Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Stezku u Švihova otevřeli starostové na historických kolech

article

Starostové Václav Petrus a František Vlček zazvonili a šlápli do pedálů svých historických kol

Netradičního slavnostního otevření cyklostezky se dočkali místní i přespolní cyklisté tuto neděli u Švihova. Švihovský starosta Václav Petrus spolu s běšinským Františkem Vlčkem vyrazili na poslední letos dokončený úsek cyklostezky mezi Běšinami a Švihovem na historických kolech a v dobovém oblečení. Následovalo je několik desítek cyklistů. Posledních 625 metrů stezky totiž zprovoznilo nejdelší cyklostezku v našem kraji vedenou přes města a obce, která nebude sloužit jen pro rekreační ježdění ale také pro cyklistickou dopravu.

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 27.05.2014
Vstoupit do diskuse (1)

testKdyž jsem s kamarády na kolech přijížděla skoro půlhodinu před startem na místo otvírání cyklostezky, na lavičce seděl pán v košili s vestičkou a kostkovaných pumpkách. Vedle něj stálo staré, ale tvary elegantní, zřejmě prvorepublikové kolo. Teprve, když jsem dojela až k lavičce, poznala jsem švihovského starostu Václava Petruse. Podobně stylově oblečen dojel i běšinský starosta František Vlček. Ten se ale mohl pochlubit starým kolem přímo vyrobeným na Šumavě. Krásný exemplář dobové kvalitní práce českých rukou s libě znějícím zvonkem doplnil i on stylovým oblečením. Nemůžeme se tak divit, že otevírání posledního více než půlkilometrového úseku cyklostezky mezi Švihovem a Běšinami (v mapě) přilákalo nejen cyklisty ale i novináře. Ti z České televize si spolu s námi projeli s kamerou pro reportáž do regionálního zpravodajství celý úsek CT 38 z Běšin přes Radinovy, Vrhaveč, Klatovy-Luby, Klatovy, Tajanov, Svrčovec, Dolany a Malechov až ke křížku u Švihova, kde otevření probíhalo.

 

„Je třeba se omluvit vám všem cyklistům, kteří jste tu poslední čtyři roky naráželi na konci cyklostezky na zorané pole, kde se moc pohybovat nedalo," uvedl hned na začátku starosta Švihova Václav Petrus. „Tímto oblečením a vybavením chci zdůraznit, že to starosta nestavěl sám pro sebe a že stezka je pro vás - pro příznivce pohybu na zdravém vzduchu a pomocí vlastních sil, tak ať vám tato stezka slouží!" popřál v úvodu starosta Václav Petrus všem, kteří na kole na otevření přijeli. Poděkoval přitom panu Jiřímu Papežovi z pobočky Státního pozemkového úřadu v Plzni, který pomohl s realizací právě otevřeného úseku takzvanou komplexní pozemkovou úpravou. Bez ní by poslední úsek nemohl být dokončen ve stávající podobě čtyři metry široké cesty se tři metry širokým asfaltovým povrchem a čerstvě vysazenou alejí na západní straně. Starostům na trase poděkoval František Vlček, který je současně i předsedou Euroregionu Šumava a stál tak u zrodu myšlenky vybudování souvislé bezpečné cyklostezky na trase číslo 38. „Získat finanční prostředky nebývá jednoduché, ale největší zásluhu mají starostové, kteří se nebáli prosadit cyklostezku v zastupitelstvech. Jsem rád, že se to podařilo," uvedl František Vlček, starosta Běšin, které jsou na opačném konci právě dokončeného úseku. Přitom přiznal, že celou trasu z Běšin do Švihova na kole ještě nejel.

 

testZa zvuku cyklistických zvonků a sledování kamerou České televize pak pomalu vyjeli na nový úsek. Jak se můžete přesvědčit ve fotogalerii pod tímto článkem, počasí jim i dalším účastníkům otevírání přálo, a tak všichni v pořádku a bez defektů dojeli až do hospody do Dolan. Starostové v čele, pan Papež pak bedlivě střežil na konci pelotonu, aby do cíle v pořádku dojeli všichni cyklisté. Oba starostové měli trochu obavy, jak to na vypůjčených bicyklech zvládnou, což komentovali ihned po dojezdu ještě před tím, než si zašli „na jedno" v dolanské hospodě. „Já mám kolo, které dojede jen na pole," uzavřel jízdu v Dolanech starosta Václav Petrus. „To moje zase dojede jen do hospody," dodal s úsměvem František Vlček.

 

Právě otevřený úsek byl poslední z těch, které byly mezi Běšinami a Švihovem v posledních deseti letech vybudovány a také poslední pro bezpečné spojení na kole ze Švihova do Klatov. Propojení Klatov se Švihovem připravovala původně obě města společně s obcí Dolany, pod které spadá i Malechov. Podmínky dotačního titulu Cíl 3 si ale vynutily, aby Klatovy, Švihov i Dolany podaly žádosti o dotaci samostatně na úseky, které byly na jejich katastru a v jejich vlastnictví. „Město Švihov v té době ale nemělo na listu vlastnictví pozemek v délce asi 600 metrů, který byl součástí plánované stezky a vedl v polích nad silnicí, tak se realizace tohoto úseku zasekla. Museli jsme iniciovat pozemkové úpravy, které bohužel trvaly asi pět let," říká starosta Václav Petrus o posledním právě otevřeném úseku cyklostezky mezi Švihovem a Klatovy. „Z celkové částky 3 miliony korun, tak město zaplatilo jen 600 tisíc a to za napojení začátku a konce právě otevíraného úseku stezky, který byl již na našem území," dodává starosta Švihova Václav Petrus. „Několik metrů na začátku a na konci nebylo ve vymezeném území pro pozemkovou úpravu, proto tyto malé části muselo zaplatit město Švihov," dodává starosta Petrus. „Komplexní pozemková úprava, jejíž součástí bylo i uspořádání vlastnických práv k pozemkům a zapracování řešení protipovodňového opatření na základě již zpracované studie protierozních a protipovodňových opatření ve Švihově a návrhu vedení Šumavské cyklotrasy číslo 38, zahrnovala území o celkové rozloze 112 hektarů," dodává k řešení posledního právě otevřeného úseku ředitel Krajského pozemkového úřadu v Plzni Jiří Papež.

 

Ostatní úseky na plánované cyklotrase číslo 38 už Švihov vybudoval či opravil dříve. Navazující úsek na ten právě otevřený, tedy od křížku ke komunikaci Švihov-Malechov, kde byl asfalt již v dezolátním stavu, byl opraven v roce 2010 z Programu přeshraniční spolupráce Cíl 3. Úsek od křížení komunikace ke švihovskému hradu byl součástí protipovodňových úprav. Úsek z Malechova přes Dolany do Svrčovce ve směru na Klatovy v délce skoro osm kilometrů byl dokončen v roce 2011. Na něj navazující propojení do Klatov ze silničky u Dolan pak na podzim roku 2009. Několik nových krátkých úseků na trase vzniklo v Klatovech při budování obchvatu a nového mostu přes Úhlavu v roce 2012. „Teď už je celá trasa číslo 38 z Běšin až do Švihova vedena po cyklostezkách, jen krátké úseky v obcích vedou po místních komunikacích," říká starosta Běšin František Vlček, jenž je předsedou Euroregionu Šumava, který projekt cyklotrasy číslo 38 počátkem roku 2006 inicioval.

test 

Nové cyklostezky neslouží jen rekreaci, ale také cyklistické dopravě, tedy místním obyvatelům obcím k cestám na kole za svými povinnostmi. Stezka, která kopíruje silnici v extravilánu Dolan a Malechova, tak umožní sednout na kolo i těm, co se na silnici mezi auta bojí - dětem a seniorům. „Díky poslednímu dokončenému úseku budou moci na kole jezdit do školy do Švihova také děti z Malechova a Dolan. Trasa totiž vede mimo obec, kde jezdí auta rychleji, po oddělené cyklostezce," pochvaluje si švihovský starosta Václav Petrus. A že je na stezkách mezi Švihovem a Klatovami opravdu rušno, o tom, jsme se přesvědčili i my, kterým jsme tedy v neděli projížděli. U Svrčovce jsme za čtvrt hodinky napočítali v obou směrech celkem 24 lidí na kolech, koloběžkách, kolečkových bruslích i v dětském vozíku na kola. Celá CT 38 z Běšin až do Švihova už na sebe nyní stáhla hodně cyklistů. Do Klatov vede podél Drnového potoka, z Klatov při Úhlavě. Žádné kopce a jen krátké úseky po běžné komunikaci v obcích na trase ji činí nejdelší bezpečnou stezkou v Plzeňském kraji spojující několik obcí a měst. Kéž by se jednou místo do Merklína po silnici, dalo po CT38 dojet podél Úhlavy stezkou přes Přeštice až do Plzně. Přeštice a okolní obce u projektu Šumavské trasy byly na začátku, se stavbou ale dosud nepočítají. Ale třeba jejich vedení sílící obliba používání kol přiměje své stanovisko přehodnotit.

 

testCyklostezka v číslech

 CT38 v úseku Běšiny-Švihov celkem  26 km
 CT38 v úseku Klatovy-Švihov celkem  11 km
 Nově otevřený úsek CT38 u Švihova:  
 Délka nového úseku celkem  625 m
 Délka úseku financovaného státem*)  490 m
 Šířka cesty  4 m
 Šířka asfaltu  3 m
 Celkové náklady ¨3 mil. Kč
     - z toho stát*)  2 311 000 Kč vč. DPH
     - z toho město Švihov  700 tis. Kč

Nově vysázených stromů a keřů

(např. jasan, jeřáb, dub, javor klen)

145 ks

*) Realizováno prostřednictvím Krajského pozemkového úřadu pro Plzeňský kraj

 

Přečtěte si také

Cyklistický průjezd po CT38 přes Klatovy otevřen - kdy byl zprovozněn a kudy vede cyklistický průjezd městem Klatovy po CT38

Ve Vrhavči otevřeli další část cyklostezky na cyklotrase 38 - zde najdete informace o zprovoznění cyklostezky kolem Drnového potoka z Běšin do Klatov-Lub.

KLATOVSKO, cykloturistická mapa 1:60 000 - minirecenze na cykloturistickou mapu Klatovska

 

Odkazy

Klatovy a Švihov propojila souvislá cyklostezka. Na poslední úsek se čekalo několik let  - reportáž Jitky Englové na Českém rozhlasu

Nejdelší cyklostezka v Plzeňském kraji - reportáž Zdeňka Mlnaříka v regionálním vysílání České Televize (vyberte datum 25/5/2014 a nastavte stopáž 18:31h)

 

Diskuse (1)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie