasu a přesouvá se na stezku

 

Jediný český akvadukt pro cyklisty otevřeli na Hadrovci - unikátní stavba dřevěného akvaduktu pro pěší a cyklisty se stala posledním kouskem na stezce mezi Domažlicemi a Furth in Waldem

 

Fotogalerie