Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Nový jízdní řád ČD - co přinese cyklistům?

article

Od neděle 14. prosince 2009 vstoupí v platnost nový jízdní řád Českých drah. S novým jízdním řádem bývají spojeny i další změny - rušení či vypravování nových vlaků, změny cen jízdného či nové speciální jízdenky nebo způsob jejich nákupu. Pokusili jsme se zmapovat změny, které se cyklistů využívajících na Plzeňsku vlaky, budou týkat.

 



Autor: cykloRADKA Aktualizace: 09.12.2008

Ceny jízdného od 14. prosince

Základní jízdné je zvyšuje jen opravdu nepatrně. Pokud ale jezdíte ve skupině, ani v této ceně se zdražení příliš nepromítne. Příklady uvádíme v tabulce. Pro nákup jízdenky budou nyní nejvíce zvýhodňováni majitelé In-karty, jejíž pořízení od 14. prosince vyjde na 990 Kč oproti stávajícím 600 Kč. Podraží i Kilometrická banka ze stávajících 1800 Kč na 2000 Kč a kilometr tak vyjde o trochu dráž než těm, co si jízdenku koupí s In-kartou.

 

 

Plzeň-Č.Budějovice

(136 km)

Plzeň-Domažlice

(59 km)

Plzeň-Rokycany

(23km)

2008 2009
2008 2009 2008 2009
5 osob
516 Kč 523 Kč 240 Kč
245 Kč
108 Kč
113 Kč
10 osob
946 Kč 958 Kč 440 Kč
450 Kč
198 Kč 208 Kč
15 osob
1376 Kč
1393 Kč
640 Kč
655 Kč
288 Kč
303 Kč

 

Cena přepravy kola se ve vnitrostátní přepravě nemění. Pokud povezete kolo jako spoluzavazadlo (nakládáte sami), zaplatíte 25 Kč za jeden vlak nebo 50 Kč za den. Pokud použijete službu úschova během přepravy (kolo uložíte ve služebním voze nebo oddíle), zaplatíte 30 Kč za jeden vlak nebo 60 Kč za den.

Cena jízdenky SONE+ se zvýší ze 130 Kč na 150 Kč pro osobní a spěšné vlaky a ze 440 Kč na 450 Kč pro všechny vlaky (u Pendolin je potřeba koupit povinnou rezervaci). Počty osob, které mohou jízdenku použít se nemění. Cena jízdenky SONE+DB se též nepatrně zvýší na 250 Kč (v ČR na osobní a spěšné vlaky) a na 550 Kč (v ČR pro všechny vlaku, u Pendolin je potřeba koupit povinnou rezervaci).

Cena jízdenky REGIONet se zvýší ze 130 Kč na 150 Kč pro jednoho cestujícího a z 260 na 300Kč pro 2 - 5 cestujících a cena jízdenky REGIONet+DB se zvýší na 220 Kč pro jednoho cestujícího a na 440 Kč pro 2 - 5 cestujících.

Cena přepravy kola k těmto nabídkám se nemění, zůstává 90 Kč na 1 kolo a den.

e-jízdenka se přitom nemusí tisknout - lze ji ukázat průvodčímu na notebooku nebo PDA.

Pokud jste se v nových tarifech jestě nezorientovali, na telefonní lince 800 112 112 113 Vám poradí ten nejvýhodnější tarif pro vaši cestu.

 

Nové vlaky

testPřibudou nové vlaky na tratích Plzeň-Most a přímý vlak z Plzně do Bezdružic v sobotu večer. Vzhledem k době odjezdů by mohly být zajímavé spíš pro cyklisty na Plzeňsko přijíždějící. ČD také nasadí nové vlakové soupravy Regionova na tratích z Klatov do Domažlic, do Horažďovic a do Železné Rudy, dále pak z Domažlic přes Tachov do Plané u Mariánských Lázní. Tyto soupravy jsou částečně nízkopodlažní a tak umožňují přepravu kola jako spoluzavazadla.

 

Oranžový cyklovůz bude jezdit v zimní sezoně na rychlících z Prahy do Tanvaldu, do Sušice již bohužel nepojede. Během jarní a letní sezony 2009 bude jezdit těchto cyklovozů opět větší počet. Petr Pošta z tiskového oddělení Českých drah k tomu uvedl: „O konkrétních trasách, kam bude tento vůz jezdit se ale rozhodne teprve po vyhodnocení letošní sezony. Je však pravděpodobné, že se vlak objeví na turisticky frekventovaných trasách z Plzně na Šumavu - tedy do Železné Rudy.

 

S kolem vlakem z Plzně do Německa

 

testZajímali jsme se také, jak to vypadá s přepravou kol v přímých vlacích do Německa (směr Norimberk a směr Regensburg), které spojují Prahu s Norimberkem nebo s Regensburgem přes Plzeň. Přestože České dráhy před rokem proklamovaly možnost přepravy kol v českých soupravách na těchto spojích, německá strana tuto možnost nedlouho poté, co vstouil v platnost nový jízdní řád pro rok 2008, znemožnila. Ve vlaku z Prahy přes Plzeň do Schwandorfu a Norimberku jsme si to letos v září sami vyzkoušeli. Přestože nám ze správy DB Regio v Regensburgu napsali, že je možná přeprava až 10 jízdních kol, ukázalo se, že to za stávajících podmínek možné není. Nákladní část vagónu, která na české straně slouží pro úschovu kol, jezdí v Německu zamčená. Naše kola tedy musela cestovat ve vlakové uličce. Za to, že nás průvodčí neodmítli přepravit, vděčíme výmluvnosti našeho kolegy Honzy Mastného, který musel německy celou situaci vysvětlovat.

 

Vzhledem k otevření mezinárodní Panevropské cyklotrasy z Prahy přes Plzeň a Norimberk do Paříže letos v dubnu se dá očekávat, že zájem o přepravu na této vlakové trase v příštím roce vzroste. Zeptali jsme se tedy tiskového mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly, jak to chtějí České dráhy řešit: „Základní problém je v tom, že Němci neznají naší službu ‚úschovu kol během přepravy´, proto na ni na hranicích nemohou navázat. Snažíme se tedy s německou stranou jednat o tom, aby služební oddíl pro úschovu kol, který nyní na hranicích průvodčí zamyká, jezdil i v Německu otevřený a cyklisté v něm mohli mít uložená svá kola. Snad se nám situaci podaří vyřešit do začátku cyklistické sezóny,uvedl Kubala.

 

Výluky

Výluky bývají pro cyklisty zvláště nepříjemné. Ne vždy se o nich dozví včas a představa, že se jejich dvoukolý miláček hází do zatáček na korbě náklaďáku bez řádného zajištění, je opravdu nemilá. Na tuto situaci naše redakce již upororňovala. Vladimír Kostelný z plzeňského ředitelství ČD k tomu uvedl: „Požadavky na lepší zajištění kol při náhradní autobudové přepravě během výluk jsme zadali do podmínek výběrového řízení na dodavatele této služby v příštím roce. Jedna z možností, jak lépe zajistit přepravu kol při výlukách, je využívat autobusů, které mají držáky na kola na zádi. V Plzeňském kraji ale zatím žádné nejezdí,” uvedl.

 

V souvislosti s budováním nového železničního koridoru z Prahy přes Plzeň do Německa budou i v roce 2009 pokračovat výluky. Informace o výlukách najdete na http://info.cd.cz. Na této stránce si můžete vyžádat zasílání informací o výlukách na zvolených tratích e-mailem.

 

Nové jízdní řády

Kromě tištěné podoby celostátního i regionálního jízdního řádu vydali České dráhy jízdní řád také v elektronické podobě na CD. Můžete si ho ovšem též zdarma stáhnout na internetu, což ocení zejména Ti, co často cestují s notebookem a nemají připojení na internet.

 

Informace přes internet a telefon test

 

Informace o spojení můžete získat odesláním SMS z mobilu, na telefonním čísle +420 840 112 113 pak můžete 24 hodin denně získat informace ale i zakoupit jízdenku. Že by chtěly České dráhy odbourat fronty u pokladen? Uvidíme již za pár dní.

 

 

O cestování s kolem jsme již psali v článcích

S kolem vlakem do Norimberku - půjde to?

Praha-Plzeň-Regensburg konečně s kolem ve vlaku bez přestupu...