Nová lávka pro pěší i pro cyklisty přes přehradu Hracholusky
První návrh na stavbu přehrady Hracholusky pochází již z roku 1949. Od roku 1953 zde probíhaly první přípravné a sondovací práce. Samotnou stavbu podnik Vodní stavby započal v září 1959 přípravou staveniště. Budování hráze sypáním a hutněním začalo v roce 1961. Definitivně hotovo bylo až v červnu 1964. Napuštěním jezera byly zaplaveny obce Dolany, Tuchoděly, Butov a několik mlýnů. Napuštěním přehradního jezera však nastal pro chataře i turisty problém, jak se dostat na druhý břeh. Navštívit souseda na protilehlém břehu se bez loďky stalo téměř nemožné. Jediná přemostění 22 kilometrů dlouhého jezera jsou silniční most u Čerňovic a železniční most bezdružické lokálky. Ten však pro tento účel není konstruován a vstup na něj je jako na železniční stavbu vlastně zakázán.
První projekt převedení lokální dráhy do Bezdružic přes hluboké údolí Mže předpokládal stavbu mostu o třech polích parabolické vzpěrné konstrukce. Pilíře byly navrženy z ocelové příhradové konstrukce vystavěné na poměrně vysokých zděných patkách. Vysoké udržovací náklady ocelových pilířů a nedůvěra v ně nakonec způsobily odklon od tohoto konstrukčního řešení. Nový projekt mostu, z podzimu 1897, byl již přijat a realizován. Tři hlavní pole mostu s parabolickou příhradovou konstrukcí jsou uloženy na pilířích z lomového kamene. Na pňovanské i bezdružické straně je most ukončen pilířem s klenutým kamenným obloukem. Celková délka mostu je 210 metrů. Generálním dodavatelem příhradové konstrukce byla Pražská akciová strojírna (Rustonka), která vyrobila dvě mostní pole a na místě je smontovala za pomoci speciálního lešení. Třetí pole - první od Pňovan, vyrobila mostárna Škodových závodů v Plzni Doudlevcích.
Most slouží svému účelu již od roku 1901 a v současnosti je nutná jeho obnova. Nejprve byla zvažována oprava stávající konstrukce. Výměnou jen některých prvků mostní konstrukce by došlo k prodloužení jeho životnosti pouze na několik let, než by dožily i původní zachované prvky. Taková oprava by se však táhla několik let a provoz na trati do Bezdružic by to v podstatě ochromilo. Proto bylo rozumně rozhodnuto, že bude celá mostní konstrukce nahrazena novou. V souladu s krajskou koncepcí cyklodopravy a s ohledem na rekreační funkci přehrady a jejího okolí je v projektové přípravě mostu tentokrát počítáno i s lávkou pro pěší a cyklisty. Tím dojde k propojení mezinárodní CT 37 na pravém břehu s regionální CT 2214, vedoucí nad levým břehem přehrady. Investorem stavby bude státní podnik Správa železniční dopravní cesty a náklady spojené s lávkou včetně příjezdových cest zafinancuje Plzeňský kraj. Stavba by měla být realizována nejpozději v roce 2018. Věřme, že se vše podaří a přehrada nebude pro cyklisty překážkou.
Přečtěte si také
Masarykův most na Jateční patří teď cyklistům a pěším - nejen most, ale i navazující chodníky teď slouží cyklistům
Nová lávka přes Mži umožní bezpečnější cestu do ZOO - kdy a kde bude postavena lávka přes Mži u ZOO
Lávku na Božkovský ostrov otevřeli cyklisté - Božkovský ostrov je teď protkán stezkami pro pěší i cyklisty, řeku překlenuje nová lávka